ZVOLEN. Zrušiť plánovanú prestavbu Lučeneckej cesty na štvorpruhovú komunikáciu, tiež plánovanú asanáciu časti domov v Môťovej a vytvoriť kruhový objazd na križovatke Lučeneckej cesty a Mládežníckej ulice s dopravným prepojením sídlisk Sekier a Zlatý potok. Také sú požiadavky 176 Zvolenčanov, ktorí sa podpísali pod petíciu adresovanú mestu Zvolen.
„Ľudia v Môťovej žijúci v blízkosti štátnej cesty sú už štrnásť rokov obmedzovaní. Nemôžu stavať, nemôžu svoje domy rozširovať, iba rekonštruovať, pretože v územnom pláne je stále zakreslená štvorprúdová komunikácia,“ vysvetlil dôvody iniciátor petície Peter Košík, ktorý je mestským poslancom. „V tejto situácii sa znižuje hodnota ich nehnuteľností,“ pripomenul.
Petíciu predložil aj na rokovanie mestského zastupiteľstva s návrhom, aby poslanci „svojím hlasovaním a rozhodnutiami zmenili územný plán Zvolena v rozsahu, ktorý požadujú“. Poslanci však o téme odmietli rokovať. Okrem klubu Patriotov, v ktorom je aj Košík, za návrh zahlasoval iba poslanec za Sekier Peter Drozdík.
Nadradený územný plán
„Náš územný plán podlieha nadradenému územnému plánu vyššieho územného celku, ktorý stále počíta v tejto časti mesta s koridorom pre rýchlostnú cestu R2. Nemalo preto význam preberať túto tému na rokovaní mestského zastupiteľstva, kým nie je zmenený nadriadený územný plán,“ kontroval Drozdík.
„Napriek tomu som podporil zaradenie témy do programu, aby na rokovaní odzneli tieto odborné argumenty. Aby nevznikala dezinformačná vlna, že nemáme záujem riešiť Môťovú. Naozaj s ňou treba niečo robiť, pretože je v dezolátnom stave a chýba jej koncepčný rozvoj, čo ma veľmi mrzí, ale my na tom teraz nič nezmeníme,“ zdôvodnil.
„Som za to, aby sa umožnilo v Môťovej ľuďom stavať. Ale predtým je potrebné všetky návrhy na zmenu územného plánu posúdiť, prerokovať s kompetentnými orgánmi,“ okomentovala poslankyňa za Sekier Ružena Babicová.
Odborné komisie
Zmena územného plánu je podľa nej dlhodobá koncepčná záležitosť, ovplyvňuje rozvoj mesta do budúcnosti a preto sa musí riešiť najskôr v odborných komisiách a až potom na mestskom zastupiteľstve.
„Návrh pána poslanca Košíka preto vnímam skôr ako predvolebný ťah, a nie ako skutočný záujem vec riešiť. Ak by mal ozajstný záujem na riešenie daného stavu, postupoval by tak, ako je to bežné; podaním návrhu do komisie výstavby a návrhom na zadefinovanie zadania pre zmeny a doplnky územného plánu. Ja preferujem systémovú prácu poslanca a nie jednorazové výkriky,“ doplnila Babicová.
„Aj preto som sa zdržala hlasovania o návrhu na doplnenie programu o petícii, čo vôbec neznamená, že som hlasovala proti Môťovčanom a ich záujmom,“ povedala.
Drozdík by tiež uvítal vybudovanie kruhového objazdu v Môťovej. „Nápad je to perfektný, ale realizácia komplikovaná, pretože hlavná Lučenecká cesta je štátna a Mládežnícka, ktorá sa na ňu napája, spadá pod vyšší územný celok. Ak môžeme niečo v tomto smere ovplyvniť, tak jedine v rámci územného plánu, ale z hľadiska investície nemáme na to žiadny dosah,“ podotkol.

V predĺženej lehote
Košík súhlasí, že v otázke kruhového objazdu je potrebná spolupráca Banskobystrického samosprávneho kraja a Slovenskej správy ciest.
„Petíciu predložím na komisii dopravy BBSK, som jej členom, a budem iniciovať návrh na zmenu územného plánu kraja. Aby komisia dopravy rokovala o tejto možnosti a aby sme z neho štvorprúdovku vylúčili,“ reagoval Košík na otázku, či nemali petíciu adresovať skôr župe.
„Ani vo Zvolene som nechcel meniť územný plán. Chcel som však zaviazať primátorku, aby prijala opatrenia pre zmenu územného plánu v zmysle petície,“ doplnil.
Mestá majú zo zákona 30-dňovú lehotu na odpoveď, ako budú petíciu riešiť, v komplikovanejších prípadoch sa lehota predlžuje na 60 dní. S odôvodnením, že ide o zvlášť zložitý prípad, mesto už iniciátorovi petície odpovedalo, že ju vybaví najneskôr do 60 dní.