Celý článok nájdete aj v aktuálnom vydaní MY Zvolensko-podpolianskych novinách v predaji od pondelka 1. marca.
ZVOLEN. Parkovanie. Téma, ktorá rezonuje medzi Zvolenčanmi už veľmi dlho. Na konci júna sa končí platná zmluva medzi mestom Zvolen a spoločnosťou EEI, ktorá prevádzkuje parkovanie pod Pustým hradom od roku 2011.
Mesto Zvolen uzatvorilo zmluvu s touto spoločnosťou v období, keď zákon neumožňoval samosprávam vyberať poplatky za parkovanie. Do vypršania zmluvy ostávajú necelé štyri mesiace.

Mesto má tri možnosti. Prvou je predĺženie zmluvy s EEI, druhou vypísanie súťaže na nového prevádzkovateľa parkovacích služieb. A treťou, aby bol parkovací systém v réžii mesta.
Zisťovali sme viac u viceprimátora mesta a predsedu komisie dopravy Vladimíra Luptáka.

Na konci júna sa končí zmluva s EEI. Mesto má tri varianty. Prvou je predĺženie zmluvy s EEI, druhou je vypísanie súťaže na nového prevádzkovateľa parkovacích služieb. A treťou je to, aby bol parkovací systém v réžii mesta. Ktorou cestou sa chce ubrať samospráva?
Už dlhú dobu sa rozprávame o všetkých variantoch. Na pôde mestského úradu, pracovnej skupiny odborníkov a predsedov výborov mestských častí a tiež na pôde komisie dopravy pri mestskom zastupiteľstve. To všetko s prihliadnutím na platnú legislatívu. Každý variant má svoje výhody aj nevýhody.
Dôležité je, že úplne otvorene rozprávame o možnosti, že si mesto bude spravovať svoje parkovanie samé, ako aj o možnosti, že to preň bude robiť súkromná spoločnosť. Táto otázka však nateraz ešte nie je uzavretá. Chceme pre mestské zastupiteľstvo pripraviť to najlepšie odporúčanie s ohľadom na komfort obyvateľov aj na finančné dopady.
Ktorou z troch možností by sa zvolenská samospráva mala vybrať v parkovacej politike?
Anketa už bola ukončená.
Mesto má na rozhodnutie čo ďalej prakticky už len štyri mesiace a čas rýchlo plynie. Do akej miery ovplyvňuje epidémia koronavírusu rozhodovanie o smere, ktorý zvolí Zvolen na najbližšie obdobie?
Áno, čas plynie rýchlo. Počas pandémie dokonca ešte rýchlejšie. Dlhý čas trvalo, kým sme sa ako pracovná skupina vôbec stretli. Pri takej závažnej otázke, akou je koncepcia parkovania a z nej vyplývajúca regulácia, som do poslednej chvíle uprednostňoval osobné stretnutie.
Kto pozná napríklad prácu dopravnej komisie, vie, že si v nej veci dokážeme osobne vydiskutovať, veď práve po ťažkých diskusiách sa zrodilo mnoho dobrých riešení. Chtiac-nechtiac sme však museli napokon pristúpiť k online stretnutiam. Tu chcem vyjadriť poďakovanie poslancom, s ktorými pri príprave nového spôsobu parkovania spolupracujeme.
Aj pod časovým tlakom a formou online diskusií dokázali priniesť nejeden konštruktívny návrh. Na novom systéme parkovania pracujeme ako jeden veľký tím. Riešenie tak vzniká na základe širokého konsenzu a určite nebude len nejakou neuskutočniteľnou predstavou jedného či dvoch ľudí.
V zamknutej časti sa ďalej dozviete aj TOTO:
▪ Ako bude vyzerať regulácia parkovania na sídliskách
▪ Čo si mesto sľubuje od zavedenia regulácie parkovania na sídliskách
▪ Či sa mesto neobáva vlny nevôle občanov
▪ Udelenie rezidentskej karty na parkovanie v centre mesta bolo viazané na trvalý pobyt na danej adrese, čo bolo dosť nevýhodné pre viacerých. Či to plánuje to mesto zmeniť
▪ Stanovisko spoločnosti EEI
▪ Ak by sa mesto rozhodlo pre EEI, či chce spoločnosť zachovať rovnaké podmienky ako boli doteraz
▪ Ako reagovalo mesto na návrh na predĺženie nájomnej zmluvy od EEI
Už dlhšie sa hovorí, že jednou z najväčších zmien by malo byť regulovanie parkovania na sídliskách a prideľovanie rezidenčných kariet. Znamená to, že Zvolenčania, ktorí bývajú na sídliskách, si budú vybavovať spoplatnené rezidenčné karty, aby mohli parkovať pred svojimi bytovkami a panelákmi?
Rovnako tak predsa dnes robia všetci obyvatelia v centre mesta. Treba pochopiť, že zlepšenie parkovania rovná sa istá miera regulácie. Dnes môže na sídliskách zaparkovať ktokoľvek a kdekoľvek, nech má trebárs aj päť áut a vôbec nie je Zvolenčan.