ZVOLEN. Železničná spoločnosť Slovensko uzatvorila zmluvu so ŽOS Vrútky, ktoré jej dodajú 21 dieselových motorových jednotiek.
Väčšina dnešných miestnych vozňov a rušňov bola vyrobená ešte v osemdesiatych rokoch, sú neklimatizované a toalety v nich fungujú takzvaným „prepadom“. Nové moderné súpravy budú klimatizované, vybavené Wi-Fi pripojením a elektrickými zásuvkami. Oproti dnešným sú aj komfortnejšie, výkonnejšie a rýchlejšie.
Prvé pribudnú na zvolenské trate v roku 2018. Sedem súprav bude mať sedadlovú kapacitu 160 cestujúcich, štrnásť 110 cestujúcich.
„Zvolenskú“ vlakovú dopravu v rámci Banskobystrického kraja využíva ročne viac ako 3,3 milióna cestujúcich.
Najvyťaženejší je traťový úsek Zvolen - Banská Bystrica, ktorý spája najvýznamnejšie centrá regiónu, a Zvolen – Fiľakovo.
„Viac ako šesť mesiacov sme zvažovali všetky možné kroky, riziká a možnosti. Nechceli sme, aby bol víťaz a dodávky súprav, ktoré pripravovalo ešte minulé vedenie spoločnosti, kýmkoľvek spochybnené,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti.
„Pre zvolenskú regionálnu dopravu, ktorej sa posledných sedem rokov modernizácia vlakovej dopravy vyhýbala, je podpis zmluvy skvelá správa,“ dodáva.
Nákup uhradí spoločnosť z eurofondov a zo štátneho rozpočtu.
Výhodou oproti dnes prevádzkovaným vlakom je podľa Hlubockého zvýšený výkon, ktorý umožňuje pohon viacerých náprav. „Nové súpravy majú pohon štyroch náprav, dnešné vlaky v regióne poháňa len jedna náprava,“ vysvetľuje.
To umožní lepší rozbeh súprav do kopca, ale aj ich brzdenie. Vlaky tak budú môcť jazdiť najvyššou rýchlosťou, ktorá je na väčšine tratí v regióne 100 km/h.
Nové vlaky sú v porovnaní so súčasnými aj ekologickejšie. Okrem nafty sa do nich pridáva aditívum AdBlue, ktoré pomáha rozložiť pri spaľovaní väčšinu škodlivých látok, kým dnešné súpravy ich vypúšťajú do ovzdušia bez ďalšej úpravy.
„Táto investícia je súčasťou novej stratégie obnovy vozového parku Železničnej spoločnosti Slovensko a ďalších plánovaných investícií. Ucelenú stratégiu predstavíme v najbližších dňoch,“ hovorí Patrik Horný, podpredseda predstavenstva zodpovedný za ekonomiku a inovácie.
