Okolie staníc ako vstupu do mesta, keď si človek tvorí prvý dojem z mesta, určite stojí za pozornosť. „Ak by mesto získalo financie z Integrovaného regionálneho operačného programu, budú sa rekonštruovať existujúce komunikácie, nástupiská MHD, parkoviská, spevnené plochy, inžinierske siete a zeleň,“ hovorí Peter Kašša, architekt mesta. Ide podľa neho o výnimočný projekt. V rámci projektu parkoviska sú napr. navrhované progresívne formy parkovania Park & Ride (autom na stanicu a ďalej verejnou dopravou), Kiss &Ride (dovezenie ľudí na stanicu a odchod áut), Bike & Ride (autom na stanicu a ďalej bicyklom). „Novonavrhovaný mobiliár pozostáva z lavičiek, odpadkových košov, zahradzovacích stĺpikov, ochranných mreží, tabúľ na lepenie plagátov, informačnej osvetlenej tabule a informačného nosiča so smerovými šípkami. Osvetlenie predstaničného priestoru je riešené zo stožiarových svietidiel situovaných v časti spevnených plôch, parkoviska a pri komunikáciách, nízkych parkových svietidiel v časti priestorov so sadovými úpravami a svietidlami v dlažbe pod lavičkami,“ uvádza sa v žiadosti. Zachovaný zostáva objekt medokýša a stojany na bicykle situované pred východnou fasádou stanice, oboje by malo byť zastrešené. Obnovená by mala byť existujúca zeleň. Predstaničný priestor by tak získal nový, moderný a funkčný vizuál. Celkové náklady na projekt sú v žiadosti 1 978 512,52 eur, z toho nenávratný finančný príspevok je 1 879 586,89 eur.
Okrem rekonštrukcie škôl aj vynovený spoločný priestor
Rekonštrukcia materskej a základnej školy Hrnčiarska je dobrou príležitosťou zamyslieť sa nad celým priestorom. Mesto uvažuje o rekonštrukcii tzv. „vnútrobloku“ a zapája sa do ďalšej výzvy IROP-u. „Predmetom riešenia projektovej dokumentácie je rekonštrukcia vnútrobloku ulíc Hrnčiarska, Bystrický rad a Kozačeka,“ uvádza sa v žiadosti. Rovnako ako v prvom prípade pôjde o pomerne náročný aj nákladný projekt. Mesto projekt prispôsobilo požiadavkám občanov, ktorí odmietli rozširovať cestu a existujúce parkovacie plochy. „Na Hrnčiarskej ulici urbanistický priestor od fasád škôl predstavuje šírku 28 m. Uvedené rozmery dávajú možnosť na urbanistické dotvorenie priestoru ako atraktívneho verejného priestranstva, vrátane návrhu doplnkového funkčného využitia (zelené plochy, umiestnenie mobiliára),“ vymenúva Peter Kašša. Na Hrnčiarskej ul. chce mesto obnoviť zelené plochy, dobudovať lavičky, aby tak vznikla oddychová zóna. „Vzniknú dažďové záhrady, na ulicu bude preložený aj cyklochodník z nevyhovujúcej Hviezdoslavovej ul.,“ dodáva architekt.
Na ulici Bystrický rad je zase navrhnutá úprava obratiska s novým asfaltovým krytom, s jednosmernou premávkou, so šírkou komunikácie 5,5 m, nový chodník z betónovej dlažby pozdĺž komunikácie Bystrický rad, rampa pre imobilných k zadnému vchodu, nové detské ihrisko a fitnes ihrisko a nové prístupové chodníky k detskému ihrisku a k objektom školy. Na ul. Kozáčeka je navrhnutá hracia plocha s pieskoviskom pre najmenšie deti, ktorá bude oplotená nízkym plotom a prístupná bránkou. Medzi strednými výškovými bytovými domami je navrhnutá obdobná hracia plocha pre najmenšie deti. Náklady na tento projekt sú vo výške 837 142,58 eur, z toho nenávratný finančný príspevok, o ktorý sa mesto uchádza, je 760 000 eur. Spolu so zrekonštruovanou materskou a základnou školou by v meste vznikol nový svieži priestor takmer v samom jadre mesta. Či mesto tieto financie na plánované projekty získa, sa dozvieme v druhej polovici roka 2017.
Autor: ej