SLIAČ. Letisko v Sliači zohrávalo v uplynulých desaťročiach na strednom Slovensku dôležitú úlohu vo vojenskej aj v civilnej oblasti. Nie tak dávno sa do jeho obnovy výrazne investovalo, čo posilnilo obe zložky.
Letisko sa začalo formovať ešte počas prvej Československej republiky. Kedysi známy názov Tri Duby získalo v roku 1942.
Ako sa píše v rovnomennej knihe z pera regionálneho historika Emila Šimončíka, pomenovanie vychádzalo z názvu majera, ktorý kedysi stál na ceste medzi osadou Hájniky (dnes súčasť Sliača) a Banskou Bystricou. Osada sa údajne krčila v tieni troch mohutných dubov, ktoré vyrastali z jedného koreňa.
"V roku 1943 sa Sliač stal jednou zo zastávok civilnej linky na trase z Bratislavy do Prešova, ktorú odštartovala Slovenská letecká spoločnosť," povedal pre TASR Šimončík. Tento rok teda uplynie 75 rokov od tejto udalosti. Lietalo sa šesťmiestnym lietadlom typu Focke - Wulf Fw-58 s dvoma členmi posádky. Linka fungovala do vyhlásenia SNP.
Letisko vošlo do pamäti najmä ako bašta povstalcov po vypuknutí SNP v auguste 1944. "Stalo sa dôležitým prístavom leteckého mostu, ktorý v prospech Povstania vytvorilo sovietske vojenské letectvo. Jeho pristávaciu dráhu poznali aj príslušníci amerického vojenského letectva, ktorí na Slovensko priviezli členov spravodajských misií, ako aj cenný vojenský materiál," píše sa v knihe.
Po vojne dostali na letisku väčší priestor "civili" a v 60. až 80. rokoch zo Sliača premávali aj vnútroštátne linky. V ostatných rokoch ale civilné letisko žije najmä z charterových letov.
Letisko sa podľa riaditeľa Rolanda Schallera neustále snaží získať pre seba na obnovené pravidelné lety aj niektorú z leteckých spoločností. Podľa neho všetko ale závisí od viacerých okolností, výsledkov analýz, ale aj rokovaní s podnikateľmi, samosprávnym krajom a samosprávami.