Utorok, 26. september, 2017 | Meniny má Edita
Pridajte si svoje mesto

Andreas Heinisch: Plne autonómne autá prídu v roku 2025

Continental oslávil minulý rok desaťročnicu a za desať rokov stúpol zo 180 zamestnancov na 1300.

Andreas Heinisch, riaditeľ zvolenského závodu.(Zdroj: archív AH)

Vedia Zvolenčania, čo sa deje za bránami zvolenského závodu? Čosi v rozhovore odhalil riaditeľ zvolenskej pobočky Continentalu Andreas Heinisch, ktorý je vo Zvolene štyri roky.

Prekročiť bránu vašej firmy nie je jednoduché, ste naozaj dobre strážení. Cieľom je zvýšiť rešpekt prichádzajúcich návštevníkov?

Sú na to dva dôvody. Jednak vyrábame bezpečnostné diely, takže je nevyhnutné rešpektovať istú úroveň bezpečnosti, aby do nášho závodu nevstupovali neoprávnené osoby a taktiež sme zodpovední za projekty, ktoré sa musia chrániť, pretože sú naším know-how, ako aj know-how našich zákazníkov. Určite ale nechceme vytvárať dojem, že sa skrývame.

Continental pôsobí vo Zvolene od roku 2006. Ste tu už viac než desať rokov. Vedia ľudia, čo sa u vás vo vnútri fabriky robí?

Silne verím, že je čo zlepšovať. Verejnosť pozná Continental ako značku, ale väčšina ľudí nás vníma ako producenta pneumatík. Sme však vysoko technologizovanou firmou, ktorá má množstvo sekcií: logistika, projektovanie, vývoj, produkcia atď., čo znamená práca na dizajnoch a prepojenie na moderné softvéry. Continental nie je len výrobca pneumatík, vyvíjame množstvo iných systémov a závod vo Zvolene je zameraný na výrobu brzdových strmeňov.

Od roku 2006 vo Zvolene sídli aj výskumno-vývojové oddelenie. Jeho výsledky sú asi ťažko publikovateľné, ale je niečo, čo s nami môžete zdieľať?

Môžem povedať, že to je úspešný príbeh. Na začiatku bolo v tomto výskumno-vývojovom centre vo Zvolene šesť ľudí, ktorí boli podpornou vetvou napojenou na základňu vo Frankfurte. Ich práca bola vedením hodnotená veľmi pozitívne, získali si dôveru vedenia a to viedlo k ďalšiemu rozvoju oddelenia. Dnes máme takmer 200 inžinierov a technikov a sme schopní robiť kompletný rozvoj brzdových strmeňov. Dokopy máme v Continentali vo Zvolene asi 1 300 zamestnancov. Len za uplynulý rok sme prijali ďalších 150 zamestnancov.

Takže sa vám potvrdilo, že výber Zvolena bolo dobré rozhodnutie.

Rozhodne. Máme veľmi motivovaný stabilný tím s nízkou fluktuáciou. Slováci sú navyše hladní po raste. Toto všetko nás priviedlo tam, kde sme dnes.

Aké zastúpenie má medzi zamestnancami Zvolen a región?

Nemám presné číslo, ale väčšina zamestnancov je zo Zvolena alebo z blízkeho okolia, min. 80 %. Minimum ľudí je z východného alebo západného Slovenska, ale to je aj naša filozofia hľadať ľudí odtiaľto: to prináša stabilitu v pracovnom tíme, pretože Slováci sa vždy časom vrátia domov. Ak prijmeme Zvolenčana, nemusíme sa báť, že ho stratíme, pretože by sa vrátil za rodinou. Je to presne naopak ako v Nemecku, kde ľudia domov opúšťajú a často sa už nevracajú.

Máte dostatok profesionálov?

V minulosti sme mali šťastie na dobrých zamestnancov, teraz je to čoraz náročnejšie. Slabá stránka Slovenska spočíva v tom, že je problém nájsť tu skúsených odborníkov. Nemáme problém prijať absolventov, operátorov, ale faktom je, že štát síce proklamuje podporu vzdelanostnej ekonomiky, budovanie výskumných centier a pod., ale vôbec na to nie je pripravený. Skôr či neskôr budú firmám chýbať odborníci. To je aj dôvod, prečo sme vstúpili do duálneho vzdelávania.

Continental robí množstvo práce v oblasti vzdelávania ľudí, spolupracuje so strednými aj vysokými školami. Aké výsledky to prináša?

Spolupracujeme s univerzitami už niekoľko rokov a prináša to pozitívne aj menej pozitívne výsledky. Veľmi to závisí od ľudí, napr. na škole. Ak dekan, profesor, učiteľ chce spolupracovať, funguje to. Toto by sa malo zmeniť. Univerzity by mali pochopiť, aké sú potreby firiem na trhu a prispôsobiť tomu svoje študijné programy, tak aby nastala win-win situácia. Čo sa týka duálneho vzdelávania, je to nové, potrebujeme viac času na to, aby to začalo fungovať a legislatíva nám cestu k uspokojivému cieľu zrovna neuľahčuje. Máme množstvo administratívy a to by sa malo zmeniť.

V Nemecku duálne vzdelávanie nebolo prerušené tak ako u nás. Môžete túto situáciu porovnať?

V Nemecku je to veľmi rozvinuté a funguje to výborne. Firmy v Nemecku z tohto systému skvele ťažia. Na Slovensku sa po skončení socializmu tento systém prerušil, a preto to začína len veľmi pomaly. Čo sme si uvedomili je, že je potrebné presvedčiť aj rodičov o tom, že duálne vzdelávanie je dobrý nápad a že nie každé dieťa musí ísť nevyhnutne na vysokú školu. Aj s odbornou školou môže dieťa dosiahnuť veľmi dobrú kariéru. Pozrite sa na nás, máme množstvo nových technológií, softvérov, robotov, ktoré potrebujeme riadiť a obsluhovať a na to nám stačia aj ľudia so stredným odborným vzdelaním.

Je treba povedať, že pre študentov, pracovníkov je to aj príležitosť cestovať.

Zvolenský závod Continentalu je jedinečnýtým, že centralizuje výrobu zariadení a softvérov aj pre iné závody vo svete: Čína, Mexiko, kdekoľvek na svete. Spolu v rámci HBS máme závody v 17-tich krajinách sveta, Zvolen je napojený na centrálu vo Frankfurte, pre ktorú pripravuje potrebné. Čo sa týka výmeny zamestnancov, mali sme tu napr. ľudí z Nemecka, ktorí nám pomáhali pri štarte, teraz školíme kolegov zo San Luis Potosi v Mexiku a naši ľudia chodia poskytovať podporu do nových závodov vo svete. Máme množstvo pekných príkladov tejto výmeny, je to aj o priateľstve.

Aký je profil vášho ideálneho zamestnanca?

Ťažká otázka. Myslím, že hľadáme motivovaných a nadšených ľudí, ktorí sú ochotní sa učiť a sú samostatní a úprimní. Naše hodnoty sú „jeden pre druhého“, „vášeň vyhrať“, „dôvera“ a „sloboda konať“ a toto sedí aj na profily našich zamestnancov. Automobilový priemysel je veľmi rýchly a napreduje, na to musia byť ľudia pripravení. Nie je ľahké udržať sa na trhu a byť úspešný, to znamená istú formu tlaku na našu spoločnosť a takisto na jej zamestnancov. Je to napokon súťaž na trhu.

S tým súvisí aj téma platov. Môže záujemca o pracovné miesto očakávať nemecký plat?

V prvom rade musím povedať, že sa snažíme byť fér a nedávame ľuďom minimálnu mzdu, ale naopak primeranú sumu. Na druhej strane musím povedať, že ohodnotenie ľudí nie je len o plate. Snažíme sa vytvoriť zamestnancom dobré pracovné podmienky, máme bohatý sociálny program, organizujeme výlety cez víkend, poskytujeme ľuďom permanentky na športové vyžitie a posledný bonus je nový penzijný program, ktorý sme nedávno predstavili aj verejnosti. Ľudia od nás napr. po desiatich rokoch dostanú vyšší dôchodok, ako keby boli v treťom pilieri.

Poďme naspäť k výrobe. Povedali ste mi, že za pracovný deň vyrobíte 50 000 brzdových strmeňov, ktoré sú vývozným artiklom do celého sveta. Kam putujú?

Všetky naše produkty posielame za hranice Slovenska. Je to smutné, ale na Slovensku nemáme žiadneho odberateľa. Distribuujeme najmä v rámci Európy a naším užším cieľom je distribuovať tam, kde aj vyrábame. Mali by sme radi zákazníka aj zo Slovenska a veríme, že ho mať aj budeme.

Slovensko je niekedy navonok prezentované ako automobilová krajina. Uvedomujeme si rast automobilizmu, ktorý je pre nás kľúčový, no na druhej strane kdesi vnútri vzniká pochybnosť alebo otáznik: ako súbežne zvyšovať výrobu a dokázať uchrániť životné prostredie. Nie je to zrejme otázka úplne na vás, ale zvážiť ju časom bude musieť každý. Myslí sa už v tomto biznise aj na to, ako v budúcnosti budovať ekologickejšie autá menej závislé od ropy a všeobecne ohľaduplnejšie k životnému prostrediu?

Jednou z možností sú elektrické autá, ktoré sú ale zatiaľ dosť drahé, lebo ide o celkom inú technológiu. To je ale otázka niekoľkých nasledujúcich rokov. Druhou možnosťou súbežne je produkcia áut s nízkou spotrebou, na tomto sa už pracuje. Cieľom je tiež znižovať emisie. Moja prognóza znie, že najbližších desať rokov bude stále väčšina áut jazdiť na benzín alebo naftu a pomer elektrifikovaných áut sa bude pomaly zvyšovať.

V čom je budúcnosť v automobilovom priemysle a kde je v tom vaše miesto?

Continental je na čele spoločností, ktoré vyvíjajú modely autonómneho riadenia áut. Napr. elektrické brzdové strmene, ktoré slúžia na automatické parkovanie. Na trhu je viacero áut, ktoré to už dokážu. Zvyšujúcou sa automatizáciou budú autá v čoraz viac situáciách schopné samy riadiť a brzdiť. Preberú riadiacu úlohu vodiča. Veríme tomu, že v roku 2020 – 2025 budú autonómne autá dostupné. Tieto systémy budeme vidieť najskôr na diaľniciach, pretože v porovnaní s jazdou v mestách je tu menej komplexných situácií, ktoré musí auto zvládať.

Blížime sa teda k autám, ktoré jazdia samy. Znie to ako sci-fi, ale je to niečo, čo chceme?

Ja osobne nie, lebo jazdím rád. (Smiech) Už dnes mám zo všetkej tej automatiky trochu strach. Ale je to len otázka času, keď si na to zvykneme a bude to celkom bežné.

Poďme ešte k vám. Ako sa dostal Andreas Heinisch do Zvolena?

Je to dlhý príbeh. V Contintentali pracujem už 26 rokov, začínal som ako inžinier, potom som bol manažér kvality, manažér, atď. Predtým ako som prišiel do Zvolena, bol som vo Frankfurte zodpovedný za obchodnú časť v priemyselnom inžinierstve. Potom ma požiadali, aby som prišiel do závodu vo Zvolene, aby som závod spolu s tímom rozvíjal ďalej.

Aký bol váš prvý dojem?

Vždy som bol ochotný ísť do zahraničia a tento závod som už poznal. Slovensko nebol môj prvý výber, ale môžem povedať, že od prvej chvíle, ako som sem prišiel, som si to tu obľúbil. Mám veľmi dobrý tím otvorených ľudí, moji kolegovia sú skvelí a hneď by som každému zo zahraničia odporučil, aby chvíľu pracoval na Slovensku. Samozrejme, sú lepšie a horšie veci. Žijem v Banskej Bystrici a je tu množstvo vecí, ktoré človek môže vo voľných chvíľach robiť – lyžovať, bicyklovať, turistika... Váš región je nádherný. Skôr či neskôr odtiaľto odídem, ale myslím, že budem spomínať v dobrom.


  1. Zvolenská činohra prichádza s prvou premiérou v sezóne Foto 322
  2. Postup so Zvolenom do extraligy či prvý titul v Košiciach. Andrašovský spomína na najväčšie úspechy 315
  3. Voľby do VÚC 2017 Zvolen: Zoznam kandidátov na poslancov 228
  4. Kulinársku jablkovú súťaž Hontu vyhral jablkový mešec 148
  5. Aktivita zlodejov narastá, vykradli tri chaty 111
  6. Výsledkový servis LIMFU: Všetky zápasy sa hrali na ťažkom teréne 101
  7. Voľby do VÚC 2017 Krupina: Zoznam kandidátov na poslancov 79
  8. Potešila výhra MFK, gólman Jenčo, ale s výkonom tímu nevládne spokojnosť Foto 77
  9. Pozrite si uvítací monument, ktorý vyrastie na okraji Dudiniec 77
  10. Čítať prídu známe osobnosti 59

Najčítanejšie správy

Zvolen

Zvolenská činohra prichádza s prvou premiérou v sezóne

Betu vracia na javisko po takmer dvoch desaťročiach.

Postup so Zvolenom do extraligy či prvý titul v Košiciach. Andrašovský spomína na najväčšie úspechy

Myslel som si, že sa tréneri museli pomýliť, neveril svojej prvej pozvánke do reprezentácie Dušan Andrašovský.

Voľby do VÚC 2017 Zvolen: Zoznam kandidátov na poslancov

Vo volebnom obvode Zvolen sa o 5 poslaneckých kresiel uchádza 38 kandidátov. Prinášame vám ich mená, vek, povolanie, bydlisko a politické zaradenie.

Kulinársku jablkovú súťaž Hontu vyhral jablkový mešec

Jablkový mešec s karamelovými gaštanmi pripravila dvojica kuchárok Bibiana Janovská a Jana Babiaková.

Aktivita zlodejov narastá, vykradli tri chaty

Pri jedenej krádeži zlodej v chate porozbíjal sklenené poháre.

Blízke regióny

Najkratšia lanovka v Československu

V archíve našich MY Liptovských novín sme narazili na peknú spomienku, jednosedačkovú lanovku, ktorá vozila turistov k Demänovskej jaskyni slobody.

Streľba pri Mýtnej

Policajt prestrelil na unikajúcom aute tri pneumatiky.

Liečba detí v ozdravovni Slniečko končí. Jej ďalší osud je nejasný

Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že toto zariadenie už neposkytuje dostatočný štandard liečby.

Žiar zachraňuje to, čo zostalo zo štýlu sorela. Pre nové balkóny vznikol manuál

Socialistický realizmus v architektúre dal tvár niektorým častiam Žiaru. V posledných rokoch však bytovky zmenili divoké riešenia. Radnica ich na fotkách ukazuje ako negatívny príklad.

Päť kandidátov na predsedu BBSK zadáva spoločne prieskum u dvoch agentúr

Piati kandidáti na predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK), ktorí sa stretli už pri dvoch okrúhlych stoloch, dnes na tlačovej besede v Banskej Bystrici deklarovali

Všetky správy

Štvrtý titul? O rok naň Sagan môže zabudnúť

Trať majstrovstiev sveta v Innsbrucku v roku 2018 je samý kopec.

Pozrite si záver MS z Bergenu, ktorý nebol v televízii

Zábery z helikoptéry ukazujú nástupy v posledných kilometroch aj to, ako skupina favoritov dostihla úniky.

Ešte v marci robil v obleku kľuky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Kam vyraziť