Majiteľ veterána: Na STK sú radi, že vidia poriadne auto

Pavel Füle je Zvolenčan a hrdý majiteľ zaujímavého auta. Jeho Aero 662 bolo vyrobené ešte v roku 1933. Vo firme Aero išlo vlastne o doplnkový program k výrobe lietadiel. Táto výroba sa skončila po druhej svetovej vojne.

Pavel Füle svoje auto rozobral už niekoľkokrát. Pavel Füle svoje auto rozobral už niekoľkokrát. (Zdroj: Milan Suja)

ZVOLEN. Aero 662 zo Zvolena mohli nedávno obdivovať Detvania počas Dní mesta. Jeho majiteľ každému záujemcovi ochotne rozprával príbeh svojho auta, ktorý je tak trochu jeho vlastným príbehom.

„Aero som si kúpil ešte ako študent vysokej školy. Na rok tomu bude štyridsať rokov,“ vysvetľuje. Študoval v Žiline. Neďaleko internátov za bývalým Tuzexom stálo na tehlách niečo zaujímavé, čo sa už ani na auto nepodobalo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kamarát, ktorý už bol majiteľom veterána, ho nahovoril, aby neváhal a to, čo z auta ostalo, kúpil. Dal si povedať. Predstava mladých ľudí bola jasná: dáme autá do poriadku a budeme frajeri.

SkryťVypnúť reklamu

S majiteľom sa dohodli na cene a za päťtisíc korún československých zmenilo auto, majiteľa. Našťastie, k starému šrotu dodal predávajúci aj veľa náhradných dielov, takže nebolo veľkým problémom spojazdniť staré auto ešte na mieste.

Do Žarnovice, v ktorej vtedy Pavel Füle býval, išlo Aero už po vlastnej osi.

Modernizovali ich

Prvotná idea s frajermi za volantom veterána neprešla. „Z prvého zrazu veteránov v Bratislave nás takmer poslali domov,“ spomína Füle. Dôvod bol jednoznačný: auto vyzeralo hrozne. Vtedy si uvedomil, že bez poriadnej generálky to nepôjde a svoje auto prvýkrát rozobral. Počas roka chodil po burzách a zháňal originálne veci, ktoré sa v tej dobe, našťastie, ešte dali zohnať. Auto totiž prešlo od svojho vyrobenia viacerými zmenami a boli na ňom namontované modernejšie veci. „V sedemdesiatych rokoch bola snaha takéto autá modernizovať. Majitelia na nich menili, čo sa dalo, dokonca aj motory,“ dodáva. Dnes už tieto „vylepšenia“ ľutujú, pretože veľkú hodnotu má iba originál.

SkryťVypnúť reklamu

Dobrý prístup k motoru

Pavel Füle je dnes členom Klubu zberateľov historických vozidiel vo Zvolene. Od prvého rozobratia, pri ktorom odkrútil na svojom aute každú skrutku, si to zopakoval ešte trikrát. Naposledy pred dvoma rokmi. To sa mu už podarilo zohnať aj pôvodné plechy. Niežeby na aute neboli plechy z Aera. Boli. No autá sa kedysi vyrábali ručne a plechy z iného Aera nie vždy dobre sedeli. Päťcentimetrový rozdiel nebol vôbec výnimočný.

Auto dnes vyzerá ako nové, no takým ani zďaleka nie je. Najviac má od generálky dvojtaktný motor s objemom 662 kubických centimetrov, ktorý je chladený vodou, bez čerpadla.

Jednoduchý motor nie je problém hocikedy rozobrať, veď prístup k nemu ani nemôže byť lepší. Naposledy ho opravoval ešte v 80. rokoch starý mechanik, ktorý kedysi ako chlapec pracoval práve v servise firmy Aero. Odvtedy má motor nabehaných 14-tisíc kilometrov. Len tohto roku prešlo auto viac ako 2-tisíc kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Spotreba sa majiteľovi pri originálnom karburátore podarila znížiť na osem litrov na sto kilometrov.

Ľudové auto

Aero 662 vyrábali ako ľudové auto pre robotníkov. Jeho vtedajšia cena bola 15-tisíc korún, kým reprezentačná Praga vyšla majiteľa aj na 200-tisíc korún. „Lacnejšie auto vtedy neexistovalo,“ dopĺňa majiteľ krásneho veterána. Priznáva, že na kráse svojmu autu trochu pridal použitím chrómu. Napríklad na svetlomety. Ľudové Aero ich malo iba zafarbené, chrómovanie by ho predražovalo.

Kolesá na aute sa už na kolesá dnešných áut veľmi nepodobajú. Plášte sú na nich bežné motorkové.

Smerovky sú tiež doplnené, no vôbec sa nedá povedať, žeby na starom veteráne nemali čo robiť. Už vtedy robili niektoré firmy doplnkové sety s elektrickými smerovkami. „Ľudia si to mohli vylepšovať sami. Predpisy vtedy nehovorili o tom, že pri zmene smeru jazdy musí niečo blikať,“ hovorí majiteľ.

Dnešné predpisy sú iné, dnes už na aute niečo blikať musí, a aj preto Aero, ktoré Pavel Füle vlastní, nemá problém prejsť STK. Keby nové smerovky nemal, zrejme by musel jazdiť iba na veteránskych evidenčných číslach.

Na technickej kontrole už nie je Aero senzáciou. „Stále chodím do tej istej STK. Tam ma už poznajú a tešia sa, že konečne vidia poriadne auto a nie tie šroty, čo chodia po cestách,“ smeje sa majiteľ.

Keď už má človek v garáži veterána, obyčajne túži po ďalšom. Pavel Füle zatiaľ takéto plány nemá. „Na to treba čas, peniaze a priestor. Ja z toho nemám dokopy nič,“ dodáva s úsmevom.

Trojmiestne auto

Aero sa neriadi ťažko. Nemá síce posilňovač, no to nevadí. „Má hrebeňové riadenie,“ hovorí majiteľ veterána. Podľa neho sa takéto riadenie v začiatkoch automobilových konštrukcií dlho používalo, no postupne sa prešlo na skrutkovicové. Pritom každá formula má aj dnes práve hrebeňové riadenie.

Veľmi populárne sú Aerá najmä v Nemecku, kde sú celé kluby veteránov špecializované napríklad na Aero 662.

V jednom čase sa hojne predávali, ľudia ich vymieňali za nové a moderné embéčky. Teraz sa ukazuje, že to nebol najlepší nápad.

Keby Pavel Füle musel svoje auto predať, nešiel by pod 30-tisíc eur. Chodí s ním na veteránske akcie, sem-tam odvezie svadbu, no nie často. Problém nie je v majiteľovi. „Kolega má Pragu a ten vozí svadbu takmer každý týždeň. Aero na svadby ľudia nechcú, pretože si myslia, že je to dvojmiestne auto. A to nie je pravda, vzadu má tretie miesto,“ ukazuje tretiu sedačku. Ideálne miesto pre ženícha.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 181
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 915
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 450
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 153
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 726
  6. Plátené tašky a opakované použitie 2 665
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 302
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 120
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  3. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  4. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  5. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  6. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  7. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  8. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 33 252
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 23 466
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 581
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 592
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 787
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 642
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 788
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 152
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  3. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  4. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  5. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  6. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  7. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  8. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 33 252
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 23 466
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 581
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 592
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 787
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 642
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 788
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 152
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu