Slovenskí piloti sa učia lietať na stíhačkách F-16, ktoré prídu na Sliač

Po dvoch rokoch končia výcvik v Arizone, potrebujú ďalší.


Ilustračné foto.
Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

SLIAČ. Najväčšou výzvou Slovenska je vyriešiť infraštruktúru na leteckej základni Sliač. Myslia si to budúci slovenskí piloti stíhacích lietadiel F-16, ktorí v americkej Arizone končia základný výcvik na týchto lietadlách. Ako vysvetlili, stíhačky F-16 potrebujú úplne iné podmienky na letisku, ako potrebujú stíhačky MIG-29.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ministerstvo obrany avizovalo rekonštrukciu letiska Sliač v súvislosti s nákupom nových stíhačiek F-16. Súčasný stav letiska totiž nezodpovedá technickým požiadavkám na prevádzkovanie novej techniky. Rekonštrukcia leteckej základne by mala stáť viac ako 69 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) sa tento týždeň v Južnej Karolíne stretol so štyrmi pilotmi stíhačiek F-16. Ako piloti uviedli pre médiá, denne sú zvyčajne v práci 10 až 12 hodín.

„Ale tým, že odídeme z práce, naša príprava nekončí. Akonáhle prídeme domov, musíme sa pripravovať na ďalší deň. Je to neustály proces,“ vysvetlil pilot Eduard Marhefka s tým, že si nevie predstaviť situáciu, že by v Spojených štátoch nemali rodiny.

„Je to veľmi náročné. Teraz je ten výcvik plný. Aj keď sme tu s rodinami, netrávime s nimi toľko času, koľko by sme chceli. Ale je to super, že sú tu s nami,“ doplnil Marhefka.

Iný model lietania

Štyria slovenskí piloti po dvoch rokoch končia základný výcvik na lietadlách F-16. Keďže budú vedúcimi skupín, potrebujú absolvovať ďalší výcvik, aby dosiahli minimálny počet nalietaných hodín.

SkryťVypnúť reklamu

„Po ukončení tohto základného výcviku máme absolvovať výcvik, kde máme nabrať skúsenosti na lietadlách F-16, a potom opäť absolvujeme ďalší výcvik na vedúcich skupín,“ povedal pilot Marek Bobček.

Počas dvoch rokov trénovali na lietadlách T-6 a T-38, na ktorých sa učili na nový systém lietania. Na lietadlách T-38 tiež absolvovali bojový výcvik a až následne prešli na stíhačky F-16. Podľa pilotov existujú odlišnosti v spôsobe výcviku medzi Slovenskom a Spojenými štátmi.

„Je to úplne o niečom inom. Naši americkí inštruktori boli vyslaní v zahraničí na rôzne misie, kde nabrali obrovské skúsenosti. Majú k nám skvelý prístup a snažia sa nám odovzdať, čo nabrali za tie roky. Prechádzame na iný model lietania, aký bol vo východnom bloku,“ objasnil Marhefka.

SkryťVypnúť reklamu

Ovládané počítačom

Lietadlá F-16 sú podľa pilotov komplexnejšie a ich konštrukčné charakteristiky sú odlišné, ako majú iné lietadlá.

„Takisto je to prvé lietadlo, s ktorým sme lietali, ktoré je ovládané počítačom. Pretože v doterajších lietadlách boli riadiace prvky priamo spojené s pákou alebo prostredníctvom hydrauliky. V F-16 má pilot len joystick, ktorý sníma elektrické signály. Je to iné. Možno pre niekoho náročnejšie si zvyknúť. Pretože v klasických lietadlách sa tá ovládacia páka hýbe, ale v F-16 sníma tlak daného pilota,“ skonštatoval Marek Bobček s tým, že prvý let na stíhačky bol zážitok.

„Človek bol v strese z toho, ako to vypáli, ale v mojom prípade po zatvorení kabíny všetok stres opadol a sústredil som sa len na vykonanie letu,“ uzavrel.

Ministerstvo obrany dohodlo nákup nových stíhacích lietadiel v lete 2018. Ozbrojené sily budú disponovať celkovo 14 stíhačkami F-16 C/D Block 70. Ich dodanie je naplánované do roka 2024. Lietadlá obstarali cez americký program spôsobom vláda-vláda.

Základná zmluva bola podpísaná na sumu približne 1,6 miliardy eur. Prvých sedem stíhačiek by malo na Slovensko priletieť v roku 2023. V Spojených štátoch sa momentálne pripravuje 16 budúcich slovenských pilotov stíhacích lietadiel F-16.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 159
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 139
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 940
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 008
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 699
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 076
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 998
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 538
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu