Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Andreas Heinisch: Plne autonómne autá prídu v roku 2025

Continental oslávil minulý rok desaťročnicu a za desať rokov stúpol zo 180 zamestnancov na 1300.

Andreas Heinisch, riaditeľ zvolenského závodu.Andreas Heinisch, riaditeľ zvolenského závodu. (Zdroj: archív AH)

Vedia Zvolenčania, čo sa deje za bránami zvolenského závodu? Čosi v rozhovore odhalil riaditeľ zvolenskej pobočky Continentalu Andreas Heinisch, ktorý je vo Zvolene štyri roky.

Prekročiť bránu vašej firmy nie je jednoduché, ste naozaj dobre strážení. Cieľom je zvýšiť rešpekt prichádzajúcich návštevníkov?

Sú na to dva dôvody. Jednak vyrábame bezpečnostné diely, takže je nevyhnutné rešpektovať istú úroveň bezpečnosti, aby do nášho závodu nevstupovali neoprávnené osoby a taktiež sme zodpovední za projekty, ktoré sa musia chrániť, pretože sú naším know-how, ako aj know-how našich zákazníkov. Určite ale nechceme vytvárať dojem, že sa skrývame.

Skryť Vypnúť reklamu

Continental pôsobí vo Zvolene od roku 2006. Ste tu už viac než desať rokov. Vedia ľudia, čo sa u vás vo vnútri fabriky robí?

Silne verím, že je čo zlepšovať. Verejnosť pozná Continental ako značku, ale väčšina ľudí nás vníma ako producenta pneumatík. Sme však vysoko technologizovanou firmou, ktorá má množstvo sekcií: logistika, projektovanie, vývoj, produkcia atď., čo znamená práca na dizajnoch a prepojenie na moderné softvéry. Continental nie je len výrobca pneumatík, vyvíjame množstvo iných systémov a závod vo Zvolene je zameraný na výrobu brzdových strmeňov.

Od roku 2006 vo Zvolene sídli aj výskumno-vývojové oddelenie. Jeho výsledky sú asi ťažko publikovateľné, ale je niečo, čo s nami môžete zdieľať?

Môžem povedať, že to je úspešný príbeh. Na začiatku bolo v tomto výskumno-vývojovom centre vo Zvolene šesť ľudí, ktorí boli podpornou vetvou napojenou na základňu vo Frankfurte. Ich práca bola vedením hodnotená veľmi pozitívne, získali si dôveru vedenia a to viedlo k ďalšiemu rozvoju oddelenia. Dnes máme takmer 200 inžinierov a technikov a sme schopní robiť kompletný rozvoj brzdových strmeňov. Dokopy máme v Continentali vo Zvolene asi 1 300 zamestnancov. Len za uplynulý rok sme prijali ďalších 150 zamestnancov.

Skryť Vypnúť reklamu

Takže sa vám potvrdilo, že výber Zvolena bolo dobré rozhodnutie.

Rozhodne. Máme veľmi motivovaný stabilný tím s nízkou fluktuáciou. Slováci sú navyše hladní po raste. Toto všetko nás priviedlo tam, kde sme dnes.

Aké zastúpenie má medzi zamestnancami Zvolen a región?

Nemám presné číslo, ale väčšina zamestnancov je zo Zvolena alebo z blízkeho okolia, min. 80 %. Minimum ľudí je z východného alebo západného Slovenska, ale to je aj naša filozofia hľadať ľudí odtiaľto: to prináša stabilitu v pracovnom tíme, pretože Slováci sa vždy časom vrátia domov. Ak prijmeme Zvolenčana, nemusíme sa báť, že ho stratíme, pretože by sa vrátil za rodinou. Je to presne naopak ako v Nemecku, kde ľudia domov opúšťajú a často sa už nevracajú.

Máte dostatok profesionálov?

Skryť Vypnúť reklamu

V minulosti sme mali šťastie na dobrých zamestnancov, teraz je to čoraz náročnejšie. Slabá stránka Slovenska spočíva v tom, že je problém nájsť tu skúsených odborníkov. Nemáme problém prijať absolventov, operátorov, ale faktom je, že štát síce proklamuje podporu vzdelanostnej ekonomiky, budovanie výskumných centier a pod., ale vôbec na to nie je pripravený. Skôr či neskôr budú firmám chýbať odborníci. To je aj dôvod, prečo sme vstúpili do duálneho vzdelávania.

Continental robí množstvo práce v oblasti vzdelávania ľudí, spolupracuje so strednými aj vysokými školami. Aké výsledky to prináša?

Spolupracujeme s univerzitami už niekoľko rokov a prináša to pozitívne aj menej pozitívne výsledky. Veľmi to závisí od ľudí, napr. na škole. Ak dekan, profesor, učiteľ chce spolupracovať, funguje to. Toto by sa malo zmeniť. Univerzity by mali pochopiť, aké sú potreby firiem na trhu a prispôsobiť tomu svoje študijné programy, tak aby nastala win-win situácia. Čo sa týka duálneho vzdelávania, je to nové, potrebujeme viac času na to, aby to začalo fungovať a legislatíva nám cestu k uspokojivému cieľu zrovna neuľahčuje. Máme množstvo administratívy a to by sa malo zmeniť.

V Nemecku duálne vzdelávanie nebolo prerušené tak ako u nás. Môžete túto situáciu porovnať?

V Nemecku je to veľmi rozvinuté a funguje to výborne. Firmy v Nemecku z tohto systému skvele ťažia. Na Slovensku sa po skončení socializmu tento systém prerušil, a preto to začína len veľmi pomaly. Čo sme si uvedomili je, že je potrebné presvedčiť aj rodičov o tom, že duálne vzdelávanie je dobrý nápad a že nie každé dieťa musí ísť nevyhnutne na vysokú školu. Aj s odbornou školou môže dieťa dosiahnuť veľmi dobrú kariéru. Pozrite sa na nás, máme množstvo nových technológií, softvérov, robotov, ktoré potrebujeme riadiť a obsluhovať a na to nám stačia aj ľudia so stredným odborným vzdelaním.

Je treba povedať, že pre študentov, pracovníkov je to aj príležitosť cestovať.

Zvolenský závod Continentalu je jedinečnýtým, že centralizuje výrobu zariadení a softvérov aj pre iné závody vo svete: Čína, Mexiko, kdekoľvek na svete. Spolu v rámci HBS máme závody v 17-tich krajinách sveta, Zvolen je napojený na centrálu vo Frankfurte, pre ktorú pripravuje potrebné. Čo sa týka výmeny zamestnancov, mali sme tu napr. ľudí z Nemecka, ktorí nám pomáhali pri štarte, teraz školíme kolegov zo San Luis Potosi v Mexiku a naši ľudia chodia poskytovať podporu do nových závodov vo svete. Máme množstvo pekných príkladov tejto výmeny, je to aj o priateľstve.

Aký je profil vášho ideálneho zamestnanca?

Ťažká otázka. Myslím, že hľadáme motivovaných a nadšených ľudí, ktorí sú ochotní sa učiť a sú samostatní a úprimní. Naše hodnoty sú „jeden pre druhého“, „vášeň vyhrať“, „dôvera“ a „sloboda konať“ a toto sedí aj na profily našich zamestnancov. Automobilový priemysel je veľmi rýchly a napreduje, na to musia byť ľudia pripravení. Nie je ľahké udržať sa na trhu a byť úspešný, to znamená istú formu tlaku na našu spoločnosť a takisto na jej zamestnancov. Je to napokon súťaž na trhu.

S tým súvisí aj téma platov. Môže záujemca o pracovné miesto očakávať nemecký plat?

V prvom rade musím povedať, že sa snažíme byť fér a nedávame ľuďom minimálnu mzdu, ale naopak primeranú sumu. Na druhej strane musím povedať, že ohodnotenie ľudí nie je len o plate. Snažíme sa vytvoriť zamestnancom dobré pracovné podmienky, máme bohatý sociálny program, organizujeme výlety cez víkend, poskytujeme ľuďom permanentky na športové vyžitie a posledný bonus je nový penzijný program, ktorý sme nedávno predstavili aj verejnosti. Ľudia od nás napr. po desiatich rokoch dostanú vyšší dôchodok, ako keby boli v treťom pilieri.

Poďme naspäť k výrobe. Povedali ste mi, že za pracovný deň vyrobíte 50 000 brzdových strmeňov, ktoré sú vývozným artiklom do celého sveta. Kam putujú?

Všetky naše produkty posielame za hranice Slovenska. Je to smutné, ale na Slovensku nemáme žiadneho odberateľa. Distribuujeme najmä v rámci Európy a naším užším cieľom je distribuovať tam, kde aj vyrábame. Mali by sme radi zákazníka aj zo Slovenska a veríme, že ho mať aj budeme.

Slovensko je niekedy navonok prezentované ako automobilová krajina. Uvedomujeme si rast automobilizmu, ktorý je pre nás kľúčový, no na druhej strane kdesi vnútri vzniká pochybnosť alebo otáznik: ako súbežne zvyšovať výrobu a dokázať uchrániť životné prostredie. Nie je to zrejme otázka úplne na vás, ale zvážiť ju časom bude musieť každý. Myslí sa už v tomto biznise aj na to, ako v budúcnosti budovať ekologickejšie autá menej závislé od ropy a všeobecne ohľaduplnejšie k životnému prostrediu?

Jednou z možností sú elektrické autá, ktoré sú ale zatiaľ dosť drahé, lebo ide o celkom inú technológiu. To je ale otázka niekoľkých nasledujúcich rokov. Druhou možnosťou súbežne je produkcia áut s nízkou spotrebou, na tomto sa už pracuje. Cieľom je tiež znižovať emisie. Moja prognóza znie, že najbližších desať rokov bude stále väčšina áut jazdiť na benzín alebo naftu a pomer elektrifikovaných áut sa bude pomaly zvyšovať.

V čom je budúcnosť v automobilovom priemysle a kde je v tom vaše miesto?

Continental je na čele spoločností, ktoré vyvíjajú modely autonómneho riadenia áut. Napr. elektrické brzdové strmene, ktoré slúžia na automatické parkovanie. Na trhu je viacero áut, ktoré to už dokážu. Zvyšujúcou sa automatizáciou budú autá v čoraz viac situáciách schopné samy riadiť a brzdiť. Preberú riadiacu úlohu vodiča. Veríme tomu, že v roku 2020 – 2025 budú autonómne autá dostupné. Tieto systémy budeme vidieť najskôr na diaľniciach, pretože v porovnaní s jazdou v mestách je tu menej komplexných situácií, ktoré musí auto zvládať.

Blížime sa teda k autám, ktoré jazdia samy. Znie to ako sci-fi, ale je to niečo, čo chceme?

Ja osobne nie, lebo jazdím rád. (Smiech) Už dnes mám zo všetkej tej automatiky trochu strach. Ale je to len otázka času, keď si na to zvykneme a bude to celkom bežné.

Poďme ešte k vám. Ako sa dostal Andreas Heinisch do Zvolena?

Je to dlhý príbeh. V Contintentali pracujem už 26 rokov, začínal som ako inžinier, potom som bol manažér kvality, manažér, atď. Predtým ako som prišiel do Zvolena, bol som vo Frankfurte zodpovedný za obchodnú časť v priemyselnom inžinierstve. Potom ma požiadali, aby som prišiel do závodu vo Zvolene, aby som závod spolu s tímom rozvíjal ďalej.

Aký bol váš prvý dojem?

Vždy som bol ochotný ísť do zahraničia a tento závod som už poznal. Slovensko nebol môj prvý výber, ale môžem povedať, že od prvej chvíle, ako som sem prišiel, som si to tu obľúbil. Mám veľmi dobrý tím otvorených ľudí, moji kolegovia sú skvelí a hneď by som každému zo zahraničia odporučil, aby chvíľu pracoval na Slovensku. Samozrejme, sú lepšie a horšie veci. Žijem v Banskej Bystrici a je tu množstvo vecí, ktoré človek môže vo voľných chvíľach robiť – lyžovať, bicyklovať, turistika... Váš región je nádherný. Skôr či neskôr odtiaľto odídem, ale myslím, že budem spomínať v dobrom.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 554
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 037
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 547
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 612
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 662
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 855
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 007
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 8 982
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 957
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 537
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Dres Zvolena dočasne oblečie odchovanec Marek Ďaloga

Dohoda HKM so skúseným obrancom zatiaľ platí na dva zápasy.

Marek Ďaloga v reprezentačnom drese - ilustračné

Zvolenčania si budú musieť priplatiť za teplo, ceny stúpnu o tri percentá

Na to, aby sa vo Zvolene kúrilo, sa bude musieť spáliť aj malé množstvo uhlia.

Tepláreň vo Zvolene.

Nemocnica získala ocenenie za liečbu cievnych mozgových príhod

Mozgový infarkt si nevyberá podľa veku, už dávno neplatí, že sa týka len starších ľudí.

Tím neurologického oddelenia zvolenskej nemocnice.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

Už ste čítali?