KRIVÁŇ. Zachovaná vodná veža s neďalekou studňou, ale tiež tzv. bocian, ktorým sa plnili parné vlaky vodou, stoja dodnes na stanici v Kriváni v okrese Detva ako pozostatky niekdajšej slávy uhorskej a neskôr aj československej železnice.
V Kriváni tieto objekty plnili takmer 100 rokov dôležitú úlohu pri dennom režime parodopravy na križovatke dopravných ciest medzi Podpoľaním a Novohradom.

"Stavbe samotnej stanice a trate v Kriváni predchádzala ešte výstavba krivánskeho tunela, ktorý dodnes patrí k najstarším na Slovensku," hovorí niekdajší starosta obce a znalec miestnej histórie Ivan Konôpka.
Stavali ho v rokoch 1869 až 1871 a talianski stavitelia museli preraziť neďaleko obce až 321 metrov podzemím. Tunel sa tak stal na dlhý čas najväčším stavebným objektom železnice v úseku Šalgotarján - Zvolen.
"Zložitá bola však aj stavba trate na úseku Mýtna - Píla - Podkriváň, kde sa prekonávalo na niekoľkých kilometroch až 150-metrové prevýšenie," pripomína Konôpka.

Dopravný uzol v Kriváni bol dôležitý pre miestnych obyvateľov aj z hľadiska zamestnanosti. Ľudia pracovali nielen na samotnej stanici, ale aj ako tzv. pochôdzkari, traťmajstri či vodári. "V Kriváni 'na štreke' pracovali v časoch rozmachu železničnej dopravy desiatky ľudí," pripomína niekdajší starosta.
"Veľká železnica" podnietila neskôr aj vznik malej lesnej železnice z Kriváňa na Poľanu - Petriská. "Za prvej svetovej vojny ju stavali dokonca aj vojnoví zajatci," podotýka Konôpka.
Lesná železnica s úzkym profilom nadväzovala na pílu v Hriňovej a zvážalo sa po nej drevo z Poľany do drevoskladu v Kriváni. Mala dĺžku až 24 kilometrov. Jej činnosť bola ukončená začiatkom 60. rokov minulého storočia, keď nad železničnou prepravou začala prevažovať doprava nákladnými autami, a tiež preto, lebo sa nad Hriňovou začala stavať priehrada.
Zaujímavosťou stanice v Kriváni je aj to, že má ako jedna z mála obcí na Slovensku vybudovaný podchod. Postavený bol koncom 70. rokov 20. storočia aj preto, aby uľahčil prechod detí a ich rodičov z neďalekej materskej školy. Obyvateľom starej časti Kriváňa slúži na prechod do "novej" časti obce dodnes.