Pondelok, 20. marec, 2023 | Meniny má Víťazoslav

Andreas Heinisch: Plne autonómne autá prídu v roku 2025

Continental oslávil minulý rok desaťročnicu a za desať rokov stúpol zo 180 zamestnancov na 1300.

Andreas Heinisch, riaditeľ zvolenského závodu.Andreas Heinisch, riaditeľ zvolenského závodu. (Zdroj: archív AH)

Vedia Zvolenčania, čo sa deje za bránami zvolenského závodu? Čosi v rozhovore odhalil riaditeľ zvolenskej pobočky Continentalu Andreas Heinisch, ktorý je vo Zvolene štyri roky.

Prekročiť bránu vašej firmy nie je jednoduché, ste naozaj dobre strážení. Cieľom je zvýšiť rešpekt prichádzajúcich návštevníkov?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sú na to dva dôvody. Jednak vyrábame bezpečnostné diely, takže je nevyhnutné rešpektovať istú úroveň bezpečnosti, aby do nášho závodu nevstupovali neoprávnené osoby a taktiež sme zodpovední za projekty, ktoré sa musia chrániť, pretože sú naším know-how, ako aj know-how našich zákazníkov. Určite ale nechceme vytvárať dojem, že sa skrývame.

SkryťVypnúť reklamu

Continental pôsobí vo Zvolene od roku 2006. Ste tu už viac než desať rokov. Vedia ľudia, čo sa u vás vo vnútri fabriky robí?

Silne verím, že je čo zlepšovať. Verejnosť pozná Continental ako značku, ale väčšina ľudí nás vníma ako producenta pneumatík. Sme však vysoko technologizovanou firmou, ktorá má množstvo sekcií: logistika, projektovanie, vývoj, produkcia atď., čo znamená práca na dizajnoch a prepojenie na moderné softvéry. Continental nie je len výrobca pneumatík, vyvíjame množstvo iných systémov a závod vo Zvolene je zameraný na výrobu brzdových strmeňov.

Od roku 2006 vo Zvolene sídli aj výskumno-vývojové oddelenie. Jeho výsledky sú asi ťažko publikovateľné, ale je niečo, čo s nami môžete zdieľať?

Môžem povedať, že to je úspešný príbeh. Na začiatku bolo v tomto výskumno-vývojovom centre vo Zvolene šesť ľudí, ktorí boli podpornou vetvou napojenou na základňu vo Frankfurte. Ich práca bola vedením hodnotená veľmi pozitívne, získali si dôveru vedenia a to viedlo k ďalšiemu rozvoju oddelenia. Dnes máme takmer 200 inžinierov a technikov a sme schopní robiť kompletný rozvoj brzdových strmeňov. Dokopy máme v Continentali vo Zvolene asi 1 300 zamestnancov. Len za uplynulý rok sme prijali ďalších 150 zamestnancov.

SkryťVypnúť reklamu

Takže sa vám potvrdilo, že výber Zvolena bolo dobré rozhodnutie.

Rozhodne. Máme veľmi motivovaný stabilný tím s nízkou fluktuáciou. Slováci sú navyše hladní po raste. Toto všetko nás priviedlo tam, kde sme dnes.

Aké zastúpenie má medzi zamestnancami Zvolen a región?

Nemám presné číslo, ale väčšina zamestnancov je zo Zvolena alebo z blízkeho okolia, min. 80 %. Minimum ľudí je z východného alebo západného Slovenska, ale to je aj naša filozofia hľadať ľudí odtiaľto: to prináša stabilitu v pracovnom tíme, pretože Slováci sa vždy časom vrátia domov. Ak prijmeme Zvolenčana, nemusíme sa báť, že ho stratíme, pretože by sa vrátil za rodinou. Je to presne naopak ako v Nemecku, kde ľudia domov opúšťajú a často sa už nevracajú.

Máte dostatok profesionálov?

SkryťVypnúť reklamu

V minulosti sme mali šťastie na dobrých zamestnancov, teraz je to čoraz náročnejšie. Slabá stránka Slovenska spočíva v tom, že je problém nájsť tu skúsených odborníkov. Nemáme problém prijať absolventov, operátorov, ale faktom je, že štát síce proklamuje podporu vzdelanostnej ekonomiky, budovanie výskumných centier a pod., ale vôbec na to nie je pripravený. Skôr či neskôr budú firmám chýbať odborníci. To je aj dôvod, prečo sme vstúpili do duálneho vzdelávania.

Continental robí množstvo práce v oblasti vzdelávania ľudí, spolupracuje so strednými aj vysokými školami. Aké výsledky to prináša?

Spolupracujeme s univerzitami už niekoľko rokov a prináša to pozitívne aj menej pozitívne výsledky. Veľmi to závisí od ľudí, napr. na škole. Ak dekan, profesor, učiteľ chce spolupracovať, funguje to. Toto by sa malo zmeniť. Univerzity by mali pochopiť, aké sú potreby firiem na trhu a prispôsobiť tomu svoje študijné programy, tak aby nastala win-win situácia. Čo sa týka duálneho vzdelávania, je to nové, potrebujeme viac času na to, aby to začalo fungovať a legislatíva nám cestu k uspokojivému cieľu zrovna neuľahčuje. Máme množstvo administratívy a to by sa malo zmeniť.

V Nemecku duálne vzdelávanie nebolo prerušené tak ako u nás. Môžete túto situáciu porovnať?

V Nemecku je to veľmi rozvinuté a funguje to výborne. Firmy v Nemecku z tohto systému skvele ťažia. Na Slovensku sa po skončení socializmu tento systém prerušil, a preto to začína len veľmi pomaly. Čo sme si uvedomili je, že je potrebné presvedčiť aj rodičov o tom, že duálne vzdelávanie je dobrý nápad a že nie každé dieťa musí ísť nevyhnutne na vysokú školu. Aj s odbornou školou môže dieťa dosiahnuť veľmi dobrú kariéru. Pozrite sa na nás, máme množstvo nových technológií, softvérov, robotov, ktoré potrebujeme riadiť a obsluhovať a na to nám stačia aj ľudia so stredným odborným vzdelaním.

Je treba povedať, že pre študentov, pracovníkov je to aj príležitosť cestovať.

Zvolenský závod Continentalu je jedinečnýtým, že centralizuje výrobu zariadení a softvérov aj pre iné závody vo svete: Čína, Mexiko, kdekoľvek na svete. Spolu v rámci HBS máme závody v 17-tich krajinách sveta, Zvolen je napojený na centrálu vo Frankfurte, pre ktorú pripravuje potrebné. Čo sa týka výmeny zamestnancov, mali sme tu napr. ľudí z Nemecka, ktorí nám pomáhali pri štarte, teraz školíme kolegov zo San Luis Potosi v Mexiku a naši ľudia chodia poskytovať podporu do nových závodov vo svete. Máme množstvo pekných príkladov tejto výmeny, je to aj o priateľstve.

Aký je profil vášho ideálneho zamestnanca?

Ťažká otázka. Myslím, že hľadáme motivovaných a nadšených ľudí, ktorí sú ochotní sa učiť a sú samostatní a úprimní. Naše hodnoty sú „jeden pre druhého“, „vášeň vyhrať“, „dôvera“ a „sloboda konať“ a toto sedí aj na profily našich zamestnancov. Automobilový priemysel je veľmi rýchly a napreduje, na to musia byť ľudia pripravení. Nie je ľahké udržať sa na trhu a byť úspešný, to znamená istú formu tlaku na našu spoločnosť a takisto na jej zamestnancov. Je to napokon súťaž na trhu.

S tým súvisí aj téma platov. Môže záujemca o pracovné miesto očakávať nemecký plat?

V prvom rade musím povedať, že sa snažíme byť fér a nedávame ľuďom minimálnu mzdu, ale naopak primeranú sumu. Na druhej strane musím povedať, že ohodnotenie ľudí nie je len o plate. Snažíme sa vytvoriť zamestnancom dobré pracovné podmienky, máme bohatý sociálny program, organizujeme výlety cez víkend, poskytujeme ľuďom permanentky na športové vyžitie a posledný bonus je nový penzijný program, ktorý sme nedávno predstavili aj verejnosti. Ľudia od nás napr. po desiatich rokoch dostanú vyšší dôchodok, ako keby boli v treťom pilieri.

Poďme naspäť k výrobe. Povedali ste mi, že za pracovný deň vyrobíte 50 000 brzdových strmeňov, ktoré sú vývozným artiklom do celého sveta. Kam putujú?

Všetky naše produkty posielame za hranice Slovenska. Je to smutné, ale na Slovensku nemáme žiadneho odberateľa. Distribuujeme najmä v rámci Európy a naším užším cieľom je distribuovať tam, kde aj vyrábame. Mali by sme radi zákazníka aj zo Slovenska a veríme, že ho mať aj budeme.

Slovensko je niekedy navonok prezentované ako automobilová krajina. Uvedomujeme si rast automobilizmu, ktorý je pre nás kľúčový, no na druhej strane kdesi vnútri vzniká pochybnosť alebo otáznik: ako súbežne zvyšovať výrobu a dokázať uchrániť životné prostredie. Nie je to zrejme otázka úplne na vás, ale zvážiť ju časom bude musieť každý. Myslí sa už v tomto biznise aj na to, ako v budúcnosti budovať ekologickejšie autá menej závislé od ropy a všeobecne ohľaduplnejšie k životnému prostrediu?

Jednou z možností sú elektrické autá, ktoré sú ale zatiaľ dosť drahé, lebo ide o celkom inú technológiu. To je ale otázka niekoľkých nasledujúcich rokov. Druhou možnosťou súbežne je produkcia áut s nízkou spotrebou, na tomto sa už pracuje. Cieľom je tiež znižovať emisie. Moja prognóza znie, že najbližších desať rokov bude stále väčšina áut jazdiť na benzín alebo naftu a pomer elektrifikovaných áut sa bude pomaly zvyšovať.

V čom je budúcnosť v automobilovom priemysle a kde je v tom vaše miesto?

Continental je na čele spoločností, ktoré vyvíjajú modely autonómneho riadenia áut. Napr. elektrické brzdové strmene, ktoré slúžia na automatické parkovanie. Na trhu je viacero áut, ktoré to už dokážu. Zvyšujúcou sa automatizáciou budú autá v čoraz viac situáciách schopné samy riadiť a brzdiť. Preberú riadiacu úlohu vodiča. Veríme tomu, že v roku 2020 – 2025 budú autonómne autá dostupné. Tieto systémy budeme vidieť najskôr na diaľniciach, pretože v porovnaní s jazdou v mestách je tu menej komplexných situácií, ktoré musí auto zvládať.

Blížime sa teda k autám, ktoré jazdia samy. Znie to ako sci-fi, ale je to niečo, čo chceme?

Ja osobne nie, lebo jazdím rád. (Smiech) Už dnes mám zo všetkej tej automatiky trochu strach. Ale je to len otázka času, keď si na to zvykneme a bude to celkom bežné.

Poďme ešte k vám. Ako sa dostal Andreas Heinisch do Zvolena?

Je to dlhý príbeh. V Contintentali pracujem už 26 rokov, začínal som ako inžinier, potom som bol manažér kvality, manažér, atď. Predtým ako som prišiel do Zvolena, bol som vo Frankfurte zodpovedný za obchodnú časť v priemyselnom inžinierstve. Potom ma požiadali, aby som prišiel do závodu vo Zvolene, aby som závod spolu s tímom rozvíjal ďalej.

Aký bol váš prvý dojem?

Vždy som bol ochotný ísť do zahraničia a tento závod som už poznal. Slovensko nebol môj prvý výber, ale môžem povedať, že od prvej chvíle, ako som sem prišiel, som si to tu obľúbil. Mám veľmi dobrý tím otvorených ľudí, moji kolegovia sú skvelí a hneď by som každému zo zahraničia odporučil, aby chvíľu pracoval na Slovensku. Samozrejme, sú lepšie a horšie veci. Žijem v Banskej Bystrici a je tu množstvo vecí, ktoré človek môže vo voľných chvíľach robiť – lyžovať, bicyklovať, turistika... Váš región je nádherný. Skôr či neskôr odtiaľto odídem, ale myslím, že budem spomínať v dobrom.

Najčítanejšie na My Zvolen

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Katka so vzácnym ochorením: Rozhodla som sa, že deti mať nebudem
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  4. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť
  8. Tipuj dedinský futbal online a vyhraj zájazd na Ligu majstrov
  1. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  2. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  3. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  4. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  5. Pulirio.sk - upratovacia firma, ktorá vznikla z nuly
  6. Kedy s dieťaťom prvýkrát k zubárovi? Odpoveď vás prekvapí
  7. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach
  8. Najlepšie spotrebiče do malých bytov podľa odborníkov
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 13 426
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 12 412
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 799
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 8 752
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 698
  6. Aké sú NAJ slovenské chute? Prezradili ich známi výrobcovia 5 517
  7. Získajte peniaze pre zelený projekt. K dispozícii je 250-tisíc 3 049
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 200

Blogy SME

  1. Peter Štefãnik: O Nobelovú cenu mieru bude tento rok tuhý boj
  2. INESS: Zdravotnícke zákony majú 603 novelizácií
  3. Ján Lopušek: O hrobároch Slovenskej politiky.
  4. František Srnka: MYŠLIENKY Z ANTIKY 1.
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Dolná Ždaňa
  6. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCVI - Revište hrad
  7. Milan Buno: Vydržte, nevzdávajte sa, zdolávajte svoje limity...a zažijete zázraky! | 7 knižných tipov
  8. Michael Achberger: Ako detox môže poškodiť váš organizmus: Varovanie pred nebezpečnými účinkami detoxikácie
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 638
  2. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 388
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 291
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 4 402
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 286
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 682
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 440
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 290
  1. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Naštarte úvodného podujatia Zvolenskej bežeckej ligy.

Víťazmi hlavných kategórii úvodného podujatia sa stali Liktorová a Hraško.


a 1 ďalší 1 h
Križovatka je v čase dopravnej špičky ťažko prejazdná.

Doprava bude značnou záťažou pre obce.


TASR 2 h
Trofej pre víťaza Ligy majstrov. Kto uspeje vo finále?

Výhra v súťaži záleží od tvojej šikovnosti a schopností.


16. mar
Oheň zničil historické budovy v Banskej Štiavnici.

Zhorelo niekoľko striech, niekde aj celé poschodia.


a 1 ďalší 18. mar

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri obnove historického mesta by mohla pomôcť aj Európska únia.


21 h

Tréner Nitry v piatok hráčov sfúkol, v sobotu im poďakoval.


16 h

Cineama v Nižnej má za sebou výnimočný ročník.


a 2 ďalší 16. mar

Veľkú časť jedného z najstarších kaštieľov na Slovensku zbúrali v roku 2002.


18. mar

Blogy SME

  1. Peter Štefãnik: O Nobelovú cenu mieru bude tento rok tuhý boj
  2. INESS: Zdravotnícke zákony majú 603 novelizácií
  3. Ján Lopušek: O hrobároch Slovenskej politiky.
  4. František Srnka: MYŠLIENKY Z ANTIKY 1.
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Dolná Ždaňa
  6. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCVI - Revište hrad
  7. Milan Buno: Vydržte, nevzdávajte sa, zdolávajte svoje limity...a zažijete zázraky! | 7 knižných tipov
  8. Michael Achberger: Ako detox môže poškodiť váš organizmus: Varovanie pred nebezpečnými účinkami detoxikácie
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 638
  2. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 388
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 291
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 4 402
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 286
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 682
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 440
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 290
  1. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu