Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Stanica bola kedysi dôležitá, parné rušne tam 100 rokov plnili vodou

Na stanici je dodnes zachovaná vodná veža s neďalekou studňou aj tzv. bocian.

Železničná stanica v Kriváni.Železničná stanica v Kriváni. (Zdroj: TASR)

KRIVÁŇ. Zachovaná vodná veža s neďalekou studňou, ale tiež tzv. bocian, ktorým sa plnili parné vlaky vodou, stoja dodnes na stanici v Kriváni v okrese Detva ako pozostatky niekdajšej slávy uhorskej a neskôr aj československej železnice.

V Kriváni tieto objekty plnili takmer 100 rokov dôležitú úlohu pri dennom režime parodopravy na križovatke dopravných ciest medzi Podpoľaním a Novohradom.

"Stavbe samotnej stanice a trate v Kriváni predchádzala ešte výstavba krivánskeho tunela, ktorý dodnes patrí k najstarším na Slovensku," hovorí niekdajší starosta obce a znalec miestnej histórie Ivan Konôpka.

Skryť Vypnúť reklamu

Stavali ho v rokoch 1869 až 1871 a talianski stavitelia museli preraziť neďaleko obce až 321 metrov podzemím. Tunel sa tak stal na dlhý čas najväčším stavebným objektom železnice v úseku Šalgotarján - Zvolen.

"Zložitá bola však aj stavba trate na úseku Mýtna - Píla - Podkriváň, kde sa prekonávalo na niekoľkých kilometroch až 150-metrové prevýšenie," pripomína Konôpka.

Súvisiaci článok Podpoľanie z neba alebo Odkiaľ sa vzal Kriváň (+ foto) Čítajte 

Dopravný uzol v Kriváni bol dôležitý pre miestnych obyvateľov aj z hľadiska zamestnanosti. Ľudia pracovali nielen na samotnej stanici, ale aj ako tzv. pochôdzkari, traťmajstri či vodári. "V Kriváni 'na štreke' pracovali v časoch rozmachu železničnej dopravy desiatky ľudí," pripomína niekdajší starosta.

"Veľká železnica" podnietila neskôr aj vznik malej lesnej železnice z Kriváňa na Poľanu - Petriská. "Za prvej svetovej vojny ju stavali dokonca aj vojnoví zajatci," podotýka Konôpka.

Skryť Vypnúť reklamu

Lesná železnica s úzkym profilom nadväzovala na pílu v Hriňovej a zvážalo sa po nej drevo z Poľany do drevoskladu v Kriváni. Mala dĺžku až 24 kilometrov. Jej činnosť bola ukončená začiatkom 60. rokov minulého storočia, keď nad železničnou prepravou začala prevažovať doprava nákladnými autami, a tiež preto, lebo sa nad Hriňovou začala stavať priehrada.

Zaujímavosťou stanice v Kriváni je aj to, že má ako jedna z mála obcí na Slovensku vybudovaný podchod. Postavený bol koncom 70. rokov 20. storočia aj preto, aby uľahčil prechod detí a ich rodičov z neďalekej materskej školy. Obyvateľom starej časti Kriváňa slúži na prechod do "novej" časti obce dodnes.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 416
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 286
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 713
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 870
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 163
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 151
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 476
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 299
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 119
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 012
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: História

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
história, Fotky, Fotografie a fotogalérie

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Sídlo Kronospanu vo Zvolene.

Nová výroba drevovláknitých dosiek má poskytnúť 130 nových pracovných miest.

6 h
Ilustračné foto.

Čísla už zverejnila aj Krupina a Hriňová.

19 h
Ilustračné foto.

Účasť je oveľa nižšia, ako mesto očakávalo.

23. jan
Tomas Sholl v drese Detvy

Thomas Sholl poriadne rozvíril hladinu vody na Podpoľaní.

23. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Pozitivita je zatiaľ nízka.

21 h

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

21 h

Policajné sirény vystrašili Dolnokubínčanov i vodičov na ceste Brestovou.

24 h

Už ste čítali?