Stanica bola kedysi dôležitá, parné rušne tam 100 rokov plnili vodou

Na stanici je dodnes zachovaná vodná veža s neďalekou studňou aj tzv. bocian.

Železničná stanica v Kriváni.Železničná stanica v Kriváni. (Zdroj: TASR)

KRIVÁŇ. Zachovaná vodná veža s neďalekou studňou, ale tiež tzv. bocian, ktorým sa plnili parné vlaky vodou, stoja dodnes na stanici v Kriváni v okrese Detva ako pozostatky niekdajšej slávy uhorskej a neskôr aj československej železnice.

V Kriváni tieto objekty plnili takmer 100 rokov dôležitú úlohu pri dennom režime parodopravy na križovatke dopravných ciest medzi Podpoľaním a Novohradom.

"Stavbe samotnej stanice a trate v Kriváni predchádzala ešte výstavba krivánskeho tunela, ktorý dodnes patrí k najstarším na Slovensku," hovorí niekdajší starosta obce a znalec miestnej histórie Ivan Konôpka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stavali ho v rokoch 1869 až 1871 a talianski stavitelia museli preraziť neďaleko obce až 321 metrov podzemím. Tunel sa tak stal na dlhý čas najväčším stavebným objektom železnice v úseku Šalgotarján - Zvolen.

"Zložitá bola však aj stavba trate na úseku Mýtna - Píla - Podkriváň, kde sa prekonávalo na niekoľkých kilometroch až 150-metrové prevýšenie," pripomína Konôpka.

Súvisiaci článok Podpoľanie z neba alebo Odkiaľ sa vzal Kriváň (+ foto) Čítajte 

Dopravný uzol v Kriváni bol dôležitý pre miestnych obyvateľov aj z hľadiska zamestnanosti. Ľudia pracovali nielen na samotnej stanici, ale aj ako tzv. pochôdzkari, traťmajstri či vodári. "V Kriváni 'na štreke' pracovali v časoch rozmachu železničnej dopravy desiatky ľudí," pripomína niekdajší starosta.

"Veľká železnica" podnietila neskôr aj vznik malej lesnej železnice z Kriváňa na Poľanu - Petriská. "Za prvej svetovej vojny ju stavali dokonca aj vojnoví zajatci," podotýka Konôpka.

SkryťVypnúť reklamu

Lesná železnica s úzkym profilom nadväzovala na pílu v Hriňovej a zvážalo sa po nej drevo z Poľany do drevoskladu v Kriváni. Mala dĺžku až 24 kilometrov. Jej činnosť bola ukončená začiatkom 60. rokov minulého storočia, keď nad železničnou prepravou začala prevažovať doprava nákladnými autami, a tiež preto, lebo sa nad Hriňovou začala stavať priehrada.

Zaujímavosťou stanice v Kriváni je aj to, že má ako jedna z mála obcí na Slovensku vybudovaný podchod. Postavený bol koncom 70. rokov 20. storočia aj preto, aby uľahčil prechod detí a ich rodičov z neďalekej materskej školy. Obyvateľom starej časti Kriváňa slúži na prechod do "novej" časti obce dodnes.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  8. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  1. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  2. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  3. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  4. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  5. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 830
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 9 442
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 529
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 504
  5. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 7 456
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 6 004
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 424
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 2 536
  1. Vladimír Bojničan: Kresťanská demokracia neexistuje. Existuje len jej cesta do klérofašistického pekla
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského.
  3. Marek Tocimák: Rozžiarená
  4. Otilia Horrocks: Budem musieť sa vážne zaoberať myšlienkou prestupu z jednej zdravotnej poisťovne do inej.
  5. Matúš Radusovsky: Medobranie a rituály: Čaro zberu medu v srdci Slovenska
  6. Dušan Piršel: Smerujeme k techno-feudalizmu?
  7. Ján Košč: Chamtivosť, nie mzdy
  8. Ján Škerko: Čo si myslia konzervatívci, má človek dušu?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 355
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 638
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 009
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 101
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 585
  6. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 9 460
  7. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 8 205
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 795
  1. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  2. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  3. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  4. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  5. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  6. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  7. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  8. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Kresťanská demokracia neexistuje. Existuje len jej cesta do klérofašistického pekla
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského.
  3. Marek Tocimák: Rozžiarená
  4. Otilia Horrocks: Budem musieť sa vážne zaoberať myšlienkou prestupu z jednej zdravotnej poisťovne do inej.
  5. Matúš Radusovsky: Medobranie a rituály: Čaro zberu medu v srdci Slovenska
  6. Dušan Piršel: Smerujeme k techno-feudalizmu?
  7. Ján Košč: Chamtivosť, nie mzdy
  8. Ján Škerko: Čo si myslia konzervatívci, má človek dušu?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 355
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 638
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 009
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 101
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 585
  6. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 9 460
  7. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 8 205
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 795
  1. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  2. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  3. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  4. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  5. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  6. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  7. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  8. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu