Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Ako ovplyvňuje životný štýl riziko vzniku cukrovky 2. typu?

Diabetes mellitus je ochorenie rozšírené po celom svete a jeho výskyt neustále narastá.

Na Slovensku týmto ochorením trpí približne 370 000 ľudí, čo je približne 7% populácie. Exituje aj časť obyvateľstva, ktorá toto ochorenie má, ale nevie o tom, nie je u nich ešte odhalené. A ako sa tomuto zákernému ochoreniu možeme vyhnúť? Keďže je lepšie ochoreniu predchádzať ako potom znášať dôsledky, mali by sme si osvojiť zopár zásad zdravého životného štýlu a dodržiavať ich v každodennom živote.

Základom prevencie je zdravá racionálna strava a pravidelná fyzická aktivita. Konzumácia väčšieho množstva červeného mäsa, sladených nápojov a rafinovaných (tzv. „voľných“) cukrov zvyšuje riziko vzniku cukrovky. Mali by sme uprednostniť zdravé potraviny ako sú celozrnné potraviny, strukoviny, orechy, ovocie a zeleninu. Pri zaradení celozrnných potravín do jedálnička je však potrebné, aby potravina bola skutočne celozrnná. Nestačí aby potraviny mali hnedú farbu, môžu byť len prifarbené, preto je dôležité čítať si aj etiketu na výrobkoch. Môžme postupne zameniť biely chlieb za celozrnný, bielu ryžu za hnedú, resp. naturálnu a takisto biele cestoviny za celozrnné. Ak chceme jesť zdravšie, taktiež by sme sa mali vyhýbať rafinovaným cukrom a to napríklad tak, že nebudeme piť sladené nápoje, ani džúsy, budeme sa vyhýbať fastfoodom, polotovarom a môžme napríklad vymeniť ochutený jogurt za biely. Strukoviny by mali mať zastúpenie v našom jedálničku minimálne 3x do týždňa.

Optimálny príjem energie spočíva v rovnováhe medzi kalorickým príjmom a fyzickou aktivitou s cieľom dosiahnutia primeranej telesnej hmotnosti. Pravidelná fyzická aktivita má najvýznamnejší preventívny účinok na vznik cukrovky 2. typu. Fyzická aktivita sama o sebe pôsobí ochranne proti vzniku diabetu mellitu 2. Typu, dokonca aj v prípade, že nedôjde k poklesu telesnej hmotnosti. V prevencii vzniku cukrovky sa odporúča pravidelná vytrvalostná fyzická aktivita na úrovni strednej námahy (napr. rýchlejšia chôdza) prinajmenšom 150 min. týždenne (optimálne 30 min. denne). Vhodné je doplniť aj silový tréning , teda posilňovanie. Taktiež významný podiel na prevencii vzniku cukrovky má aj zvyšovanie času fyzickej aktivity. Ak pracujeme pri počítači alebo pozeráme televíziu, každých približne 30 minút by sme sa mali postaviť a prejsť sa, resp. vykonať inú ľahkú fyzickú aktivitu.

Ako v bežnom živote zvýšiť čas fyzickej aktivity? Niekedy aj malými postupnými krokmi môžeme dosiahnuť úspech. Napríklad ak cestujeme do práce môžeme zastať o zastávku skôr a prejsť sa, prípadne autom zastať na odľahlejšom parkovisku. Ak máme možnosť vybrať si, či pôjdeme na poschodie schodmi alebo výťahom – určite si zvoľme chôdzu po schodoch. Na prechádzke so psíkom nemusíme len staticky čakať, kým sa vyvenčí, ale využime to na aktívnu chôdzu.

Na záver si zapamätajme pár jednoduchých zásad ako sa vyhnúť cukrovke a vo všeobecnosti aj iným civilizačným chorobám – je potrebné piť čistú vodu a nesladené nápoje ako čaj, prípadne kávu, zaradiť do jedálnička viac strukovín, celozrnné potraviny, veľa zeleniny a dostatok ovocia. Vyhýbať sa polotovarom. Nezabúdať na pohyb na dennej báze, a to 30 minút rýchlej chôdze aspoň 5-krát týždenne. Ak začneme s takýmito jednoduchými zásadami v každodennom živote, určite budeme zdravší a postaráme sa aj o dobrý základ v životospráve aj pre naše deti a teda ďalšiu generáciu.

MUDr. Gabriela Hulinová

Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 080
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 234
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 475
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 941
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 408
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 160
  7. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 157
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 126

Blogy SME

  1. Marta Karchňáková: O tom, čo si odnášam
  2. Michala Guľasová: Mark Roberts - Krvavá hmla - knižná recenzia
  3. Denisa Tomíková: Radosť v krabičke
  4. Michal Múčka: Reptilián
  5. Adriana Boysová: Svet plný farieb, bohýň, borcov a nápisov na stenách
  6. Miroslav Kocúr: Fašistov a Fica si „nezaslúžim“
  7. Tomáš Sedílek: Najvyššie postavený ázijský tím v rebríčku IIHF. Náš dnešný súper Kazachstan.
  8. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 16 059
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 029
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 734
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 056
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 094
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 971
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 137
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 739
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Na udeľovaní Novinárskej ceny v Bratislave sprevádzal Ľubicu Stančíkovú manžel.

Porota vyzdvihla kvalitu investigatívnej práce, ktorá poukazuje na nekalé praktiky v súvislosti s pozemkami v okolí Liptovskej Mary.


4 h
Obranca Samuel Hain ostáva v HKM Zvolen.

Sumár ďalších pohybov v kádri HKM Zvolen.


(sč a 2 ďalší 8 h
Zo zásahu na dopravnej priemyslovke vo Zvolene.

Pre zápach vo firme zasahovali hasiči aj v Detve.


10 h
Štvorylka na zvolenskom námestí.

Na podujatí očakávajú päťsto tanečníkov.


(MOJ) 19. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Fotku mladíka prišla žena osobne ukázať na mestskú políciu. Mala o neho strach.


19. máj

Spoločnosť West Media podpísala dlhodobú nájomnú zmluvu na 15 hektárové pozemky.


19. máj

Nehody v tomto úseku nie sú ojedinelé.


19. máj

Spoločnosť PEX spolupracuje aj s FBI.


18. máj

Blogy SME

  1. Marta Karchňáková: O tom, čo si odnášam
  2. Michala Guľasová: Mark Roberts - Krvavá hmla - knižná recenzia
  3. Denisa Tomíková: Radosť v krabičke
  4. Michal Múčka: Reptilián
  5. Adriana Boysová: Svet plný farieb, bohýň, borcov a nápisov na stenách
  6. Miroslav Kocúr: Fašistov a Fica si „nezaslúžim“
  7. Tomáš Sedílek: Najvyššie postavený ázijský tím v rebríčku IIHF. Náš dnešný súper Kazachstan.
  8. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 16 059
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 029
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 734
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 056
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 094
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 971
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 137
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 739
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu