Pondelok, 18. február, 2019 | Meniny má Jaromír

K variantom obchvatu má mesto výhrady

Dva južné varianty pravdepodobne nevyriešia bolestivú dopravnú situáciu v centre mesta.

Neresnická križovatka.Neresnická križovatka.(Zdroj: Archív ZN)

ZVOLEN. Dlho očakávané varianty cestného obchvatu Zvolena v smere východ-západ sú konečne verejne známe. Alternatívy objazdu mesta navrhla spoločnosť Dopravoprojekt, poverila ju tým Národná diaľničná spoločnosť ako hlavný investor výstavby. Pre mesto prichádza možnosť riešenia, aká sa nemusí zopakovať dlhé obdobie.

Zvolen obchvat nevyhnutne potrebuje. Jeho výstavba roky mešká, dopravná situácia na Lučeneckej ceste sa stáva čoraz zložitejšou. Očakávania smerom k projektantom boli preto veľké. „Očakávali sme najmä návrat k najvýhodnejšiemu severnému variantu, v ktorom by rýchlostná cesta viedla medzi Sliačom a Zvolenom. Žiaľ, nestalo sa, no určite sa ešte pokúsime vyvinúť tlak, aby sa tento stav prehodnotil,“ povedala primátorka Zvolena Lenka Balkovičová. K predloženým návrhom sa vyjadrila, že odborníci ich práve v týchto dňoch dôkladne skúmajú. Podľa jej slov je povinnosťou mesta nájsť také riešenie, ktoré bude riešením celkovej dopravnej situácie v meste a tiež riešením situácie samotných Sekierčanov, ktorí sú už dnes takmer odrezaní od mesta.

Tunel popod terajšiu Lučeneckú cestu, dva južnejšie umiestnené tunely, z ktorých jeden vedie popod Pustý hrad a druhý popod sídlisko Sekier, alebo takmer celá cesta zakopaná pod zemou popod Javorie, čo je najjužnejšia možnosť. Takéto alternatívy objazdu mesta navrhol Dopravoprojekt.

Podzemný prieťah Lučeneckou cestou, teda variant, v ktorej by rýchlostná cesta viedla tunelom popod terajšiu cestu, znamená podľa pripomienok sformulovaných Odborom územného plánovania mestského úradu pomerne veľký zásah do terajšieho dopravného systému mesta. Pripomienky má magistrát aj k južným variantom, tie samotné však nie sú z hľadiska existujúceho dopravného systému až tak problémové. „Otázkou ostáva riešenie na Sekieri, kde by museli padnúť aj niektoré domy, pripomienky teda budú smerovať napríklad k umiestneniu vstupu a výstupu z jednotlivých tunelov,“ hovorí hlavný architekt mesta Peter Kašša. V prípade najjužnejšej alternatívy ide asi skôr o teoretickú úvahu. Takmer celý tunel by viedol pod zemou, čo by celú stavbu mnohonásobne predražilo. Reakciou na predstavené varianty je tiež petícia občanov, ktorá požaduje rozpracovanie severného variantu a odmieta viesť cestu R2 územím Zvolena.

Ako sa teda rozhodne mesto? Z diskusie na pôde odborných komisií vzišla ďalšia zásadná pripomienka. Dva južné varianty pravdepodobne nevyriešia bolestivú dopravnú situáciu v centre mesta. Južné cesty totiž nebudú využívať vodiči v smere Banská Bystrica – Detva, opäť si budú skracovať cestu cez mesto, čo je problém už dnes. Pri diskusii na pôde mestského zastupiteľstva zase viacerí poslanci upozornili na fakt, že ak by boli odmietnuté všetky možnosti, do budúcnosti je možné očakávať ešte väčší nárast dopravy cez mesto.

Zaujímavosti:

  • Bledomodrý variant meria 11 km, počíta s tunelom popod Lučeneckú cestu v dĺžke 900 m,
  • Zelený variant má taktiež 11 km, vybudované by v rámci neho mali byť dva tunely – pod Pustým hradom (900 m) a pod sídliskom Sekier (1680 m),
  • Fialový variant má 13 km a počíta hneď s tromi tunelmi: Pustý hrad (2333 m), Bukovinka (1802 m) a Zálužná (1406 m).

Názory odborníkov

Ing. arch. Peter Kašša – vedúci odboru územného plánovania mesta Zvolen

  • Dopravoprojekt spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou predstavili na stretnutí vo Zvolene tri varianty obchvatu Zvolena. Ktorý zo súčasných variantov považujete za najvhodnejší z hľadiska jeho napojenia na vnútorný mestský dopravný systém?

V súčasnosti je predčasné hovoriť o tom, ktorý z navrhnutých variantov je pre mesto Zvolen najvhodnejší. Spoločnosť Dopravoprojekt nám predstavila tri navrhované varianty, dala nám možnosť ich pripomienkovať. Takisto nás požiadali o vyjadrenie, ktorý z navrhovaných variantov je pre mesto Zvolen neprípustný, a nie je možné ho ďalej v štúdii realizovateľnosti rozpracovávať. Mestský úrad vo Zvolene v spolupráci s odbornými komisiami MsZ zadefinoval pripomienky ku každému z variantov, žiadny z ďalšieho posudzovania nevylúčil. Každý z navrhovaných variantov je pre mesto prospešný a rieši odľahčenie dopravného systému mesta od tranzitnej dopravy. Až podrobnejšie rozpracovanie variantov preukáže, aký vplyv budú mať na intenzitu dopravy na súvisiacich komunikáciách dopravného systému mesta a na životné prostredie v meste.

  • Mesto si určilo podmienky pri všetkých variantoch. Čoho sa pripomienky vo všeobecnosti týkajú?

Bledomodrý a zelený variant navrhujú pre trasu rýchlostnej cesty R2 využiť aj úsek cesty I/16 (Lučenecká cesta), ktorá je v súčasnosti  súčasťou vonkajšieho dopravného okruhu mesta. Pripomienky smerujú najmä k zachovaniu celistvého vonkajšieho dopravného okruhu mesta a k dôslednému oddeleniu komunikácie R2 od cesty I/16. Pri týchto dvoch variantoch to znamená doprojektovať súbežnú komunikáciu v úseku od križovatky s cestou I/66 po križovatku s Neresníckou cestou. Pripomienky ďalej smerujú k takej úprave zeleného variantu, aby jeho trasa nezasahovala do jestvujúcej a navrhovanej zástavby v meste, aby neboli potrebné asanácie rodinných domov na sídlisku Sekier, a aby sa nezamedzila plánovaná výstavba nástupného priestoru Pustého hradu v lokalite Haputka. Pripomienky máme aj k bledomodrému variantu, k riešeniu navrhovaných križovatiek a dopravných napojení v lokalite Hlbiny pod zámkom.     

  • Do akej miery pripomienky mesta ovplyvnia výslednú podobu projektu?

Pri bledomodrom a zelenom variante je zapracovanie pripomienok mesta Zvolen podmienkou pre ďalšie rozpracovanie variantov. V prípade, že pripomienky mesta nebudú zapracované, s týmito variantmi nemôžeme súhlasiť. Očakávame, že najmä zapracovanie chýbajúcich úsekov súbežnej komunikácie cesty I/16 bude náročný proces. Sme pripravení návrh riešenia so spracovateľom konzultovať a sme otvorení aj iným ako nami navrhovaným riešeniam. Ale len v prípade, že budú spĺňať nami požadovaný účel.  

  • Môže mesto neodporučiť ani jeden z ponúknutých variantov?

Áno, spracovateľ nám dal možnosť vylúčiť z ďalšieho rozpracovania pre mesto neprijateľný variant. Žiadny z navrhovaných variantov sme nevylúčili, každý z navrhovaných variantov v prípade zapracovania našich pripomienok považujeme za prospešný pre mesto a riešiaci odľahčenie dopravného systému mesta od tranzitnej dopravy. 

Ing. Vladimír Drienovský - investičný riaditeľ NDS

  • Spoločnosť, ktorá pripravuje štúdiu realizovateľnosti k obchvatu Zvolena, predstavila na stretnutí vo Zvolene tri nové varianty trasy. Znamená to, že severná trasa okrajom sliačskeho katastrálneho územia je už úplne zamietnutá?

V rámci spracovania štúdie realizovateľnosti spracovateľ v zmysle zadania má rozpracovať všetky reálne varianty prevedenia rýchlostnej cesty R2 daným územím a prerokovať v zmysle zmluvy o dielo so zástupcami kompetentných orgánov štátnej a verejnej správy.

  • Ktorý zo súčasných variantov je pre Národnú diaľničnú spoločnosť najvhodnejší z hľadiska jeho napojenia na štátny a mestský dopravný systém?

Súčasťou práve spracovávanej štúdie realizovateľnosti je aj dopravná štúdia ako jedna z jej najdôležitejších častí.

  • Mestu sa po prvom stretnutí predbežne javí „fialový“ variant ako najmenej zaťažujúci pre vnútorný dopravný systém mesta. Ide však odhadom o finančne najnákladnejší variant vzhľadom na počet tunelov a celkové technické riešenia. Je vzhľadom na svoje finančné zaťaženie teda vôbec reálny?

Výsledné a odporúčané riešenie daným územím musí spĺňať podmienky ekonomickej efektívnosti ako jedno z najdôležitejších kritérií, ale nie je to jediné kritérium pri výbere víťazného variantu, čo  posúdi práve spracovávaná štúdia realizovateľnosti.

  • Do akej miery bude mať rozhodnutie mesta Zvolen vplyv na výslednú podobu projektu?

Rozhodnutie mesta Zvolen a jeho pripomienky k trasovaniu budú zapracované do štúdie realizovateľnosti.

  • Čo sa stane, ak mesto v pripomienkovom konaní odmietne všetky tri trasy?

V rámci spracovania štúdie realizovateľnosti sa na odmietnutie vedenia trasy bude prihliadať.

  • V akom časovom horizonte očakávate realizáciu projektu obchvatu?

Národná diaľničná spoločnosť má záujem, aby sa obchvat mesta Zvolen realizoval v čo možno najkratšom termíne. Vzhľadom na očakávané komplikácie v príprave a na základe aktuálneho stupňa prípravy je ťažké presne odhadnúť časový horizont výstavby.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  4. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 18 846
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 13 406
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 11 799
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 379
  5. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 939
  6. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 649
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 408
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 081
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 021
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 774

Hlavné správy z MY Zvolen

Rozhodla až ôsma séria nájazdov, Zvolen v Trenčíne získal iba bod

Zvolenčania vyhrávali 1:0, aj 2:1, napokon prehrali po dramatických nájazdoch.

Šanca Trenčína

Pod Urpínom padlo 10 gólov, Detva inkasovala sedmičku

Proti úradujúcemu majstrovi sa hokejistom spod Poľany nepodarilo bodovať.

ilustračné

Putovný pohár ObFZ Zvolen vybojovali žiaci Podzámčoku, MFK Zvolen štvrtý

ObFZ Zvolen pripravil a usporiadal v krupinskej športovej hale už druhý zo série zimných turnajov mládežníckych kategórií.

Víťaza zimného turnaja - Družstevník Podzámčok

Vo Zvolene dnes zasadala Rada KDH

Hnutie v prvom kole prezidentských volieb podporuje Františka Mikloška.

Kandidát na prezidenta František Mikloško.

Cez maturity precestoval Európu. K svojej práci titul nepotrebuje

Turci a Sýrčania patria k najmilším ľuďom, hovorí mladý cestovateľ.

Mladý Zvolenčan na svojich potulkách svetom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Liptovská Mara dala najväčšej priehrade meno i symbol

Ako minca má dve strany, tak ich má aj Liptovská Mara.

Móda v kaštieli: Predviedli spoločenské a svadobné šaty (+FOTO)

Módna prehliadka opäť pritiahla návštevníkov všetkých vekových kategórií.

Kysučanka neprežila pád z okna nemocnice

Včera večer došlo vo Fakultnej nemocnici s poliklinikou v Žiline k obrovskej tragédii. Z okna vypadla 31-ročná Kysučanka.

Vybrali SME

Už ste čítali?