ZVOLEN. Od júla začnú vo Zvolene jazdiť prvé dva dvojčlánkové dieselmotorové jednotky 861.1. Doteraz sa z tohto projektu dodávali iba trojčlánkové vlaky. Nízkopodlažné vlaky s dieselhydrodynamickým prenosom výkonu sú určené na zabezpečenie dopravy na neelektrifikovaných regionálnych tratiach.
Železničná spoločnosť Slovensko ich objednala v dvoch verziách. Trojčlánkové s kapacitou 171 miest na sedenie (39 ks už spoločnosť vlastní) a dvojčlánkové s kapacitou 115 miest na sedenie. Tých objednala 14 a prvú dnes predstavila vo Vrútkach. Ostatné majú vyrobiť do konca tohto roka.
„Dvojčlánková jednotka sa používa na tratiach s nižším prúdom cestujúcich. Jej predpoklad nasadenia je rovnako ako pri trojčlánkovej jednotke v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji, napríklad na tratiach Zvolen – Vrútky, Zvolen – Brezno či Zvolen – Fiľakovo,“ objasnil hovorca spoločnosti Tomáš Kováč.
Na modernizáciu vozového parku získala železničná spoločnosť nenávratný finančný príspevok z eurofondov takmer 75 miliónov eur, železničná spoločnosť projekt spolufinancuje sumou viac ako 2 milióny eur.
Druhá novinka na trati
Vo Vrútkach dnes predstavili aj diaľkový osobný vozeň prvej triedy Ampz. Je prvý zo siedmich, ktoré budú určené pre vnútroštátnu a medzinárodnú diaľkovú dopravu Bratislava Žilina - Košice a Bratislava Praha.
Obidve novinky sú z dielne ŽOS Vrútky.
„Zmodernizovaných alebo úplne nových je už takmer 50 percent celého vozového parku,“ podotkol minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) s tým, že momentálne ide o najväčšiu obmenu vozového parku železničnej spoločnosti.
„Vozeň prvej triedy bude použitý pre diaľkovú prepravu, dieselové motorové jednotky majú tvoriť regionálne vlakové spojenia k hlavnej železničnej kostre. Je to tak všade vo svete, že práve dieselové jednotky zvážajú cestujúcich z regiónov,“ dodal Doležal pre TASR.
Nízkopodlažné aj s wi-fi
Motorová jednotka 861.1. je vybavená klimatizáciou, wi-fi pripojením na internet, informačným a komunikačným systémom pre cestujúcich, kamerovým systémom a systémom na počítanie cestujúcich.
„Je prispôsobená ľuďom so zdravotným znevýhodnením a s obmedzenou schopnosťou pohybu nízkopodlažnosťou, ale aj vyhovujúcimi toaletami. V každej jednotke sa nachádzajú dve miesta pre invalidné vozíky,“ pripomenul Kováč.
„V porovnaní so starším typom má nový výstražný a komunikačný systém a nástupné dvere s elektrickým pohonom s integrovaným výsuvným schodíkom pre pohodlné nastupovanie a vystupovanie cestujúcich,“ zhrnul.
Zaujímavou súčasťou výbavy nových vlakov je napríklad systém počítania cestujúcich, ktorý umožňuje počítanie nastupujúcich a vystupujúcich na každej zastávke, evidenciu počtu cestujúcich medzi stanicami a počítanie osôb zo všetkých vstupných dverí. To všetko anonymne – bez toho, aby sa dala určiť identita cestujúcich.
Ekonomické dôsledky pandémie ohrozujú aj posledné nezávislé printové médiá v našich mestách a obciach. Patrí medzi ne aj sieť regionálnych týždenníkov MY, ktorá pod touto hlavičkou prevádzkuje 23 platených týždenníkov, 27 spravodajských regionálnych webov a viac ako 50 FB stránok.
Toto všetko už môže byť čoskoro minulosťou, pretože ekonomický útlm nám spôsobil masívny prepad predaja a príjmov. Ak chcete, aby aj vo vašom meste alebo v regióne zostali zachované kritické a nezávislé médiá (noviny a web) a ak chcete, aby vás o práci mesta a života v ňom neinformovali iba mestom financované média, podporte nás. Už aj sumou 4€ mesačne prispievate k tomu, aby sme mohli aj naďalej prinášať aktuálne a pravdivé informácie o živote vo vašom regióne, meste a obci. Vašu podporu teraz potrebujeme viac ako inokedy predtým. Ďakujeme!