Neúnosná situácia s parkovaním: chystá sa verejná diskusia

​​​​​​​Úprava parkovania na Západe je pripravená. Mesto chce počuť názor obyvateľov.

Stopku dostali ako prvé nadrozmerné vozidlá.Stopku dostali ako prvé nadrozmerné vozidlá. (Zdroj: Ján Krošlák)

Zvolen pokračuje v príprave zavedenia systému rezidentského parkovania na sídlisku Západ. Sformulovaný bol návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN), ktorý rieši konkrétne podmienky, vedenie mesta si vypočuje názory občanov na jeho znenie v dvoch verejných diskusiách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Uskutočnia sa v termínoch 18. a 25. mája o 18.00 v aule Základnej školy na Námestí mládeže. Hlavná zmena spočíva v zavedení pravidla „jedno parkovacie miesto na základe jednej rezidentskej karty,“ čo by malo znamenať jednoduchšie parkovanie pre majiteľa jedného motorového vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto sa prvýkrát púšťa do komplexnejšieho riešenia problému, ktorý pretrváva celé roky. „Keď bol v roku 2004 prijatý tzv. Územný generel dopravy mesta Zvolen, situácia ešte nebolo natoľko kritická, napriek tomu dokument upozornil, že do roku 2020 bude na sídlisku chýbať viac ako 2 700 parkovacích miest,“ hovorí hlavný architekt mesta Zvolen Peter Kašša.

Riešenie videli tvorcovia dokumentu predovšetkým vo výstavbe viacpodlažných garáží na území sídliska, ktorých malo postupne vzniknúť až desať.

Návrhy riešení vznikali od roku 2007

V roku 2007 dalo mesto vypracovať štúdiu zaoberajúcu sa výsostne problematikou parkovania. „Už v jej úvode sa nachádza upozornenie, že rozvoj automobilovej dopravy pokročil tak výrazne, že sa prejavuje v nedostatku parkovacích miest v každej jednej časti mesta. Ďalej sa uvádza, že množstvo majiteľov odstavuje svoje vozidlo na trávnatých plochách či chodníkoch. Je teda zrejmé, že problém bol vysoko aktuálny už pred desiatimi rokmi,“ povedala súčasná primátorka mesta Zvolen Lenka Balkovičová.

SkryťVypnúť reklamu

Celkový počet parkovacích stojísk bol v rámci štúdie napočítaný na viac ako 2 100, do roku 2020 by ich, podľa autorov štúdie, malo chýbať takmer 1 500. Okrem približne 170 nových miest videli tvorcovia štúdie riešenie vo výstavbe štyroch veľkých parkovacích domov, každého s kapacitou 350 vozidiel. Tri mali byť umiestnené na Tulskej ulici, jeden v blízkosti Strážskej cesty. Autori zároveň priznali, že z veľkej miery by mali stáť na súkromných pozemkoch.

Ďalším koncepčným materiálom, ktorý mal riešiť aj problematiku parkovania na sídlisku Západ bola štúdia Revitalizácia sídliska Zvolen Západ – Tepličky z roku 2010. „Pri jej práci došlo dokonca k fyzickému spočítaniu stojísk pre motorové vozidlá, ktorých bolo napočítaných takmer dvetisíc, ďalších 450 „nelegálnych“ miest sa nachádzalo na zelených plochách, chodníkoch, či po okrajoch ciest,“ hovorí opäť hlavný architekt mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Už v tom čase chýbalo podľa štúdie na sídlisku približne 700 miest, pričom do roku 2020 mala potreba stúpnuť o ďalších 700. Autori prišli s návrhom riešenia v podobe vybudovania viac ako 413 nových stojísk vo vnútroblokoch, ďalšie miesta mali vzniknúť prestavbou a zjednosmernením viacerých ulíc (napr. Novozámockej), kedy by rozšírením uličného priestoru vznikol priestor pre nové parkovacie miesta.

Najväčší počet stojísk (viac ako 1000) mal vzniknúť v štyroch parkovacích domoch, resp. v podzemných garážach.

Situácia dnes

Od spracovania štúdie ubehlo sedem rokov. Aký je stav dnes? Autá na chodníkoch, zeleni, na vyznačených priechodoch pre chodcov, mnohé znemožňujúce výhľad v križovatkách a brániace vstupu pohotovostných jednotiek v prípade požiaru alebo živelnej pohromy. Je teda evidentné, že problém s parkovaním na sídlisku pretrváva.

Vybudovalo sa síce pár desiatok nových parkovacích miest, súkromný investor postavil menší parkovací dom, k systémovému riešeniu však pristúpené nebolo. Dnes už dokonca nie je možné vrátiť sa k celkovým záverom jednotlivých štúdií, nakoľko viaceré časti sídliska prešli rozsiahlymi rekonštrukciami, ktoré to znemožňujú.

„Stav na Západe je kritický, ako vedenie mesta sme zdedili problém, ktorý bude veľmi ťažké vyriešiť, čo nás však neodradilo v hľadaní východiska. V roku 2015 bola pre tento účel vytvorená odborná pracovná skupina, otázkami parkovania sa zaoberá aj dopravná komisia mestského zastupiteľstva,“ hovorí zvolenská primátorka.

Prvým reálnym výstupom bolo vytlačenie nadrozmerných vozidiel zo sídliskovej zástavby, čím sa podarilo uvoľniť pár desiatok parkovacích miest. Pre potreby Západniarov je to však málo. Omnoho závažnejším krokom má byť samotná regulácia počtu vozidiel, ktorej predchádzalo množstvo administratívnej práce.

„Požiadali sme vodičov, aby prihlásili svoje vozidlá, čím sme získali konkrétnejšiu predstavu o počte domácností využívajúcich jedno, prípadne viac vozidiel. Až následne sme sa mohli pustiť do ďalších krokov. Tým najdôležitejším by malo byť prijatie nového VZN, podľa ktorého pripadne jedna parkovacia karta na jeden byt za predpokladu, že jeho vlastník je zároveň vlastníkom motorového vozidla,“ hovorí dopravný referent zvolenského magistrátu Dušan Gdovin a dodáva: „Parkovacie miesta budú musieť opustiť vozidlá jednotlivcov, ktorí v meste nemajú trvalý pobyt, ale aj druhé, tretie, či ďalšia autá v poradí pripadajúce na konkrétnu domácnosť.“

Tie by mali svoje miesto zatiaľ nájsť na parkoviskách nákupných centier, hľadajú sa aj ďalšie možnosti. Zaujímavé pritom je, že väčšina domácností síce stále disponuje len jedným vozidlom, je však mnoho takých, ktoré vlastnia aj dve či tri autá. Jedna domácnosť dokonca uviedla vlastníctvo šiestich motorových vozidiel.

Možné riešenie

Sídlisko má svoje špecifiká, pre ktoré je ťažké pristúpiť k inému riešeniu. „Hustá zástavba, nevysporiadané pozemky a málo priestoru pre možné budovanie parkovacích miest je spoločným menovateľov problémov s parkovaním na Západe. Do toho vstúpil názor obyvateľov, ktorí sa v ankete v roku 2015 vyjadrili, že odmietajú budovanie parkovacích miest na úkor zelene,“ skonštatoval hlavný architekt mesta Peter Kašša. Faktom ostáva, že na sídlisku dnes chýba okolo 800 parkovacích miest.

Po zhodnotení všetkých limitujúcich faktorov ostali dve možnosti: spoplatniť parkovanie na sídliskách po vzore iných miest alebo sa pokúsiť regulovať ho. „Nie som zástankyňou vyberania poplatkov za parkovanie na sídliskách, rozhodli sme sa teda pre druhý spôsob. Pripravili sme návrh nového VZN a chceme sa opýtať ľudí na ich názor,“ vysvetľuje primátorka. „Uvedomujeme si, že nepôjde o ideálne riešenie, v danej situácii však nie je možné vymyslieť nič lepšie,“ dodáva.

Snaha o úpravu parkovania na Západe našla podporu tak v dopravnej komisii ako aj u poslancov miestnej časti. Samotné vedenie mesta dúfa, že obyvatelia pochopia hlavnú filozofiu, ktorou je uľahčenie parkovania pre prvé auto v domácnosti.

„Vyhodnotíme všetky pripomienky a následne sa rozhodneme ako s celým projektom naložíme,“ prisľúbila zvolenská primátorka. Príprava regulácie parkovania na Západe tak vstupuje do poslednej fázy, pričom ľudia budú musieť zvážiť, ktorý stav im vyhovuje viac. Či ten dnešný, keď majú problém zaparkovať jediné svoje auto alebo podporia zmenu, ktorá síce obmedzí možnosť parkovania pre viac áut v domácnosti, to prvé však zaparkujú omnoho ľahšie. Faktom ostáva, že sa mesto prvýkrát pokúša problém riešiť priamo v praxi.

Autor: Martin Svatuška

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 42 779
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 883
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 429
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 145
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 7 821
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 849
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 741
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 692
  1. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  2. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  3. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  4. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  5. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  6. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  7. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  8. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 101 646
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 476
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 063
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 801
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 061
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 700
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 035
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 744
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  2. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  3. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  4. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  5. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  6. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  7. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  8. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 101 646
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 476
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 063
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 801
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 061
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 700
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 035
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 744
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Tupou Ceruzou: Transakčná daň

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu