ZVOLEN. Rýchla a riskantná jazda, frajerina, alkohol, telefonovanie za volantom. Preceňujeme svoje schopnosti a napĺňame tak štatistiky tragických dopravných nehôd. Zbytočne a predčasne prichádzame o svojich blízkych.
„Treba jazdiť bez alkoholu, emócií, nadradenosti a pocitu zo silného auta, aby sme vždy bezpečne prišli do cieľa svojej cesty a k svojim blízkym,“ radí prezident Slovenskej únie vodičov Ján Mlynár, ktorý pred dvanástimi rokmi inicioval výstavbu autokaplnky pre obete dopravných nehôd.
Prvú a zatiaľ jedinú slovenskú autokaplnku sv. Krištofa postavili pri parkovisku na Strážach vo Zvolene, v blízkosti rýchlostnej komunikácie R1.
„Zvolen je dôležitou strategickou križovatkou medzinárodných a slovenských ciest, ktoré smerujú z východu na západ a zo severu na juh,“ zdôvodnil výber miesta Mlynár.
„Pri autokaplnke sa môžu pristaviť pozostalí obetí aj vodiči prechádzajúci okolo. Môžu pri nej spomínať, zapáliť sviečku, pomodliť sa, požiadať sv. Krištofa o ochranu na cestách,“ dodal.
Sv. Krištof je patrónom pútnikov a cestovateľov. Jeho sochu pre kaplnku vo Zvolene dala únia vodičov vyrobiť v Taliansku.
Desať tabúľ. Jedna patrí Dubčekovi
Pred piatimi rokmi pietne miesto rozšírili o Trávnik spomienok s pamätnými tabuľami obetí dopravných nehôd.
Tabuľu s menom a fotografiou tu má aj jedna z najvýraznejších osobností slovenskej politiky Alexander Dubček, ktorý tiež zomrel na následky automobilovej nehody.

Za päť rokov osadili pri kaplnke desať pamätných tabúľ.
„Neočakávali sme masový záujem; pre všetky obete dopravných nehôd, ktoré sa na Slovensku každoročne rátajú v stovkách, tu ani nie je taký priestor,“ vysvetlil generálny sekretár únie vodičov Stanislav Mlynár.
„Robili sme to predovšetkým kvôli bezpečnosti, pretože keď niekto zahynie na ceste, pozostalí mu na tom mieste postavia kríž a potom tam chodia spomínať, zapaľovať sviece a ohrozujú tým seba aj iných. Riskujú ďalšiu tragédiu,“ pripomenul.
Aj preto kríže s vencami popri cestách nie sú podľa Mlynárovcov vhodným spomienkovým miestom. Viaceré európske krajiny povoľujú takéto improvizované pietne miesta len dočasne.
V pláne bol aj východ a západ Slovenska
Únia plánovala časom postaviť autokaplnky aj na západnom, aj na východnom Slovensku. „Všetko však niečo stojí a naša únia tých peňazí veľa nemá,“ priznal Stanislav Mlynár.
Žijú len z členských príspevkov, z ktorých kaplnku aj udržiavajú, keďže z času na čas sa stáva terčom vandalov.

Na autokaplnku im prispela medzinárodná únia vodičov, časť financovali z verejnej zbierky veriacich. „Slováci ťažko prijímajú niečo nové. Mentalitu ľudí nezmeníte. Keby všetci vodiči pochopili význam takéhoto pietneho miesta, našli by sa peniaze aj na ďalšie kaplnky.“
V Česku je tiež len jedna autokaplnka, stojí pri Plzni, zato v Nemecku má podľa bratov Mlynárovcov najmenej jednu svoju autokaplnku každá diaľnica.
„V Nemecku je ich asi najviac. Sú však väčšia a bohatá krajina, autokaplnky si môžu dovoliť vo väčšom štýle. Niektoré sú už ako malé kostolíky, kde sa robia aj obrady,“ ozrejmil Stanislav Mlynár.