ZVOLEN. Otázka zvýšenia rozpočtu predbežne o 200-tisíc eur pre firmu Vahokad za práce pri zimnej údržbe rozhádala poslancov. Stala sa z nej najrozsiahlejšia téma posledného mestského zastupiteľstva, diskusia trvala zhruba dve hodiny.
„Z dôvodu horších poveternostných podmienok oproti predchádzajúcemu roku sa zimná údržba vyvíja finančne oveľa náročnejšie, ako sa predpokladalo,“ okomentovala vedúca odboru výstavby Anna Bešinová.
Mesto vyčlenilo na zimnú údržbu na celý rok 250-tisíc eur, vychádzalo pri tom z výdavkov za predchádzajúci rok, no len za december si Vahokad vyfakturoval takmer 220-tisíc eur.
Snehovú kalamitu nezvládli
Počas decembra snežilo dvanásť dní, celý mesiac bola hmla a keď nesnežilo, pršalo. Priemerná vlhkosť sa pohybovala od 68 do 95 percent, teploty okrem troch dní klesli pod nulu od mínus dvoch do mínus štrnástich stupňov Celzia.
Vahokad nasadil v decembri osem strojov komunálnej techniky na cesty a šesť na chodníky. Podľa GPS sneh odhrnuli na 137 kilometroch ciest, posyp za celý mesiac urobili na 2822 kilometroch ciest, odhŕňanie s posypom na 14 945 km ciest. V priemere bolo v teréne denne šesť strojov. Údaje vyplývajú zo štatistiky mestského úradu. Z GPS technických vozidiel má úrad podrobný výpis s termínmi a časom ich práce v teréne.
Firma prvé intenzívne sneženie, ktoré prišlo 30. novembra, nezvládla, snehová kalamita trápila ľudí ešte niekoľko dní. Mnohé cesty a chodníky zostali neodhrnuté ešte aj na druhý deň večer, keď už snežiť prestalo.
Hneď alebo po zime
„Ľudia sú ešte dnes nazlostení na nezvládnutú zimnú údržbu a my ideme dať firme 200-tisíc,“ položil do pléna otázku rozhorčený poslanec Peter Košík, ktorý za klub Patriotov zároveň navrhol okamžité odstúpenie od zmluvy.

„Súhlasím, že situácia je zlá. Dvakrát týždenne sedíme so zástupcami firmy, rokujeme. Ponúkli nám demisiu, ale nemôžeme zrušiť zmluvu v čase, keď sa zima ešte neskončila. Zajtra môže znova snežiť a kto bude potom cesty odhŕňať,“ kontrovala primátorka Lenka Balkovičová.
Rozumnejšie je podľa nej počkať do konca zimy a ukončiť zmluvu vzájomnou dohodou ako riskovať súdnu žalobu. „Za to, čo nezvládli a aj za to, čo poškodili pri zimnej údržbe, si budeme nárokovať sankcie, ale svoje záväzky si musíme plniť,“ vysvetlila.
Nespokojnosť so zimnou údržbou vyjadrili viacerí poslanci, ale návrh zrušiť zmluvu nepovažujú za dobrý. Zároveň konštatovali nevyhnutnosť firme faktúru zaplatiť.
„So zmluvou si musí poradiť úrad, očakávam, že si budeme uplatňovať sankcie,“ povedal Vladimír Bella. „Ak usúdime, že sa oplatí od zmluvy odstúpiť, budem za, ale nebude jednoduché nájsť nového dodávateľa a už vôbec nie uprostred zimnej údržby,“ dodal. Pripomenul, že Vahokad ponúkol najnižšiu cenu, preto verejnú súťaž vyhral. Aj to, že Banskobystrická regionálna správa ciest, ktorá robila pre mesto zimnú údržbu štyri roky predtým, sa do poslednej súťaže neprihlásila.
Vahokad má zmluvu so Zvolenom na štyri roky, vyprší v polovici marca 2019.

„Momentálne vypovedanie zmluvy môže spôsobiť mestu väčšie finančné škody ako nekvalitná alebo veľmi drahá údržba,“ upozornil Jozef Ježík.
„Vypovedanie zmluvy by hraničilo s verejným ohrozením,“ vyjadril sa Vladimír Ľupták.
„Už v roku 2017 som upozorňovala, že sú niektoré položky v rozpočte poddimenzované,“ podotkla Alžbeta Staníková. Narážala tým na potrebu dofinancovať zimnú údržbu. „Nedá sa teraz vypovedať zmluva, kto nastúpi na druhý deň,“ doplnila.
Mesto verzus domácnosť
Patrioti boj nevzdávali. „Politik sa musí snažiť hospodáriť ako vo vlastnej domácnosti. Ak mi niekto poškodí pri oprave strechu, tak ho okamžite pošlem preč,“ vyslovil sa Matej Snopko.

Podľa ďalších poslancov sa však situácia samosprávy a domácnosti nedá porovnávať, myslí si to aj pracovníčka mestského úradu Anna Bešinová. „Máme taxatívne dané podmienky zmluvy,“ pripomenula.
„Mesto nemá možnosti ako súkromník vyhodiť niekoho zo dňa na deň. A verejná obchodná súťaž trvá tri mesiace,“ podotkol Vladimír Ľupták.
„Všetci hovoríme o tom istom. Áno, treba firme krátiť peniaze za práce, ktoré nevykonala, na to sú sankcie, ale to nám nedáva právo neuhradiť jej to, na čo má nárok,“ poznamenal Vladimír Bella.
Zvýšenie rozpočtu o 200-tisíc pre Vahokad poslanci napokon odsúhlasili. Bez podpory Patriotov. Nemusí to však byť konečná suma, mesto zatiaľ riešilo len faktúru za december (ktorá sa uhrádza v tomto roku z tohtoročného rozpočtu).
Tri otázky pre právničku mesta Andreu Čečetkovú
Môže mesto jednostranne vypovedať zmluvu s dodávateľom prác okamžite, ako to navrhovali niektorí poslanci?
Pri zmluvách o dielo výpoveď vo všeobecnosti nie je štandardný spôsob ich ukončenia. Problematický pri odstúpení od zmluvy môže byť dôvod takéhoto kroku. Musíme mať nad všetky pochybnosti preukázané, že boli naplnené dôvody pre odstúpenie od zmluvy a musí sa s tým stotožniť aj súd – pre prípad, že by bola zo strany poskytovateľa služby podaná žaloba.
Ak by mesto dôvody odstúpenia od zmluvy pred súdom neobhájilo, mohla by mu byť uložená povinnosť zaplatiť náhradu škody a ušlý zisk, a to odo dňa neplatného odstúpenia od zmluvy až do 15. marca 2019. Jednostranné odstúpenie od zmluvy by znamenalo vystaviť mesto riziku.
Namietali tiež, aby sa Vahokadu faktúra nezaplatila, keďže v decembri nezvládli prvé dni sneženia. Čo by sa mohlo stať, ak by mesto faktúru neuhradilo?
V prípade, že by mesto Zvolen neuhradilo faktúru za ktorýkoľvek mesiac, muselo by platiť úrok z omeškania vo výške 0,05 percent z hodnoty fakturovanej ceny za každý deň omeškania. Taktiež je to dôvod pre poskytovateľa služby na odstúpenie od zmluvy – ani to však nezbavuje mesto platiť úroky z omeškania až do zaplatenia faktúry, resp. jej započítania oproti splatným zmluvným pokutám.
Faktúra sa platí vždy len za vykonané práce na základe odsúhlasených súpisov prác. Ak by faktúra obsahovala aj údaje o prácach nad rámec odsúhlasených súpisov, bol by dôvod na neuhradenie tejto časti fakturovanej sumy. Takáto skutočnosť však doposiaľ zistená nebola.
Ak chce človek reklamovať napríklad nedoplatok vo vyúčtovaní za byt, právnici radia, aby ho v termíne zaplatil bez ohľadu na prebiehajúcu reklamáciu. Reklamácia podľa nich neznamená automatický odklad zaplatenia nedoplatku. Je toto podobný prípad?
V niečom by sme to mohli pripodobniť, avšak podľa môjho názoru toto je oveľa komplikovanejšia situácia. Tu hospodárime s verejnými prostriedkami, a preto každý jeden krok musíme dôsledne zvažovať. Každý deň kontrolujeme súpis vykonaných prác zaslaný dodávateľom a, samozrejme, si všímame aj všetko to, čo prípadne vykonané nebolo.
Za vykonané práce úplne pochopiteľne musíme zaplatiť, v prípade tých nevykonaných prác si podľa zmluvne dohodnutých podmienok môžeme uplatniť zmluvnú pokutu.