Začínali s jedným expresom, dnes sú štyri

Unikátny je každý jeden expres aj každá jedna trať.

(Zdroj: Banskobystrický kraj Turizmus)

ZVOLEN. Rodinu zážitkových historických vlakov v Banskobystrickom kraji tvoria štyri expresy, dopĺňa ju aj storočná Zubačka. Toto leto vyrazili na 31 jázd a previezli spolu 3270 pasažierov. To je o takmer 900 viac ako v minulej sezóne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Historické zážitkové vlaky sa po prvej sezóne v roku 2019, keď kraj brázdil len Horehronský expres, ukázali ako veľmi atraktívny turistický produkt,“ povedal predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter.

„Okrem toho, že samotná jazda v takomto vlaku je zážitkom, umožňuje nám to zároveň dopraviť návštevníkov do odľahlejších regiónov a ponúknuť im niečo nepoznané, neopozerané,“ doplnil Lunter.

SkryťVypnúť reklamu

Kraj jazdy historických vlakov finančne podporuje. Ani táto podpora by však nestačila, ak by sa do ich oživenia nevložili zástupcovia združení, ktoré sa o historické vlaky starajú.

„Je to naša vášeň. Chceme kus železničnej histórie uchovať pre túto aj ďalšie generácie a preto sme radi, že aj vďaka spolupráci s krajskou organizáciou Banskobystrický kraj Turizmus môžeme historické vlaky a unikátne trate približovať takému veľkému počtu ľudí. A teší nás to o to viac, keď vidíme, že jazdy sú vopred celkom vypredané,“ poznamenal Miroslav Sekela zo združenia Vlaky.net.

Unikátne trate

Zásluhu na stále funkčných historických vlakoch má tiež Čiernohronská železnica, Občianske združenie Zubačka, Klub historickej techniky pri Rušňovom depe Zvolen, Spolok výhrevne Vrútky, Občianske združenie Spoločnosť Považskej Dráhy a Železničné múzeum SR.

SkryťVypnúť reklamu

„Dôkazom skvelej spolupráce je aj fakt, že sa nám spoločne darí každý rok rodinku historických expresov rozšíriť o ďalšieho člena. Tento rok to bol Expres 34 tunelov, ktorý previezol pasažierov po okružnej trase a zároveň upriamil pozornosť na historické súvislosti, ako je to napríklad pri Trati SNP, po ktorej tento expres ide,“ podotkla Eva Macuľová za Banskobystrický kraj Turizmus.

Pripomenula, že každý jeden expres aj každá jedna trať sú niečím unikátne. Horehronský expres prepája Horehronie až so Slovenským rajom, prechádza po jedinečných železničných stavbách, ako je napríklad známa Telgártska slučka alebo Chmarošský viadukt. Ten je dnes už ikonickým symbolom Horehronia.

Banícky expres spája dve historické banícke perly Banskobystrického kraja, a to striebornú Banskú Štiavnicu so zlatou Kremnicou. Okrem toho premáva po známej Trati mládeže.

SkryťVypnúť reklamu

O nič menej zaujímavý je aj Zbojnícky expres. Tento vláčik má najmenšiu kapacitu, pretože je limitovaná výkonom lokomotívy, ktorá musí prekonávať výrazné stúpanie.

To je medzi sedlom Zbojská a Tisovcom, kde je takzvaná ozubnicová železnica, ktorej systém umožňoval vlakom – zubačkám - prekonávať takýto typ terénu. Zubačka ako turistická atraktivita tu doposiaľ premáva. Táto sezóna je však jej posledná na neurčitý čas, pretože lokomotívu čaká rozsiahla oprava.

Špeciálne jazdy

Historické expresy doplnili tento rok aj špeciálne jazdy historických vlakov, ktoré obohatili ponuku zážitkových vlakov v Banskobystrickom kraji. Začiatkom augusta vyrazil na koľajnice Pomaranč, historická motorová lokomotíva, ktorú vypravil Klub historickej technicky pri Rušňovom depe Zvolen pri príležitosti 150. výročia železničnej trate Fiľakovo – Zvolen. Zážitkom bola aj jazda parnej lokomotívy Šľachtičná.

Súčasťou jázd bola prednáška odborníkov, v niektorých zas scénky hercov. Pasažierov Baníckeho expresu sprevádzajú Štiavnický Náco a Kremnický cukrár Alojz Atkáry, v Zbojníckom exprese sú to zbojník Jakub Surovec a jeho kumpán Tomáš Greguš, v Horehronskom exprese sú to klauni, ktorí sa venovali detským pasažierom, a hámorníci, keďže hámorníctvo bolo v minulosti častým zdrojom obživy obyvateľov Horehronia.

Expres 34 tunelov obohatil odborný výklad o histórii trate z obdobia SNP a unikáte železničnej architektúry, akým je napríklad najdlhší tunel na Slovensku.

„Tento rok projekt zážitkových vlakov zatraktívnili aj jednotné tričká pre každý expres. Zdobia ich originálne ilustrácie, ktoré pre naše vlaky vytvorila mladá ilustrátorka Klaudia Némethová. Nosili sme ich my, obslužný personál vlaku, ale detské veľkosti tričiek boli aj v predaji priamo vo vlaku a čoskoro budú v predaji v našom e-shope,“ doplnila Macuľová.

„Tieto vlaky majú stimulovať rozvoj cestovného ruchu v miestach, ktorými prechádzajú. Preto spoločne s oblastnými organizáciami pracujeme na tom, aby pasažieri vlakov mali v ich destináciách čo zažiť, čo objaviť. Jednoducho aby daná lokalita ponúkala plnohodnotné služby, ktoré návštevník očakáva,“ zhrnula Petra Šuhajdová, výkonná riaditeľka KOCR Banskobystrický kraj Turizmus.

Aj po tejto sezóne, rovnako ako po predchádzajúcich, dostali všetci pasažieri elektronickou poštou dotazník, ktorého cieľom je získať spätnú väzbu. „V minulých rokoch sme vo vyhodnoteniach dotazníkového prieskumu nachádzali skôr pozitívne reakcie. Samozrejme, boli aj negatívne, ale tie vnímame ako cenné informácie, ktoré nás vedú ku skvalitňovaniu produktu,“ zhodnotila Macuľová. Tohtoročný dotazníkový prieskum budú vyhodnocovať v priebehu novembra.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 966
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 166
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 260
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 262
  5. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 4 700
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 079
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 252
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 098
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  4. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 390
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 814
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 61 625
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 177
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 476
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 897
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 670
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  4. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 390
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 814
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 61 625
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 177
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 476
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 897
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 670
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu