Zvolen pokračuje v príprave zavedenia systému rezidentského parkovania na sídlisku Západ. Sformulovaný bol návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN), ktorý rieši konkrétne podmienky, vedenie mesta si vypočuje názory občanov na jeho znenie v dvoch verejných diskusiách.
Uskutočnia sa v termínoch 18. a 25. mája o 18.00 v aule Základnej školy na Námestí mládeže. Hlavná zmena spočíva v zavedení pravidla „jedno parkovacie miesto na základe jednej rezidentskej karty,“ čo by malo znamenať jednoduchšie parkovanie pre majiteľa jedného motorového vozidla.
Mesto sa prvýkrát púšťa do komplexnejšieho riešenia problému, ktorý pretrváva celé roky. „Keď bol v roku 2004 prijatý tzv. Územný generel dopravy mesta Zvolen, situácia ešte nebolo natoľko kritická, napriek tomu dokument upozornil, že do roku 2020 bude na sídlisku chýbať viac ako 2 700 parkovacích miest,“ hovorí hlavný architekt mesta Zvolen Peter Kašša.
Riešenie videli tvorcovia dokumentu predovšetkým vo výstavbe viacpodlažných garáží na území sídliska, ktorých malo postupne vzniknúť až desať.
Návrhy riešení vznikali od roku 2007
V roku 2007 dalo mesto vypracovať štúdiu zaoberajúcu sa výsostne problematikou parkovania. „Už v jej úvode sa nachádza upozornenie, že rozvoj automobilovej dopravy pokročil tak výrazne, že sa prejavuje v nedostatku parkovacích miest v každej jednej časti mesta. Ďalej sa uvádza, že množstvo majiteľov odstavuje svoje vozidlo na trávnatých plochách či chodníkoch. Je teda zrejmé, že problém bol vysoko aktuálny už pred desiatimi rokmi,“ povedala súčasná primátorka mesta Zvolen Lenka Balkovičová.
Celkový počet parkovacích stojísk bol v rámci štúdie napočítaný na viac ako 2 100, do roku 2020 by ich, podľa autorov štúdie, malo chýbať takmer 1 500. Okrem približne 170 nových miest videli tvorcovia štúdie riešenie vo výstavbe štyroch veľkých parkovacích domov, každého s kapacitou 350 vozidiel. Tri mali byť umiestnené na Tulskej ulici, jeden v blízkosti Strážskej cesty. Autori zároveň priznali, že z veľkej miery by mali stáť na súkromných pozemkoch.
Ďalším koncepčným materiálom, ktorý mal riešiť aj problematiku parkovania na sídlisku Západ bola štúdia Revitalizácia sídliska Zvolen Západ – Tepličky z roku 2010. „Pri jej práci došlo dokonca k fyzickému spočítaniu stojísk pre motorové vozidlá, ktorých bolo napočítaných takmer dvetisíc, ďalších 450 „nelegálnych“ miest sa nachádzalo na zelených plochách, chodníkoch, či po okrajoch ciest,“ hovorí opäť hlavný architekt mesta.
Už v tom čase chýbalo podľa štúdie na sídlisku približne 700 miest, pričom do roku 2020 mala potreba stúpnuť o ďalších 700. Autori prišli s návrhom riešenia v podobe vybudovania viac ako 413 nových stojísk vo vnútroblokoch, ďalšie miesta mali vzniknúť prestavbou a zjednosmernením viacerých ulíc (napr. Novozámockej), kedy by rozšírením uličného priestoru vznikol priestor pre nové parkovacie miesta.
Najväčší počet stojísk (viac ako 1000) mal vzniknúť v štyroch parkovacích domoch, resp. v podzemných garážach.

Situácia dnes
Od spracovania štúdie ubehlo sedem rokov. Aký je stav dnes? Autá na chodníkoch, zeleni, na vyznačených priechodoch pre chodcov, mnohé znemožňujúce výhľad v križovatkách a brániace vstupu pohotovostných jednotiek v prípade požiaru alebo živelnej pohromy. Je teda evidentné, že problém s parkovaním na sídlisku pretrváva.
Vybudovalo sa síce pár desiatok nových parkovacích miest, súkromný investor postavil menší parkovací dom, k systémovému riešeniu však pristúpené nebolo. Dnes už dokonca nie je možné vrátiť sa k celkovým záverom jednotlivých štúdií, nakoľko viaceré časti sídliska prešli rozsiahlymi rekonštrukciami, ktoré to znemožňujú.
„Stav na Západe je kritický, ako vedenie mesta sme zdedili problém, ktorý bude veľmi ťažké vyriešiť, čo nás však neodradilo v hľadaní východiska. V roku 2015 bola pre tento účel vytvorená odborná pracovná skupina, otázkami parkovania sa zaoberá aj dopravná komisia mestského zastupiteľstva,“ hovorí zvolenská primátorka.
Prvým reálnym výstupom bolo vytlačenie nadrozmerných vozidiel zo sídliskovej zástavby, čím sa podarilo uvoľniť pár desiatok parkovacích miest. Pre potreby Západniarov je to však málo. Omnoho závažnejším krokom má byť samotná regulácia počtu vozidiel, ktorej predchádzalo množstvo administratívnej práce.
„Požiadali sme vodičov, aby prihlásili svoje vozidlá, čím sme získali konkrétnejšiu predstavu o počte domácností využívajúcich jedno, prípadne viac vozidiel. Až následne sme sa mohli pustiť do ďalších krokov. Tým najdôležitejším by malo byť prijatie nového VZN, podľa ktorého pripadne jedna parkovacia karta na jeden byt za predpokladu, že jeho vlastník je zároveň vlastníkom motorového vozidla,“ hovorí dopravný referent zvolenského magistrátu Dušan Gdovin a dodáva: „Parkovacie miesta budú musieť opustiť vozidlá jednotlivcov, ktorí v meste nemajú trvalý pobyt, ale aj druhé, tretie, či ďalšia autá v poradí pripadajúce na konkrétnu domácnosť.“
Tie by mali svoje miesto zatiaľ nájsť na parkoviskách nákupných centier, hľadajú sa aj ďalšie možnosti. Zaujímavé pritom je, že väčšina domácností síce stále disponuje len jedným vozidlom, je však mnoho takých, ktoré vlastnia aj dve či tri autá. Jedna domácnosť dokonca uviedla vlastníctvo šiestich motorových vozidiel.
Možné riešenie
Sídlisko má svoje špecifiká, pre ktoré je ťažké pristúpiť k inému riešeniu. „Hustá zástavba, nevysporiadané pozemky a málo priestoru pre možné budovanie parkovacích miest je spoločným menovateľov problémov s parkovaním na Západe. Do toho vstúpil názor obyvateľov, ktorí sa v ankete v roku 2015 vyjadrili, že odmietajú budovanie parkovacích miest na úkor zelene,“ skonštatoval hlavný architekt mesta Peter Kašša. Faktom ostáva, že na sídlisku dnes chýba okolo 800 parkovacích miest.
Po zhodnotení všetkých limitujúcich faktorov ostali dve možnosti: spoplatniť parkovanie na sídliskách po vzore iných miest alebo sa pokúsiť regulovať ho. „Nie som zástankyňou vyberania poplatkov za parkovanie na sídliskách, rozhodli sme sa teda pre druhý spôsob. Pripravili sme návrh nového VZN a chceme sa opýtať ľudí na ich názor,“ vysvetľuje primátorka. „Uvedomujeme si, že nepôjde o ideálne riešenie, v danej situácii však nie je možné vymyslieť nič lepšie,“ dodáva.
Snaha o úpravu parkovania na Západe našla podporu tak v dopravnej komisii ako aj u poslancov miestnej časti. Samotné vedenie mesta dúfa, že obyvatelia pochopia hlavnú filozofiu, ktorou je uľahčenie parkovania pre prvé auto v domácnosti.
„Vyhodnotíme všetky pripomienky a následne sa rozhodneme ako s celým projektom naložíme,“ prisľúbila zvolenská primátorka. Príprava regulácie parkovania na Západe tak vstupuje do poslednej fázy, pričom ľudia budú musieť zvážiť, ktorý stav im vyhovuje viac. Či ten dnešný, keď majú problém zaparkovať jediné svoje auto alebo podporia zmenu, ktorá síce obmedzí možnosť parkovania pre viac áut v domácnosti, to prvé však zaparkujú omnoho ľahšie. Faktom ostáva, že sa mesto prvýkrát pokúša problém riešiť priamo v praxi.
Autor: Martin Svatuška