ZVOLEN. V roku 2020 získala Základná škola Hrnčiarska Zvolen ako jedna z 9 základných škôl na Slovensku akreditáciu Erasmus+. Erasmus+ je program Európskej únie na podporu vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu v Európe. Ponúka príležitosti pre učiteľov, odborných zamestnancov a žiakov zúčastňovať sa na mobilitách a vzdelávacích kurzoch v rámci Európskej únie.
Program na roky 2021 – 2027 kladie dôraz na sociálne začlenenie, zelenú a digitálnu transformáciu a podporu účasti mladých ľudí na demokratickom živote. ZŠ Hrnčiarska sa zúčastňuje takýchto projektov už viac ako 20 rokov. O tom aktuálnom a o vzdelávacích kurzoch pre učiteľov viac prezradila v rozhovore riaditeľka školy Alena Feriancová.

Rozhovor s riaditeľkou Alenou Feriancovou
Ste škola, na ktorej už viac ako 20 rokov prebiehajú rôzne typy medzinárodných projektov. Aký je ten aktuálny?
Prvý projekt sme realizovali v roku 1999. Jeho úspešná realizácia a pozitívna spätná väzba nás naštartovali a pokračujeme dodnes. Naše kreatívne projekty boli podporované Slovenskou akademickou asociáciou pre medzinárodnú spoluprácu, a tak naši žiaci a pedagógovia získavali medzinárodné skúsenosti, zlepšovali jazykové zručnosti a pracovali na úlohách z reálneho života. Pred dvoma rokmi sme získali akreditáciu Erasmus+, ktorá predstavuje stabilný prístup k financiám počas programového obdobia 2021 – 2027. Zabezpečuje kontinuitu projektov zameranú na dlhodobé ciele, umožňuje jednoduchšie plánovanie mobilít a kurzov.
V prvom kole výzvy 2021 sme realizovali 8 mobilít pedagogických zamestnancov, ktorí sa v odborných kurzoch vzdelávali v cieľových oblastiach rozvoja školy. Aktuálne začína projekt z výzvy 2022, zameraný na rozvoj odborných a didaktických zručností učiteľov.
Čo môže získať škola účasťou pedagógov na vzdelávacích kurzoch? Aký očakávate prínos pre školu účasťou pedagógov na vzdelávacích kurzoch?
Do akreditácie sme vložili našu víziu školy, ktorú chceme dosiahnuť stanovením konkrétnych cieľov. Učitelia absolvovaním kurzov a rozvojom svojich kompetencií nám pomáhajú napĺňať ciele. Svojimi medzinárodnými skúsenosťami vplývajú na školské procesy, prinášajú inovácie a zdieľajú dobré príklady medzi svojimi kolegami. Cenným zdrojom pre prácu v škole a ďalšie medzinárodné aktivity sú pre nás kontakty na kolegov v európskych školách a nadväzná spolupráca.
Účastníci si vyberajú kurz v súlade so stanovenými cieľmi tak, aby boli prínosom pre školu a prispeli k plneniu zvoleného cieľa. Hlavnými oblasťami vzdelávania učiteľov sú jazykové a digitálne kompetencie, inovatívne prístupy vo vyučovaní a osobnostný rozvoj.
Keďže ste získali akreditáciu na viac rokov, čo plánujete ďalej?
V ďalších dvoch rokoch plánujeme mobility pre žiakov s cieľom rozvoja jazykových a digitálnych kompetencií, aktívneho občianstva a dobrovoľníctva. Už v súčasnosti prebiehajú aktivity, ktoré sú zamerané na tieto oblasti, pretože nám ide o celý školský proces, ktorého sú mobility súčasťou.
Posledným kolom projektov v rámci akreditácie budú opäť mobility pedagogických zamestnancov zamerané na pozorovanie pri práci. Umožníme kolegom z 1. aj 2. stupňa a členom podporného tímu vycestovať do partnerských európskych škôl a sledovať oblasti, ktoré vyplývajú z našich cieľov. Očakávame prínos nových podnetov do školského života, inšpirácie a aplikovanie príkladov dobrej praxe. Zároveň podporíme rozvoj jazykových kompetencií učiteľov a ich osobnostný rozvoj.
Po ukončení akreditácie vyhodnotíme plnenie cieľov a posun, ktorý sme ako organizácia dosiahli. Pripravíme sa na nové výzvy, pretože nás poháňa nadšenie žiakov a učiteľov, ktoré si z Erasmus+ mobilít a kurzov prinášajú.
Účastníci Erasmus+ a ich zážitky zo vzdelávacích kurzov
Spomínané vzdelávacie kurzy absolvovalo po celej Európe počas uplynulého obdobia osem pedagógov zo ZŠ Hrnčiarska. Každý z nich prezradil o tom svojom viac.
Patricia Valentínová: „Kreativita, komunikácia, kritické myslenie a spolupráca patria medzi zručnosti 21. storočia. Škola je výborným prostredím, kde ichu mladých ľudí môžeme rozvíjať a podporovať. Mali by sme sa snažiť žiakov povzbudzovať k odvahe sa slobodne a originálne vyjadrovať a ukazovať im, že na veci sa vždy dá pozerať z rôznych uhlov pohľadu.
A to na akomkoľvek predmete, počas triednických hodín, na formálnych či neformálnych diskusiách a činnostiach. E+ kurz zameraný na spomínané témy, ktoré sú v našej dobe vysoko aktuálne, som absolvovala v auguste v talianskom meste Bologna s kolegami z Malty, zo Španielska, z Bulharska a z Macedónska. Jeho obsah mi je blízky profesionálne aj ľudsky. Nadobudnuté zručnosti a skúsenosti sa budem snažiť včleniť do svojej pedagogickej činnosti na našej škole.“

Zuzana Schieberová: „V máji som sa v Palerme na Sicílii zúčastnila týždňového E+ kurzu – Špeciálne potreby a inkluzívne vzdelávanie, talianska skúsenosť s prekonávaním segregácie. Kurz bol zameraný na spoznanie stratégií, metód a nástrojov zapojenia všetkých žiakov do vzdelávania.
Spoznali sme taliansky model inkluzívneho vzdelávania cez konkrétne rozhovory s talianskymi učiteľmi. Atmosféra na každodennom bloku bola priateľská, vďaka mnohým zážitkovým aktivitám a školiteľkám. Súčasťou nášho kurzu bolo spoznávanie krásneho historického Palerma s množstvom kultúrnych pamiatok, malých kaviarničiek, typických rybích trhov, sicílskej gastronómie a nočným životom s pouličnými umelcami.“
Eva Stauberová: „Kurz vo Florencii, plnej histórie, bol vďaka Europass Teacher Academy, projektu Erasmus+, lektorke Christine a úžasným učiteľom z rôznych krajín skvelou skúsenosťou, ktorá mi rozšírila obzory o nové a zaujímavé metódy. Jednou z tém bola tvorba Flipped classroom, ktorú som si počas kurzu vyskúšala. Spolu s ďalšími účastníkmi som pracovala s aplikáciami zameranými na zatraktívnenie vyučovania, motiváciu, efektívnu spätnú väzbu a hodnotenie žiakov. Talianske jedlá a lahodné gelato boli bonusom.“
Ivana Nestor: „V júli som sa zúčastnila E+ kurzu v sicílskom Palerme. Bol zameraný na získanie praktických digitálnych zručností pri výučbe cudzích jazykov. Účastníci tohto kurzu sa naučili vytvárať interaktívne prezentácie, tvoriť multimediálny obsah, rôzne typy online testov a zábavné hry a súťaže pre žiakov. Všetky tieto zručnosti prispievajú k zvýšeniu motivácie žiakov, a tým aj k efektívnejšiemu učeniu. Neoddeliteľnou súčasťou kurzu bolo aj spoznanie jedinečnej histórie a kultúry Palerma a, samo-zrejme, ochutnávka tradičných jedál miestnej kuchyne.“
Eva Grajciarová: „E+ kurz som absolvovala v Berlíne v septembri. Som veľmi rada, že som mala príležitosť osviežiť si svoje jazykové zručnosti a spolupracovať v príjemnej atmosfére s kolegyňami z Talianska, Maďarska, Poľska a Česka.
Načerpala som nielen novú pozitívnu energiu, ale aj inšpirácie, ktoré sa budem snažiť využiť vo vyučovaní nemeckého jazyka. Oboznámila som sa s metódou CLIL, ktorej cieľom je prepojiť cudzí jazyk s praktickým životom a zvýšiť tak komunikačnú úroveň žiakov v cudzom jazyku. V rámci kurzu sme absolvovali prehliadku mesta a spoznávali zaujímavosti Berlína.“
Miroslava Borbélyová: „V júli som sa zúčastnila E+ kurzu v Nemecku. Spolu s kolegami z Talianska, Španielska, Portugalska, Čiech, Poľska a Grécka sme diskutovali na rôzne odborné témy a vymieňali si postrehy či overené skúsenosti z pedagogickej praxe.
Vďaka našej lektorke sme pracovali vo veľmi príjemnej, kreatívnej a priateľskej atmosfére. Kurz bol plný konkrétnych užitočných aktivít, ktoré nás naučili, ako sa na hodinách stať len akýmsi „pozorovateľom“ a tiež ako motivovať žiakov, aby boli práve oni tými najaktívnejšími „článkami“ na našich hodinách.“

Juraj Valenta: „Počas septembrového týždňa som mal možnosť zúčastniť sa vybraného E+ kurzu v Granade. Obsahovú náplň tvorila najmä implementácia vzdelávania v exteriéri, aplikovaním na podporu pozitívnych vzdelávacích hodnôt medzi študentmi, zlepšenie mentálneho, emocionálneho, fyzického a sociálneho rozvoja študenta prostredníctvom športu. Súčasťou kurzu bola tiež návšteva miestnej školy, spoznávanie miestnej kultúry a učiteľov z rôznych krajín, diskusia o vyučovacích metódach a pohľadoch na vyučovací proces v školách účastníkov kurzu.“
Alena Feriancová: „Kurz v Barcelone patrí medzi moje najlepšie skúsenosti v rámci E+. Téma kurzu ma oslovila ako pedagóga aj ako človeka. Odborné teórie z oblasti psychológie a sociológie boli prezentované na profesionálnej úrovni, doplnené praktickými aktivitami, meditáciami, dotazníkmi, diskusiami, pri ktorých sme museli veľa rozmýšľať, vnútorne sa maximálne sústrediť, konfrontovať teóriu s praxou. Verím, že sa mi dobré myšlienky z kurzu podarí preniesť aj do našej školy, lebo každý učiteľ prináša svojím pôsobením svoj dielik do mozaiky školy.“
Autor: sč, pv