Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Za Zvolenom pribudla nová rýchlostná cesta

Pamätáme na to, že cesta musí mať pokračovanie na obidve strany, hovorí minister Arpád Érsek.

Dnes začali vodiči jazdiť po rýchlostnej ceste R2 Zvolen východ - Pstruša.Dnes začali vodiči jazdiť po rýchlostnej ceste R2 Zvolen východ - Pstruša. (Zdroj: Ján Krošlák)

ZVOLEN. V južnej časti stredného Slovenska je oddnes v prevádzke nový osemkilometrový úsek rýchlostnej cesty R2. Štvorpruhová R2 Zvolen východ – Pstruša nadväzuje na rýchlostný obchvat Detvy, ktorý je v prevádzke od roku 2015.

„Spolu to predstavuje takmer 20 kilometrov rýchlej a bezpečnej cesty,“ povedal pri dnešnom otvorení úseku minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.

„Kvalitné cestné spojenie medzi Zvolenom a Košicami patrí medzi naše priority. V závislosti od finančných možností chceme začať stavať úseky pri Mýtnej a pri Košiciach. Dôležité bude tiež rozhodnutie o trasovaní obchvatu Zvolena,“ dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Cesta prinesie časovú úsporu troch minút oproti starej ceste, zároveň sa uľaví obyvateľom obcí Zvolenská Slatina, Vígľaš a Pstruša, cez ktoré prechádza cesta I. triedy.

„Určite si vydýchneme, pretože dopravná situácia v obci už bola neúnosná. Prejsť cez cestu je náročné, ľudia musia čakať aj niekoľko minút, kým sa dostanú na druhú stranu,“ okomentovala starostka Zvolenskej Slatiny Mária Klimentová. „Nebude tu už ani taká prašnosť z cesty a hluk,“ podotkla.

Pokračovanie jasné nie je

Intenzita dopravy na tomto úseku v roku 2010 dosahovala 15-tisíc vozidiel za 24 hodín. Podľa odhadov by v roku 2030 malo po rýchlostnej ceste prechádzať 16,5-tisíca áut denne.

Érsek je presvedčený, že rýchlostná cesta pomôže prilákať do regiónu potenciálnych investorov, bez obchvatu Zvolena, ktorý má spájať R2 s R1 zo západu Slovenska, však novootvorený úsek veľký zmysel nemá.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Je rozhodnuté, R2 cez Zvolen nepôjde, obíde ho severom Čítajte 

„Na stole máme štyri varianty obchvatu; severnú trasu a tri južné. Ďalší postup budeme koordinovať s rezortom dopravy,“ povedal riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

Predpokladá, že do roku 2020 vyberú v súťaži dodávateľa. „V prípade, že padne rozhodnutie o trase a budú peniaze na jej výstavbu," pripomenul šéf diaľničiarov.

„Pamätáme na to, že cesta musí mať pokračovanie na obidve strany,“ povedal Érsek v súvislosti s rozpornými postojmi Zvolena a Sliača.

Zvolen bojuje za severnú trasu, kým Sliač ju odmieta. „Nezhody nemôžu brzdiť ďalšiu výstavbu. Ak to bude nutné, budeme musieť rozhodnúť. Vláda alebo ministerstvo,“ pripomenul Érsek.

Tretí termín

Výstavba 7,8 kilometrového úseku za 82,3 milióna eur sa začala v septembri 2014, hotový mal byť podľa pôvodných plánov vlani; najskôr v júni, potom v novembri. Nakoniec sa termín posunul na tento rok.

Skryť Vypnúť reklamu

„Pri prácach sa tu objavilo väčšie množstvo nevybuchnutej munície a ďalších kovových predmetov. V máji 2015 sa preto začal geologický prieskum zameraný na presnú lokalizáciu potenciálne nebezpečných predmetov,“ zdôvodnil časový posun Ďurišin.

Časť financovali z eurofondov

Viac ako 44 miliónov eur zafinancovala diaľničná spoločnosť z eurofondov.

„Vďaka možnosti čerpať peniaze z európskych fondov sa nám darí výrazne skvalitňovať dopravu,“ konštatoval vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Dušan Chrenek.

V období 2014 - 2020 z nich Slovensko 3 miliardami eur zafinancuje rozšírenie dopravných sietí na Slovensku. „Zahŕňa to viac ako 100 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest a 126 kilometrov zrekonštruovaných železničných tratí,“ pripomenul Chrenek.

V minulom období (2007 – 2013“ sa peniaze z fondov EÚ využili v oblasti dopravy na vybudovanie 155 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest aj ciest I. triedy, tiež na modernizáciu ostatných ciest a 80 kilometrov železníc.

Prečítajte si tiež: Obchvat Zvolena severnou trasou Sliač odmieta Čítajte 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 777
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 370
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 331
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 317
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 874
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 809
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 283
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 188
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 053
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 924
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rýchlostná cesta R2

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Kelemen vyrovnáva na 2:2 vo vlastnom oslabení.

V nájazdoch sa presadili Nuutinen a Mikúš.

13 h
Sídlo Kronospanu vo Zvolene.

Nová výroba drevovláknitých dosiek má poskytnúť 130 nových pracovných miest.

21 h
Ilustračné foto.

Čísla už zverejnila aj Krupina a Hriňová.

23. jan
Ilustračné foto.

Účasť je oveľa nižšia, ako mesto očakávalo.

23. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

13 h

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Pozitivita je zatiaľ nízka.

23. jan

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

23. jan

Už ste čítali?