ZVOLEN, SLIAČ. Nová motoristická sezóna už klope na dvere. Obľúbenou disciplínou s dlhou tradíciou v našom regióne sú nepochybne preteky automobilov do vrchu. Nečudo, veď na Ostrolúckom kopci sa preteky jazdia s pár prestávkami od roku 1972.
Pretekom do vrchu prepadli aj bratia – Marcel a Tomáš Beníkovci, ktorí už nejaký ten rôčik brázdia na svojich historických autách nielen slovenské, ale najmä zahraničné kopce. Obaja sú súčasťou vlastného rodinného tímu MTB Racing Team, ktorému šéfuje najstarší z Beníkovcov – otec Marcel.

Starší z bratskej dvojice má vo vrecku už aj vytúžený titul majster Európy spred dvoch, čo je najviac, čo sa v tomto športe a v tejto motoristickej disciplíne dá dosiahnuť. Vlani pridal titul vicemajstra starého kontinentu. Obaja sú pritom aj slovenskí šampióni, Tomáš má v zbierke aj celkový bronz z európskeho seriálu.
Motoristický šport je síce nádherný, no aj poriadne drahý. Svoje o tom vedia aj Beníkovci, ktorí po 6 rokoch prioritného zameriavania sa na európske kopce uprednostnia tie slovenské a dlhodobý seriál majstrovstiev Slovenska.
Pred štartom novej sezóny sme sa porozprávali so šéfom rodinného tímu a oboma jazdcami na rôzne témy, ako je financovanie tohto športu, ambíciách, či prioritách na nadchádzajúcu sezónu.

Už ste avizovali, že v novej sezóne sa budete sústrediť najmä na majstrovstvá Slovenska. Prečo takáto zmena?
Marcel Beník st.: Samozrejme zohrávajú v tom úlohu financie, ale aj čas. Kalendár pretekov je postavený tak, že by sme boli od jari do jesene vkuse niekde v zahraničí. Vlani sme sa sústreďovali najmä na Európu, dosiahli sme tam dobré výsledky – 2. a 3. miesto. V tomto roku sme sa dohodli, aj z finančného hľadiska, že pôjdeme väčšinou slovenský majstrák.
No, zúčastníme sa aj na pár zahraničných pretekoch. Určite pôjdeme do rakúskeho Rechbergu, čo sú doslova kultové preteky a tri roky sa nešli. Na ne sa tešíme. Potom pôjdeme aj preteky v Šternberku, na tých sa tradične zúčastňujeme. Plánujeme ešte jedny zahraničné preteky, ale rozhodujeme sa, že ktoré. Naše obľúbené sú v chorvátskom Buzete, uvidíme.
Tomáš: Jednu sezónu si oddýchnuť od Európy nám prospeje.

Narovinu, koľko vás vyšla uplynulá sezóna v seriáli ME?
Marcel Beník st.: Nemáme to presne spočítané. Za európskymi pretekmi sme najazdili s kamiónom zhruba 13 tisíc km, keď k tomu pripočítame štartovné a minimálne náklady na prežitie na pretekoch, tak sa pohybujeme medzi 13 a 15 tisíc eurami. A to sa samozrejme nemôže stať nič neočakávané.
Ďalej sa okrem iného dočítate:
- aká bola finančná odmena pre reprezentantov a aké náklady im dokázala pokryť,
- ako to funguje v susednom Česku,
- prečo považuje pri tomto systéme šéf MTB Racing Team reprezentáciu na smiech,
- aké budú mať Beníkovci ambície v slovenskom šampionáte,
- koho považujú v boji o popredné priečky za najväčšiu konkurenciu,
- ktoré slovenské kopce sedia obom autá a ktoré nie,
- či po úspechoch v seriáli ME nebude ťažké hľadať motiváciu,
- ako vnímajú úvodné preteky sezóny, ktoré sa idú na okruhu Slovakia Ring
Všetko si to hradíte z vlastného vrecka, ale zároveň ste slovenskými reprezentantmi, nepokrýva vám žiadne náklady Slovenská asociácia motoristického športu (SAMŠ)?
Marcel Beník st.: Áno, obaja naši jazdci majú štatút reprezentanta, budeme oň žiadať aj v tomto roku. Splnili sme všetky podmienky na to, aby nám bol udelený, takže nie je dôvod, aby chalani neboli reprezentantmi aj v tomto roku. Prerozdelenie financií od SAMŠ je robené pre mňa úplne záhadným spôsobom. Minulý rok to bol úplný extrém.