Nedeľa, 22. október, 2017 | Meniny má Sergej
Pridajte si svoje mesto

Majiteľ veterána: Na STK sú radi, že vidia poriadne auto

Pavel Füle je Zvolenčan a hrdý majiteľ zaujímavého auta. Jeho Aero 662 bolo vyrobené ešte v roku 1933. Vo firme Aero išlo vlastne o doplnkový program k výrobe lietadiel. Táto výroba sa skončila po druhej svetovej vojne.

Pavel Füle svoje auto rozobral už niekoľkokrát. (Zdroj: Milan Suja)

ZVOLEN. Aero 662 zo Zvolena mohli nedávno obdivovať Detvania počas Dní mesta. Jeho majiteľ každému záujemcovi ochotne rozprával príbeh svojho auta, ktorý je tak trochu jeho vlastným príbehom.

„Aero som si kúpil ešte ako študent vysokej školy. Na rok tomu bude štyridsať rokov,“ vysvetľuje. Študoval v Žiline. Neďaleko internátov za bývalým Tuzexom stálo na tehlách niečo zaujímavé, čo sa už ani na auto nepodobalo.

Kamarát, ktorý už bol majiteľom veterána, ho nahovoril, aby neváhal a to, čo z auta ostalo, kúpil. Dal si povedať. Predstava mladých ľudí bola jasná: dáme autá do poriadku a budeme frajeri.

S majiteľom sa dohodli na cene a za päťtisíc korún československých zmenilo auto, majiteľa. Našťastie, k starému šrotu dodal predávajúci aj veľa náhradných dielov, takže nebolo veľkým problémom spojazdniť staré auto ešte na mieste.

Do Žarnovice, v ktorej vtedy Pavel Füle býval, išlo Aero už po vlastnej osi.

Modernizovali ich

Prvotná idea s frajermi za volantom veterána neprešla. „Z prvého zrazu veteránov v Bratislave nás takmer poslali domov,“ spomína Füle. Dôvod bol jednoznačný: auto vyzeralo hrozne. Vtedy si uvedomil, že bez poriadnej generálky to nepôjde a svoje auto prvýkrát rozobral. Počas roka chodil po burzách a zháňal originálne veci, ktoré sa v tej dobe, našťastie, ešte dali zohnať. Auto totiž prešlo od svojho vyrobenia viacerými zmenami a boli na ňom namontované modernejšie veci. „V sedemdesiatych rokoch bola snaha takéto autá modernizovať. Majitelia na nich menili, čo sa dalo, dokonca aj motory,“ dodáva. Dnes už tieto „vylepšenia“ ľutujú, pretože veľkú hodnotu má iba originál.

Dobrý prístup k motoru

Pavel Füle je dnes členom Klubu zberateľov historických vozidiel vo Zvolene. Od prvého rozobratia, pri ktorom odkrútil na svojom aute každú skrutku, si to zopakoval ešte trikrát. Naposledy pred dvoma rokmi. To sa mu už podarilo zohnať aj pôvodné plechy. Niežeby na aute neboli plechy z Aera. Boli. No autá sa kedysi vyrábali ručne a plechy z iného Aera nie vždy dobre sedeli. Päťcentimetrový rozdiel nebol vôbec výnimočný.

Auto dnes vyzerá ako nové, no takým ani zďaleka nie je. Najviac má od generálky dvojtaktný motor s objemom 662 kubických centimetrov, ktorý je chladený vodou, bez čerpadla.

Jednoduchý motor nie je problém hocikedy rozobrať, veď prístup k nemu ani nemôže byť lepší. Naposledy ho opravoval ešte v 80. rokoch starý mechanik, ktorý kedysi ako chlapec pracoval práve v servise firmy Aero. Odvtedy má motor nabehaných 14-tisíc kilometrov. Len tohto roku prešlo auto viac ako 2-tisíc kilometrov.

Spotreba sa majiteľovi pri originálnom karburátore podarila znížiť na osem litrov na sto kilometrov.

Ľudové auto

Aero 662 vyrábali ako ľudové auto pre robotníkov. Jeho vtedajšia cena bola 15-tisíc korún, kým reprezentačná Praga vyšla majiteľa aj na 200-tisíc korún. „Lacnejšie auto vtedy neexistovalo,“ dopĺňa majiteľ krásneho veterána. Priznáva, že na kráse svojmu autu trochu pridal použitím chrómu. Napríklad na svetlomety. Ľudové Aero ich malo iba zafarbené, chrómovanie by ho predražovalo.

Kolesá na aute sa už na kolesá dnešných áut veľmi nepodobajú. Plášte sú na nich bežné motorkové.

Smerovky sú tiež doplnené, no vôbec sa nedá povedať, žeby na starom veteráne nemali čo robiť. Už vtedy robili niektoré firmy doplnkové sety s elektrickými smerovkami. „Ľudia si to mohli vylepšovať sami. Predpisy vtedy nehovorili o tom, že pri zmene smeru jazdy musí niečo blikať,“ hovorí majiteľ.

Dnešné predpisy sú iné, dnes už na aute niečo blikať musí, a aj preto Aero, ktoré Pavel Füle vlastní, nemá problém prejsť STK. Keby nové smerovky nemal, zrejme by musel jazdiť iba na veteránskych evidenčných číslach.

Na technickej kontrole už nie je Aero senzáciou. „Stále chodím do tej istej STK. Tam ma už poznajú a tešia sa, že konečne vidia poriadne auto a nie tie šroty, čo chodia po cestách,“ smeje sa majiteľ.

Keď už má človek v garáži veterána, obyčajne túži po ďalšom. Pavel Füle zatiaľ takéto plány nemá. „Na to treba čas, peniaze a priestor. Ja z toho nemám dokopy nič,“ dodáva s úsmevom.

Trojmiestne auto

Aero sa neriadi ťažko. Nemá síce posilňovač, no to nevadí. „Má hrebeňové riadenie,“ hovorí majiteľ veterána. Podľa neho sa takéto riadenie v začiatkoch automobilových konštrukcií dlho používalo, no postupne sa prešlo na skrutkovicové. Pritom každá formula má aj dnes práve hrebeňové riadenie.

Veľmi populárne sú Aerá najmä v Nemecku, kde sú celé kluby veteránov špecializované napríklad na Aero 662.

V jednom čase sa hojne predávali, ľudia ich vymieňali za nové a moderné embéčky. Teraz sa ukazuje, že to nebol najlepší nápad.

Keby Pavel Füle musel svoje auto predať, nešiel by pod 30-tisíc eur. Chodí s ním na veteránske akcie, sem-tam odvezie svadbu, no nie často. Problém nie je v majiteľovi. „Kolega má Pragu a ten vozí svadbu takmer každý týždeň. Aero na svadby ľudia nechcú, pretože si myslia, že je to dvojmiestne auto. A to nie je pravda, vzadu má tretie miesto,“ ukazuje tretiu sedačku. Ideálne miesto pre ženícha.


  1. Krupinčania blokovali cestu, kamióny uviazli v kilometrových kolónach Foto 596
  2. Detva odvolala trénera, Kapustu nahradí skúsený kormidelník 377
  3. Mestská polícia našla nezvestného tínedžera 234
  4. Voľby do VÚC 2017 Zvolen: Zoznam kandidátov na poslancov 110
  5. Divadlo Zelienka slávi dvadsať rokov od prvej premiéry 92
  6. Kríza pokračuje, Detva doma dostala poriadny debakel od Nitry 73
  7. HKM Zvolen rozhodol o triumfe nad Liptákmi v poslednej tretine Foto 66
  8. Detva rokovala o príchode nového investora 66
  9. Polícia pátra po nezvestnej Timei 61
  10. Colníci u muža zaistili 25 kíl tabaku bez kolkov 57

Najčítanejšie správy

Zvolen

Krupinčania blokovali cestu, kamióny uviazli v kilometrových kolónach

Petičný výbor pritvrdil, cestu blokovali dve hodiny bez prestávky.

Detva odvolala trénera, Kapustu nahradí skúsený kormidelník

Po piatkovej vysokej domácej prehre s Nitrou, klub odvolal trénera Kapustu. Spoznali sme už aj meno jeho nástupcu.

Mestská polícia našla nezvestného tínedžera

Po chlapcovi vyhlásili pátranie. Pri jeho nájdení pomohli bezpečnostné kamery.

Voľby do VÚC 2017 Zvolen: Zoznam kandidátov na poslancov

Vo volebnom obvode Zvolen sa o 5 poslaneckých kresiel uchádza 38 kandidátov. Prinášame vám ich mená, vek, povolanie, bydlisko a politické zaradenie.

Divadlo Zelienka slávi dvadsať rokov od prvej premiéry

Ochotníci pripravujú spomienkový večer Zelienkovská nátura.

Blízke regióny

Máme slovenský rekord? Dvojica zo Sitna dohliadla poriadne ďaleko (+ FOTO)

Fotografie 260 kilometrov vzdialeného výhľadu v rakúskych Alpách sa len tak nevidia. Vhodné podmienky, znalosti, ale aj trochu šťastia na vrchole Sitna potrebovali na ich vytvorenie Dalibor Výberči a Ivo Ivan.

Muža zo studne zachraňovali hasiči. Prevážal ho vrtuľník

Do obce Repište letel záchranársky vrtuľník.

Mužov, ktorí lúpili vo Valaskej, obvinili

Za dva prípady lúpeže si môžu vo väzení posedieť dlho.

Podľa posledného prieskumu by Ján Lunter získal vyše 50 percent

Nemôžeme sa nechať uspať - vyzýva po prieskume kandidát na šéfa BBSK J. Lunter

Komplikovanú križovatku vyrieši inteligentný semafor

Vyše 10-tisíc ľudí z Podbrezín a okolitých obcí využíva problémovú  križovatku na každodennú dopravu do centra Liptovského Mikuláša. Pravidelné kolóny sa rozhodla radnica riešiť.

Všetky správy

V Česku vyhral Babiš, Piráti predbehli extrémistov (minúta po minúte)

Česi rozhodli o smerovaní krajiny, voľby vyhralo s veľkým náskokom hnutie ANO.

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojim výsledkom spokojné.

Deň, keď padla aj Praha

Je zbytočné hovoriť o porážkach jednotlivých strán. V českých voľbách prehralo Česko.

Nedalo sa ho zachrániť, málokedy bol triezvy. Zadlžený Johnny Depp pôjde na súd

Má problém s matematikou, vravia jeho bývalí manažéri.

V bašte Smeru deti chorľavejú a starším sa cnie za socializmom

Baníci cítia krivdu, keď niekto kritizuje umelé dotovanie Hornonitrianskych baní vládou. Na ťažkú prácu nedajú dopustiť.

Kam vyraziť