ZVOLEN. Počas nedávnych promócií na Technickej univerzite vo Zvolene museli zasahovať záchranári. „Jednému pánovi prišlo zle, odpadol. Záchranka prišla o 40 minút,“ povedal svedok udalosti, meno zverejniť nechcel.
Hovorkyňa Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby Alena Krčová tvrdenie o 40 minútach odmieta.
„Volanie na tiesňovú linku 155 sme prijali o 11.09 h. Do dvoch minút bola vyslaná k pacientovi rýchla lekárska pomoc, ktorá prišla na adresu určenia o 11.28,“ objasnila situáciu Krčová s tým, že pacient bol diabetikom, ktorého na mieste ošetril lekár a prevoz do nemocnice nebol potrebný.
Čas príchodu
Úroveň dojazdových časov je na Slovensku porovnateľná s vyspelými krajinami Európy, v prípade kritických stavov je v niektorých krajoch pod 10 minút. V susednom Česku majú zákonom stanovený dojazd sanitky k pacientovi do 20 minút.
„U nás sa často hovorí o 15 minútach, nie je to však legislatívne ukotvené,“ vysvetlila Krčová a dodala, že sieť Záchrannej zdravotnej služby je u nás navrhnutá tak, aby sa časová dostupnosť pri kritických stavoch dodržala, aj keď ju zákon nestanovuje.
Sanitiek je málo
Vo Zvolene sú len dve záchranárske posádky, jedna je rýchla lekárska pomoc, druhá rýchla zdravotná pomoc. V prípade potreby však môžu záchranári podľa Krčovej počítať s pomocou desiatich ďalších posádok, ktoré prichádzajú najmä z Banskej Bystrice. Platí však, že pomáhajú vtedy, ak sú tie vo Zvolene obsadené.
V súčasnosti máme na Slovensku 280 posádok záchraniek, z toho sedem sú posádky leteckých záchranárov.
„O ich vyslaní rozhodujú operátori na tiesňovej linke 155 a prvoradým kritériom je zdravotný stav pacienta. Platí, že pri kritických, život ohrozujúcich stavoch, napríklad pri zlyhaní srdca alebo ťažkom úraze, príde sanitka k pacientovi skôr ako za 15 minút, prípadne sú vyslaní leteckí záchranári,“ podotkla.
V prípade menej naliehavých stavov, keď je pacient pri vedomí, a ktoré znesú odklad, môže pomoc prísť o niečo neskôr. Závisí to najmä od toho, či sú najbližšie posádky voľné alebo obsadené pri naliehavejších stavoch.
Kedy 155 a kedy 112
Krčová zároveň pripomenula, že v prípade náhlej a vážnej zmeny zdravotného stavu voláme tiesňovú linku 155, ak sme však svedkami vážnej udalosti, napríklad dopravnej nehody, vtedy voláme 112.
„Na tiesňovej linke 155 operátor volajúcemu poradí, ako postupovať. Krok po kroku ho trpezlivo inštruuje, v prípade vážnych, až život ohrozujúcich stavov zostáva operátor na linke až do príchodu profesionálnych záchranárov. Máme prípady, keď operátor cez telefón pomáha volajúcemu oživovať, dokonca inštruujú aj pri náhlych pôrodoch,“ priblížila hovorkyňa s tým, že každý by mal ovládať základy prvej pomoci.
Ak by sa príbuzní po telefonáte na tiesňovú linku rozhodli, že na sanitku čakať nebudú, musia ju odvolať. Pri prevoze pacienta do nemocnice za neho zároveň preberajú plnú zodpovednosť.
Viaceré otázky
Volajúci musí zodpovedať na otázky, aby operátor vedel správne vyhodnotiť situáciu, zdravotný stav pacienta a rozhodnúť, či vyšlú záchranárov. Otázky sa týkajú najmä zdravotných ťažkostí, adresy alebo aspoň orientačných bodov, podľa ktorých sa by záchranári orientovali.
„Volajúci býva často v strese, operátor ho preto musí aj upokojiť, aby mohol zistiť všetko, čo potrebuje vedieť, preto sú operátori na tiesňovej linke 155 nielen zdravotnícki profesionáli, ale aj dobrí psychológovia,“ poznamenala Krčová.