K variantom obchvatu Zvolena má mesto výhrady

Dva južné varianty pravdepodobne nevyriešia bolestivú dopravnú situáciu v centre mesta.

Neresnická križovatka.Neresnická križovatka. (Zdroj: Archív ZN)

ZVOLEN. Dlho očakávané varianty cestného obchvatu Zvolena v smere východ-západ sú konečne verejne známe. Alternatívy objazdu mesta navrhla spoločnosť Dopravoprojekt, poverila ju tým Národná diaľničná spoločnosť ako hlavný investor výstavby. Pre mesto prichádza možnosť riešenia, aká sa nemusí zopakovať dlhé obdobie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zvolen obchvat nevyhnutne potrebuje. Jeho výstavba roky mešká, dopravná situácia na Lučeneckej ceste sa stáva čoraz zložitejšou. Očakávania smerom k projektantom boli preto veľké.

„Očakávali sme najmä návrat k najvýhodnejšiemu severnému variantu, v ktorom by rýchlostná cesta viedla medzi Sliačom a Zvolenom. Žiaľ, nestalo sa, no určite sa ešte pokúsime vyvinúť tlak, aby sa tento stav prehodnotil,“ povedala primátorka Zvolena Lenka Balkovičová.

SkryťVypnúť reklamu

K predloženým návrhom sa vyjadrila, že odborníci ich práve v týchto dňoch dôkladne skúmajú. Podľa jej slov je povinnosťou mesta nájsť také riešenie, ktoré bude riešením celkovej dopravnej situácie v meste a tiež riešením situácie samotných Sekierčanov, ktorí sú už dnes takmer odrezaní od mesta.

Tunel popod terajšiu Lučeneckú cestu, dva južnejšie umiestnené tunely, z ktorých jeden vedie popod Pustý hrad a druhý popod sídlisko Sekier, alebo takmer celá cesta zakopaná pod zemou popod Javorie, čo je najjužnejšia možnosť. Takéto alternatívy objazdu mesta navrhol Dopravoprojekt.

Podzemný prieťah Lučeneckou cestou, teda variant, v ktorej by rýchlostná cesta viedla tunelom popod terajšiu cestu, znamená podľa pripomienok sformulovaných odborom územného plánovania mestského úradu pomerne veľký zásah do terajšieho dopravného systému mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Pripomienky má magistrát aj k južným variantom, tie samotné však nie sú z hľadiska existujúceho dopravného systému až tak problémové. „Otázkou ostáva riešenie na Sekieri, kde by museli padnúť aj niektoré domy, pripomienky teda budú smerovať napríklad k umiestneniu vstupu a výstupu z jednotlivých tunelov,“ hovorí hlavný architekt mesta Peter Kašša.

V prípade najjužnejšej alternatívy ide asi skôr o teoretickú úvahu. Takmer celý tunel by viedol pod zemou, čo by celú stavbu mnohonásobne predražilo. Reakciou na predstavené varianty je tiež petícia občanov, ktorá požaduje rozpracovanie severného variantu a odmieta viesť cestu R2 územím Zvolena.

Ako sa teda rozhodne mesto? Z diskusie na pôde odborných komisií vzišla ďalšia zásadná pripomienka. Dva južné varianty pravdepodobne nevyriešia bolestivú dopravnú situáciu v centre mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Južné cesty totiž nebudú využívať vodiči v smere Banská Bystrica – Detva, opäť si budú skracovať cestu cez mesto, čo je problém už dnes. Pri diskusii na pôde mestského zastupiteľstva zase viacerí poslanci upozornili na fakt, že ak by boli odmietnuté všetky možnosti, do budúcnosti je možné očakávať ešte väčší nárast dopravy cez mesto.

Zaujímavosti:

  • Bledomodrý variant meria 11 km, počíta s tunelom popod Lučeneckú cestu v dĺžke 900 m,
  • Zelený variant má taktiež 11 km, vybudované by v rámci neho mali byť dva tunely – pod Pustým hradom (900 m) a pod sídliskom Sekier (1680 m),
  • Fialový variant má 13 km a počíta hneď s tromi tunelmi: Pustý hrad (2333 m), Bukovinka (1802 m) a Zálužná (1406 m).

Názory odborníkov

Ing. arch. Peter Kašša – vedúci odboru územného plánovania mesta Zvolen

  • Dopravoprojekt spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou predstavili na stretnutí vo Zvolene tri varianty obchvatu Zvolena. Ktorý zo súčasných variantov považujete za najvhodnejší z hľadiska jeho napojenia na vnútorný mestský dopravný systém?

V súčasnosti je predčasné hovoriť o tom, ktorý z navrhnutých variantov je pre mesto Zvolen najvhodnejší. Spoločnosť Dopravoprojekt nám predstavila tri navrhované varianty, dala nám možnosť ich pripomienkovať. Takisto nás požiadali o vyjadrenie, ktorý z navrhovaných variantov je pre mesto Zvolen neprípustný, a nie je možné ho ďalej v štúdii realizovateľnosti rozpracovávať. Mestský úrad vo Zvolene v spolupráci s odbornými komisiami MsZ zadefinoval pripomienky ku každému z variantov, žiadny z ďalšieho posudzovania nevylúčil. Každý z navrhovaných variantov je pre mesto prospešný a rieši odľahčenie dopravného systému mesta od tranzitnej dopravy. Až podrobnejšie rozpracovanie variantov preukáže, aký vplyv budú mať na intenzitu dopravy na súvisiacich komunikáciách dopravného systému mesta a na životné prostredie v meste.

  • Mesto si určilo podmienky pri všetkých variantoch. Čoho sa pripomienky vo všeobecnosti týkajú?

Bledomodrý a zelený variant navrhujú pre trasu rýchlostnej cesty R2 využiť aj úsek cesty I/16 (Lučenecká cesta), ktorá je v súčasnosti súčasťou vonkajšieho dopravného okruhu mesta. Pripomienky smerujú najmä k zachovaniu celistvého vonkajšieho dopravného okruhu mesta a k dôslednému oddeleniu komunikácie R2 od cesty I/16. Pri týchto dvoch variantoch to znamená doprojektovať súbežnú komunikáciu v úseku od križovatky s cestou I/66 po križovatku s Neresníckou cestou. Pripomienky ďalej smerujú k takej úprave zeleného variantu, aby jeho trasa nezasahovala do jestvujúcej a navrhovanej zástavby v meste, aby neboli potrebné asanácie rodinných domov na sídlisku Sekier, a aby sa nezamedzila plánovaná výstavba nástupného priestoru Pustého hradu v lokalite Haputka. Pripomienky máme aj k bledomodrému variantu, k riešeniu navrhovaných križovatiek a dopravných napojení v lokalite Hlbiny pod zámkom.

  • Do akej miery pripomienky mesta ovplyvnia výslednú podobu projektu?

Pri bledomodrom a zelenom variante je zapracovanie pripomienok mesta Zvolen podmienkou pre ďalšie rozpracovanie variantov. V prípade, že pripomienky mesta nebudú zapracované, s týmito variantmi nemôžeme súhlasiť. Očakávame, že najmä zapracovanie chýbajúcich úsekov súbežnej komunikácie cesty I/16 bude náročný proces. Sme pripravení návrh riešenia so spracovateľom konzultovať a sme otvorení aj iným ako nami navrhovaným riešeniam. Ale len v prípade, že budú spĺňať nami požadovaný účel.

  • Môže mesto neodporučiť ani jeden z ponúknutých variantov?

Áno, spracovateľ nám dal možnosť vylúčiť z ďalšieho rozpracovania pre mesto neprijateľný variant. Žiadny z navrhovaných variantov sme nevylúčili, každý z navrhovaných variantov v prípade zapracovania našich pripomienok považujeme za prospešný pre mesto a riešiaci odľahčenie dopravného systému mesta od tranzitnej dopravy.

Ing. Vladimír Drienovský - investičný riaditeľ NDS

  • Spoločnosť, ktorá pripravuje štúdiu realizovateľnosti k obchvatu Zvolena, predstavila na stretnutí vo Zvolene tri nové varianty trasy. Znamená to, že severná trasa okrajom sliačskeho katastrálneho územia je už úplne zamietnutá?

V rámci spracovania štúdie realizovateľnosti spracovateľ v zmysle zadania má rozpracovať všetky reálne varianty prevedenia rýchlostnej cesty R2 daným územím a prerokovať v zmysle zmluvy o dielo so zástupcami kompetentných orgánov štátnej a verejnej správy.

  • Ktorý zo súčasných variantov je pre Národnú diaľničnú spoločnosť najvhodnejší z hľadiska jeho napojenia na štátny a mestský dopravný systém?

Súčasťou práve spracovávanej štúdie realizovateľnosti je aj dopravná štúdia ako jedna z jej najdôležitejších častí.

  • Mestu sa po prvom stretnutí predbežne javí „fialový“ variant ako najmenej zaťažujúci pre vnútorný dopravný systém mesta. Ide však odhadom o finančne najnákladnejší variant vzhľadom na počet tunelov a celkové technické riešenia. Je vzhľadom na svoje finančné zaťaženie teda vôbec reálny?

Výsledné a odporúčané riešenie daným územím musí spĺňať podmienky ekonomickej efektívnosti ako jedno z najdôležitejších kritérií, ale nie je to jediné kritérium pri výbere víťazného variantu, čo posúdi práve spracovávaná štúdia realizovateľnosti.

  • Do akej miery bude mať rozhodnutie mesta Zvolen vplyv na výslednú podobu projektu?

Rozhodnutie mesta Zvolen a jeho pripomienky k trasovaniu budú zapracované do štúdie realizovateľnosti.

  • Čo sa stane, ak mesto v pripomienkovom konaní odmietne všetky tri trasy?

V rámci spracovania štúdie realizovateľnosti sa na odmietnutie vedenia trasy bude prihliadať.

  • V akom časovom horizonte očakávate realizáciu projektu obchvatu?

Národná diaľničná spoločnosť má záujem, aby sa obchvat mesta Zvolen realizoval v čo možno najkratšom termíne. Vzhľadom na očakávané komplikácie v príprave a na základe aktuálneho stupňa prípravy je ťažké presne odhadnúť časový horizont výstavby.

Autor: ms

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 837
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 433
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 898
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 520
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 136
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 889
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 369
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 1 839
  1. Michal Pavlík: Patrí k sebe šport a politika ?
  2. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky CCXI - Daorson /BiH/
  3. Ondřej Havelka: Nazí adamité. Africké bohoslužby v rouše Evině
  4. Portu Fin Blog: Pri investovaní treba pamätať aj na poplatky, vedia si vypýtať tisíce eur
  5. Lucia Kleštincová: Prepíšme (inak dopredu istú) budúcnosť demokracie EÚ
  6. Viktor Pamula: Viceprimátor poslancom
  7. Danica Chames: Ako (ne)rozbehnúť malý online biznis
  8. Jozef Varga: Krkavci / 59. /
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 182
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 75 414
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 274
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 698
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 480
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 588
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 022
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 10 718
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

  1. Michal Pavlík: Patrí k sebe šport a politika ?
  2. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky CCXI - Daorson /BiH/
  3. Ondřej Havelka: Nazí adamité. Africké bohoslužby v rouše Evině
  4. Portu Fin Blog: Pri investovaní treba pamätať aj na poplatky, vedia si vypýtať tisíce eur
  5. Lucia Kleštincová: Prepíšme (inak dopredu istú) budúcnosť demokracie EÚ
  6. Viktor Pamula: Viceprimátor poslancom
  7. Danica Chames: Ako (ne)rozbehnúť malý online biznis
  8. Jozef Varga: Krkavci / 59. /
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 182
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 75 414
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 274
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 698
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 480
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 588
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 022
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 10 718
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu