ZVOLEN. Bolo už dávno po vyučovaní, keď sa vo štvrtok popoludní jedáleň v ZŠ na Ulici Janka Alexyho vo Zvolene opäť zaplnila. Na stoličky sa tentoraz neposadili žiaci, ale nespokojní Sekierčania. Témou diskusie, ktorú pripravilo vedenie mesta, bolo trasovanie obchvatu Zvolena. Niektoré navrhované riešenia by do života tohto sídliska významne zasiahli. Aj preto bola diskusia miestami až búrlivá. „Ľudia i vedenie mesta sa zhodli, že najlepší by bol severný variant,“ informoval hovorca mesta Martin Svatuška.
Obchvat by im pomohol. Ale aký?
Sekierčania roky upozorňujú na zlé dopravné spojenie s mestom. Obrovská intenzita dopravy na Lučeneckej ceste, ktorou denne prejde takmer 40-tisíc áut, ich už takmer odrezala od mesta. Nečudo, že predstavitelia mesta Zvolen zvolili diskusiu na tomto sídlisku.
„Pri otázke obchvatu veľmi citlivo zvažujeme práve otázku ľudí žijúcich na Sekieri. Obchvat mesta by v prvom rade pomohol im, preto sme prišli diskutovať sem a opýtať sa ľudí na ich názor. Diskusia bola miestami emotívna, no veľmi otvorená. Ľudia hovorili o svojich obavách, no prišli aj s konštruktívnymi návrhmi, čo si veľmi cením. Presne to je postup, akým napokon môžeme docieliť najlepšie riešenie pre mesto a jeho obyvateľov,“ povedala primátorka mesta Lenka Balkovičová.
Obavy z hluku aj výfukových plynov
Práve pohľady odborníkov, ale aj širšej verejnosti by mali byť zapracované do pripomienok mesta k jednotlivým variantom a následne predostreté projektantom ako návrhy na zlepšenie. Najviac vášní vyvolal návrh, ktorý by mal viesť popod jestvujúcu Lučeneckú cestu. Mnohí z diskutujúcich prejavili obavy z hluku či výfukových plynov.
„Je potrebné si uvedomiť, že sme stále v procese skúmania jednotlivých variantov. Až následne dôjde k ich širokému odbornému posudzovaniu, k slovu sa bezpochyby dostanú aj odborníci na životné prostredie. Dnes verejnosti vlastne len predstavujeme jednotlivé trasy a pýtame sa ľudí na názor, ktorý by sme vedeli premietnuť do pripomienok mesta. Môže sa stať aj to, že pri posudzovaní dopadov na životné prostredia napokon neprejde žiaden z variantov,“ vysvetlil hlavný architekt mesta Peter Kašša. Na stretnutí Sekierčanom detailne predstavil všetky možnosti trasovania – variant vedúci popod Lučeneckú cestu, popod sídlisko Sekier, aj variant ktorý tunelmi z juhu obchádza celé mesto. Zmienil sa aj o severných variantoch, ktoré nateraz vyzerajú byť zastavené pre obavy zo straty minerálnych vôd, nakoľko mesto ich ešte stále nepovažuje za definitívne zamietnuté.
Jednoznačne severná trasa
„Najideálnejším riešením by bolo, keby sme rýchlostnú cestu opäť „vytiahli“ na sever a trasovali ju medzi Zvolenom a Sliačom ako bola kedysi plánovaná,“ skonštatovala primátorka Zvolena. Mesto komunikuje tak s Inšpektorátom kúpeľov a žriediel, ako aj s Národnou diaľničnou spoločnosťou či samotnými projektantmi a snaží sa hľadať riešenia. Je to náročné vzhľadom na zamietavé stanoviská z minulosti. „Za sever sa budeme zasadzovať aj naďalej. Pretože to je riešenie, ktoré by Zvolenu a jeho obyvateľom pomohlo najviac. Zároveň pripomienkujeme aj zvyšné trasy, lebo sme povinní hľadať všetky dostupné možnosti riešenia situácie,“ doplnila Balkovičová v diskusii s obyvateľmi sídliska, ktorá trvala až do neskorých večerných hodín.