Priestor pri železničnej stanici získal novú modernú tvár

Zmeny sa dotkli nielen povrchov chodníkov a nástupíšť MHD, ale aj zelene, frekventovaného priechodu pre chodcov a parkoviska. Práce trvali približne rok a pol, rozdelené boli do troch fáz. Priestor je dnes nielen modernejší, ale aj viac osvetlený.

Večerný pohľad na zrekonštruovaný priestor s novým osvetlením.Večerný pohľad na zrekonštruovaný priestor s novým osvetlením. (Zdroj: Pavel Albert)

ZVOLEN.  Bola to jedna z najväčších investícií vo Zvolene v uplynulých rokoch. Vďaka eurofondom zmodernizovalo mesto priestor pri hlavnej železničnej stanici, ktorý je prepojený s autobusovou stanicou. Je to tak prvé miesto, ktoré vidia návštevníci, ak do mesta pricestujú vlakom alebo autobusom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na projekt získalo mesto z eurofondov 1,8 milióna eur. Konkrétne z Integrovaného regionálneho operačného programu pre bezpečnú a ekologickú dopravu v re-giónoch.

Prehľadnejšia a systematickejšia doprava

Okrem modernejšieho rázu celého priestoru sú výsledkom prestavby výrazné zmeny aj v oblasti dopravy. So zámerom, aby bola prehľadnejšia a systematickejšia.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Riaditeľ inštitútu pre dopravu a hospodárstvo: Železnice sú od eurofondov závislé

Priechod pre chodcov premiestnili nižšie, rovno oproti budove železničnej stanice, aby človek, ktorý prichádza zo stanice, mohol plynulo pokračovať na druhú stranu Masarykovej ulice. Na nej hneď za štvorprúdovou cestou stojí autobusová stanica.
„Zmenila sa aj organizácia dopravy pre autobusy. Doteraz mali príjazd cez kruhový objazd popred vstup do železničnej stanice, po rekonštrukcii odbočujú na zastávku MHD priamo z Masarykovej ulice,“ objasnil hovorca mesta Martin Svatuška.
Parkovisko pre autá rekonštrukciou bezprostrednejšie prepojili s budovou železničnej stanice.

Odborníci na ňom navrhli niekoľko foriem parkovania: Park & Ride (P+R, príchod na stanicu autom, parkovanie na parkovisku počas dňa), Kiss & Ride (K+R, zastavenie na chvíľu – pre vysadenie spolucestujúceho), Bike & Ride (B+R, cyklostojany).

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Infraštruktúru máme nielen budovať. Musíme sa o ňu vedieť aj postarať

„Priestor je viac osvetlený, bezpečnejší. Nezabudli sme ani na nové lavičky či smetné koše,“ povedala primátorka Lenka Balkovičová s tým, že vynovený priestor slúži nielen cestujúcim, ale všetkým Zvolenčanom.
Zmodernizovaný priestor slávnostne otvorili začiatkom marca. Práce trvali približne rok a pol, rozdelené boli do troch fáz.
Na celej ploche vymenili povrchy ciest a chodníkov, popraskaný asfalt nahradila dlažba. Časť z nej je tvorená vodiacimi prvkami pre ľudí so zrakovým znevýhodnením.

Viac svetla a zelene

Osvetlenie riešili trojakým spôsobom: stožiarovými svietidlami na spevnených plochách, nízkymi parkovými svietidlami v časti priestorov so sadovými úpravami a aj modernými „bodovými“ svietidlami umiestnenými v dlažbe pod lavičkami. Časť z nej je tvorená vodiacimi prvkami pre ľudí so zrakovým znevýhodnením.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Chýbajúca infraštruktúra je veľkým slovenským nedostatkom

Úpravou prešli aj zelené plochy, niektoré zväčšili. „Dosadili sa aj nové stromy, ktoré vidieť aj v okolí lavičiek, pri zastávkach MHD či na parkovisku. Osemdesiat z nich je napríklad vysadených tak, aby vo forme živého plota oddelili parkovisko od hlavnej cesty,“ doplnil Svatuška.

Euractiv Slovensko

Pre samosprávy sú zelené projekty prioritou, veľká byrokratická záťaž a náročnosť procesov pri uchádzaní sa o eurodotácie sú v prípade obcí a malých miest brzdou rozvoja. Rozprávali sme sa so SLÁVKOU LENČÉŠOVOU, expretkou na oblasť životného prostredia v Združení miest a obcí Slovenska.


Na Slovensku sa vôbec nedá hovoriť o regionálnej kontrole energetiky. Regióny na to doteraz nemali žiadne kapacity, legislatíva s tým nerátala a verejné financie nepodporovali regionálnu energetickú sebestačnosť, hovorí JURAJ ZAMKOVSKÝ, výkonný riaditeľ združenia Priatelia zeme CEPA.


Budovy sú zodpovedné za 36 percent emisií CO2 v Európskej únii, vďaka čomu možno tento sektor považovať za jedného z najvýznamnejších producentov skleníkových plynov. V rozhovore o tom rozpráva RICHARD PAKSI, analytik združenia Budovy pre budúcnosť.


Súvisiace témy: Euractive Slovensko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  7. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  8. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 22 166
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 11 303
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 307
  4. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 387
  5. Ľuboš Fellner otvorene 6 097
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 5 345
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 890
  8. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 3 351
  1. Miroslav Daniš: Beránka vlku se zachtělo
  2. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  3. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 3.
  4. Štefan Šturdzík: Pán prezident čo takto trocha sebareflexie, nielen kritizovať iných.
  5. Adriana Boysová: Čiary medzi nami
  6. Tomáš Mikloško: Umenie neúprimnosti: Ako rozpoznať faloš a pretvárku (a čo s tým)
  7. Martina Bittnerová: Láska, ktorá nemala šancu: Božena Němcová a Václav Bolemír Nebeský
  8. Ernest Klotton: Konsolidácia môže spomaliť rast a oslabiť našu ekonomiku
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 814
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 41 179
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 13 190
  4. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 10 434
  5. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 169
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 800
  7. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 395
  8. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 6 063
  1. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  2. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  3. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  4. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  5. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  6. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  7. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  8. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu