Štvrtok, 30. marec, 2023 | Meniny má Vieroslava

Obchvat Zvolena: O tomto sa Zvolenčanom nahlas nehovorí

Ochvat Zvolena dlhodobo delí spoločnosť. Na rôznych diskusiách sa povedalo už mnoho, no zásadné fakty sa nespomínajú.

Rýchlostná cesta R2 od Kriváňa sa končí pred Zvolenom.Rýchlostná cesta R2 od Kriváňa sa končí pred Zvolenom. (Zdroj: Ján Krošlák)

Dopravná situácia je v slovenských mestách postupne kritická, hustota dopravy stúpa, existujúce komunikácie tento nápor nezvládajú. Do podobnej situácie sa dostal aj Zvolen a preto sa začalo postupne hľadať riešenie. Firma Dopravoprojekt ich priniesla hneď niekoľko začiatkom septembra 2016.

Medzi riešeniami už nebol kontroverzný severný variant, ktorý by mal najhorší vplyv na liečivé prírodne vody (trasa by viedla ochranným pásmom minerálnych vôd), či kvalitu života v meste Sliač, ktoré by bolo týmto obchvatom Zvolena výrazne dotknuté. Severné trasovanie bolo vtedy vylúčené Inšpektorátom kúpeľov a žriediel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po rokovaniach vedenia mesta Zvolen a podmienečnom stanovisku ministerstva zdravotníctva zmietla Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zo stola všetky varianty okrem severného, ktorý bol pôvodne z posudzovania vylúčený. Ten sa odrazu znovu vrátil do hry.

Tieto informácie prezentoval v decembri 2016 na pracovnom rokovaní na MsÚ Sliač Tomáš Mišovič (NDS). Udialo sa to napriek tomu, že to bolo v rozpore so stanoviskom Inšpektorátom kúpeľov a žriediel Štátnej kúpeľnej komisie a bez ohľadu na to, že nebola dopracovaná štúdia realizovateľnosti.

Do hry sa po rokovaniach mesta Zvolen, Národnej diaľničnej spoločnosti a ministerstva zdravotníctva teda vrátil severný variant v modifikovanej podobe, bez tunela, „len“ so zárezom hlbokým 17 metrov. Aj napriek obrovskej snahe by bol takýto zásah v rozpore so zákonom o minerálnych vodách.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Obchvat Zvolena: Problémy s financovaním a trasovaním, vedenie Zvolena zbiera politické body bez záruky Čítajte 

Pozitíva a negatíva severného variantu

V marci 2017 boli teda prezentované výsledné varianty: mestský variant, severný variant, variant juh 1 a variant juh 2. Dopravoprojekt prezentoval kontroverzný severný variant takto: „Severný variant má najkratšiu dĺžku trasy a technické riešenie si nevyžaduje výstavbu tunela. Je preto predpoklad, že dĺžka negatívnych vplyvov bude kratšia.“

Toto boli tie pozitívne informácie o severnom variante, Dopravoprojekt zároveň dodáva: „Hlavnými nedostatkami tohto variantu je vedenie trasy v ochrannom pásme II. stupňa prírodných a liečivých zdrojov a blízkosť I. stupňa, kde hrozí znečistenie podzemných minerálnych vôd. Dĺžka protihlukových stien tiež poukazuje na skutočnosť, že ovplyvnenie obyvateľov hlukovou záťažou bude v porovnaní s ostatnými variantmi najväčšie.“

SkryťVypnúť reklamu

Severný variant by teda priniesol obrovskú záťaž, o ktorej hovoria vo svojich vyjadreniach aj projektanti. Okrem toho pre severný variant nebol realizovaný ani inžinierskogeologický prieskum. Hydrogeologický prieskum sa síce v tejto lokalite realizoval v roku 2014, no inžinierskogeologické a geotechnické pomery neboli podrobne spracované.

Ako prezentovali mestský variant

Dopravoprojekt prezentoval aj mestský variant, ktorý by mal prechádzať urbanizovaným prostredím (Lučenecká cesta). Dopravoprojekt sa k mestskému variantu vyjadril takto: „Mestský variant je vedený urbanizovaným prostredím a preto jeho vplyv na prírodné zložky životného prostredia bude najnižší (krátky tunel, najnižší zásah do lesných porastov a podobne).“ Dopravovprojekt konštatoval, že tento variant vytvorí vizuálnu a fyzickú bariéru v urbanizovanom prostredí a vyskytne sa aj zvýšená hluková záťaž.

Projektanti z Dopravoprojektu zároveň jedným dychom dodávajú: „Mestský variant rieši v meste Zvolen aj mnohé mestské dopravné problémy, k riešeniu ktorých by mesto Zvolen muselo v každom prípade pristúpiť, no s tým rozdielom, že by ich muselo realizovať z vlastných zdrojov a je otázne, či by k tak komplexnému riešeniu dopravy v meste, aké ponúka tento mestský variant, dospelo.“

Inak povedané, tento variant by pre mesto Zvolen znamenal výstavbu nových ciest, ktoré budú čoskoro potrebovať a nedokážu ich z vlastných zdrojov finančne pokryť. Je škoda, že sa o tomto obyvateľom Zvolena nahlas nehovorí.

O čom sa obyvateľom Zvolena „zabudlo“ povedať?

Prečítajte si tiež: Problémom severnej R2 nie je Zvolen, ale majitelia pozemkov medzi Zvolenom a Sliačom a ceny pozemkov Čítajte 

Obyvateľom Zvolena boli dávkované informácie rôznymi spôsobmi, no „pozabudlo“ sa im povedať, že spolu s výstavbou mestského variantu by sa do dobudovania nových ciest a križovatiek investovalo 68,8 milióna eur. Vo Zvolene by sa postavili tieto cesty a križovatky:

– vybudoval by sa nový úsek od križovatky Neresnica ponad železničnú trať po pravej strane Zvolenského zámku k centru s vybudovaním kruhového objazdu v mieste terajšej križovatky pred ulicou „do centra“ (križovatka ulíc J. Jesenského, J. Jiskru a J. Kozačeka),

– od tejto križovatky by sa vybudoval nový úsek cesty popod zámok súbežne so železničnou traťou s vybudovaním ďalšieho kruhového objazdu Ul. T. G. Masaryka smerom k železničnej stanici (na konci parku Š. Višňovského),

– vybudovanie nového úseku cesty spred Bučiny po pravej strane rieky Slatina ku križovatke Neresnica,

– vybudovanie ďalších menších úsekov obslužných ciest a nevyhnutných úprav jestvujúcich ciest,

– z rýchlostnej cesty by bol sprístupnený areál Bučina s kruhovým objazdom.

Falošné nádeje

O týchto výhodách sa až tak nahlas nehovorí a namiesto toho sa dávajú obyvateľom Zvolena falošné nádeje, že bude pretlačené riešenie cez susedný Sliač, ktorý bude mať obrovské negatívne vplyvy na životné prostredie či život obyvateľov mesta. Vedenie mesta Zvolen môže zároveň týmto spôsobom ukrátiť svojich obyvateľov o novú infraštruktúru, ktorá by im výrazne pomohla a mali by ju v konečnom dôsledku zadarmo. Je obrovská škoda, že obyvateľom Zvolena sa spomínané výhody od začiatku nepovedali a udržiavala sa len istá nádej na neistých základoch.

Treba si otvorene povedať, že s mestským variantom sa počítalo už v 90. rokoch minulého storočia a o tom svedčí aj vybudovaný privádzač cesty od Budče po mimoúrovňovú križovatku pod Pustým hradom v plnom profile, ktorého pokračovanie malo byť smerom na Lučenec štvorprúdovou cestou s obslužnými komunikáciami po obidvoch stranách cesty.

S týmto variantom počítalo mesto Zvolen aj vo svojom územnom pláne a v danej lokalite bola stavebná uzávera. Tento fakt na stretnutí s primátorkou Zvolena a mestskými poslancami potvrdil aj bývalý riaditeľ NDS Juraj Valent.

Mesto Sliač spolu s občianskym združením Obyvatelia pre Sliač a s obyvateľmi chcú aj naďalej pokračovať v úsilí, aby trasa rýchlostnej cesty neprechádzala jeho katastrálnymi územiami práve z dôvodov, ktoré už boli spomenuté: ohrozenie jedinečných podzemných minerálnych vôd kúpeľov Sliač a Kováčová, nenávratné zničenie hektárov prírody, ďalšia hluková záťaž a blokovaný by bol aj ďalší rozvoj mesta Sliač v tomto území.

Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu aj mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  4. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  5. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  6. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  7. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  8. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  1. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  2. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  3. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  4. Životné poistenie v čase inflácie. Aká je jeho ideálna výška?
  5. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  6. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  7. Novelizácia druhého piliera: doplatia chudobní na bohatých?
  8. Ako poraziť vysokú infláciu? Napríklad výnosom 24 % za 3 roky
  1. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 21 927
  2. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 11 478
  3. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 9 185
  4. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 813
  5. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 733
  6. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 4 862
  7. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 3 133
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 483

Blogy SME

  1. Adam Austera: Spojené štáty dali stopku čínskym firmám a chystajú sa na aplikáciu TikTok
  2. Michal Božek: Ako nárasty inflácie a úrokových sadzieb ovplyvňujú moje peniaze?
  3. Štefan Vidlár: Éček pjetsto
  4. Dada Vozáriková: Ako prežiť karanténu na Islande? – 1. časť
  5. Martin Pilnik: To si takto leží na ulici 12 miliónov eur, lebo platíme protizákonne za lieky akosi priveľa
  6. Jan Pražák: Klidně bych mu zaplatila erotickou službu
  7. Ľuboš Vodička: Hodonín, Muzeum naftového dobývání a geologie
  8. László Bindics: Nech už konečne nastane mier!
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 25 087
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 866
  3. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 10 231
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 7 284
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 585
  6. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 661
  7. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 258
  8. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 3 663
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Cieľom inovatívneho vzdelávacieho programu FinQ je naučiť deti kriticky myslieť a zaujať stanovisko k reálnym životným situáciám v kontexte financií.


26m

Prognózy novinárov a bývalých hráčov.


3 h
Materská škola na Prachatickej.

Rekonštrukciu bude robiť detvianska firma.


TASR 28. mar

Polícia pripomína dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti.


28. mar

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Jeho spomienky bavili mnohých.


20 h

V Liptovskom Jáne chcú postaviť najmodernejšie wellness centrum v regióne.


22 h

Bazár priniesol vyše 2-tisíc eur na energie pre Novú synagógu v Žiline.


29. mar

Dedina pri okresnom meste zisťuje záujem o pozemkové úpravy.


22 h

Blogy SME

  1. Adam Austera: Spojené štáty dali stopku čínskym firmám a chystajú sa na aplikáciu TikTok
  2. Michal Božek: Ako nárasty inflácie a úrokových sadzieb ovplyvňujú moje peniaze?
  3. Štefan Vidlár: Éček pjetsto
  4. Dada Vozáriková: Ako prežiť karanténu na Islande? – 1. časť
  5. Martin Pilnik: To si takto leží na ulici 12 miliónov eur, lebo platíme protizákonne za lieky akosi priveľa
  6. Jan Pražák: Klidně bych mu zaplatila erotickou službu
  7. Ľuboš Vodička: Hodonín, Muzeum naftového dobývání a geologie
  8. László Bindics: Nech už konečne nastane mier!
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 25 087
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 866
  3. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 10 231
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 7 284
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 585
  6. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 661
  7. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 258
  8. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 3 663
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu