Štvrtok, 21. jún, 2018 | Meniny má Alojz

Zvolen rýchlostnú cestu R2 cez mesto nechce, štartuje petícia (+ mapa trás)

Mesto chce presadiť severný variant popri Sliači, ministerstvo zdravotníctva ho stále odmieta.

Cesta popri mestskej časti Sekier v smere na Košice je už dnes preťažená.(Zdroj: Ján Krošlák)

ZVOLEN. Mestský poslanec Peter Košík štartuje petíciu proti navrhnutým trasovaniam rýchlostnej komunikácie R2 cez mesto Zvolen. Petícia je reakciou na varianty cestného obchvatu Zvolena, ktoré pre Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) vypracoval Dopravoprojekt.  

Výhrady k nim má aj mesto, ktoré očakávalo, že R2 povedie mimo intravilánu mesta. Vybrať si má z troch variantov.

Tri možnosti

Prvý variant počíta s tunelom, ktorý by mal začínať pri stredisku NDS na Neresníckej ceste (pod zámkom) a vychádzať na svetelnej križovatke na Lučeneckej ceste v Môťovej a ďalej pokračovať Lučeneckou.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa druhého variantu by sa z existujúceho privádzača od Žiaru nad Hronom vybudovali na Haputke odbočovacie pruhy a viadukt na pilieroch. R2 by pokračovala tunelom čiastočne popod Pustý hrad, v Neresníckej doline by tunel vyšiel z masívu, pokračoval by ponad cestu, znova by vošiel pod masív a následne by viedol popod celý Sekier.

R2 má z tunela vychádzať v Môťovej na križovatke Lučeneckej a Pribinovej (pri moste pred Bučinou, resp. pri Rebel pube), kde projektanti počítajú s asanáciou niekoľkých domov. Ďalej má pokračovať medzi existujúcou Lučeneckou cestou a sídliskom Záhonok ďalej na východ.

Tretí variant, najjužnejší, situuje začiatok R2 k Budči, odkiaľ má viesť 10-kilometrový tunel. Má prechádzať po hradnom telese ešte neexistujúceho, kontroverzného vodného diela Slatinka, ďalej prechádzať dolinami a chotárom pokračovať smerom na Zvolenskú Slatinu.

„Zvolen obchvat nevyhnutne potrebuje. Jeho výstavba roky mešká, dopravná situácia na Lučeneckej ceste je čoraz zložitejšia. Pre mesto prichádza možnosť riešenia, aká sa pravdepodobne nezopakuje dlhé obdobie,“ hovorí primátorka Zvolena Lenka Balkovičová. 

Ťažké rozhodnutie

"Očakávali sme najmä návrat k najvýhodnejšiemu severnému variantu, v ktorom by rýchlostná cesta viedla medzi Sliačom a Zvolenom. Žiaľ, nestalo sa, no určite sa ešte pokúsime vyvinúť tlak, aby sa tento stav prehodnotil,“ podotýka

Podzemný prieťah Lučeneckou cestou, teda variant, v ktorom by rýchlostná cesta viedla tunelom popod terajšiu cestu, znamená podľa Balkovičovej pomerne veľký zásah do terajšieho dopravného systému mesta. 

„Musíme tiež citlivo pozerať na situáciu Sekierčanov, našou snahou je zlepšiť ich dopravnú dostupnosť do centra mesta. Určite k nemu v tomto duchu sformulujeme nemálo pripomienok.“ 

Pripomienky má magistrát aj k južným variantom, tie samotné však nie sú z hľadiska existujúceho dopravného systému až také problémové. Otázkou opäť ostáva riešenie na Sekieri, kde by museli padnúť aj niektoré domy, čo je podľa primátorky problém.

V prípade najjužnejšieho variantu ide asi skôr o teoretickú úvahu. Takmer celý by viedol pod zemou, čo by celú stavbu mnohonásobne predražilo.

„Ani podzemný prieťah popod Lučeneckú cestu a ani dva južné varianty nám neriešia bolestivú dopravnú situáciu v centre mesta. Južné cesty totiž nebudú využívať vodiči v smere Banská Bystrica – Detva, opäť si budú skracovať cestu cez mesto, čo je problém už dnes,“ pripomína Balkovičová. 

„Pôjde o ťažké rozhodnutie, v ktorom bude určite zohrávať úlohu aj fakt, že ak by sme odmietli všetky možnosti, môžeme do budúcnosti očakávať ešte väčší nárast dopravy cez Lučeneckú cestu. A to by znamenalo prehĺbenie súčasného problému,“ dodáva. 

„V tejto situácii naozaj máme o čom premýšľať. Kľúčové ostáva zlepšiť situáciu Sekierčanov a tiež dopravnú situáciu samotného mesta, tomu podriaďujeme celý ďalší postup.“ 

Pre zväčšenie mapy na ňu kliknite.Pre zväčšenie mapy na ňu kliknite. (zdroj: Dopravoprojekt)

Minerálny prameň verzus ľudské zdravie

Peter Košík, ktorý je predsedom poslaneckého výboru za Sekier a priľahlé mestské časti, je vo vyjadreniach ostrejší. Radikálne odmieta všetky tri varianty.

„Je to strategický zásah do mesta na dlhé desaťročia, to už nikto meniť nebude,“ upozorňuje.„Treba si uvedomiť, že mesto leží v kotline a všetky exhaláty z dopravy by sa tu zadržiavali, pretože sú tu zlé rozptylové podmienky. Je to nezmysel, aby sa tranzitná doprava sústreďovala cez mesto a viedla popod domy.“ 

Problém celého obchvatu spočíva podľa neho v zamietavom postoji ministerstva zdravotníctva (Inšpektorát kúpeľov a žriediel aj Štátna kúpeľná komisia) na severný variant obchvatu Zvolena. 

Diaľničná spoločnosť navrhla nedávno pôvodnú trasu severného obchvatu posunúť o 300 – 600 metrov južným smerom a namiesto 15-metrových pilierov použiť štólové do hĺbky štyroch metrov.

„Nechcú o tom ani počuť. Kvôli nálezom minerálnej vody sa vytvárajú varianty, kde sa ide hazardovať s ľudským zdravím. Nikto pritom nedokáže s určitosťou povedať, že výstavba rýchlostnej cesty pramene naozaj poruší. Minerálna voda predsa nemôže mať väčšiu hodnotu ako ľudský život,“ argumentuje Košík. 

„Trasa R2 sa pritom netýka len 11-tisícovej mestskej časti, ale celého Zvolena, pretože exhaláty z tranzitnej dopravy zamoria celé mesto.“Severný obchvat nejde cez Sliač ani cez ochranné pásmo. „Od mesta je vzdialený stovky metrov, medzi plánovanou cestou a mestom je les. Rozptylové podmienky sú v tomto priestore omnoho lepšie. Sme preto proti R2 cez Zvolen a sme za severný obchvat mimo mesta Zvolen. Inak sa môžeme rovno vysťahovať,“ mieni.

Obchvat Zvolena je chýbajúcim úsekom na rýchlostnej ceste R2, ktorý má zabezpečiť jej napojenie na rýchlostnú cestu R1 pri Zvolene. 

 

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 839
  2. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 18 448
  3. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 18 133
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 784
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 255
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 774
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 5 324
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 847
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 3 724
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 3 098

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy z MY Zvolen

Podpoľanie sa znova obáva ťažby zlata v regióne

Ich obavy vyplývajú z rozhodnutia ministerstva životného prostredia o určení prieskumného územia.

Razia v nočných podnikoch: Tínedžeri pod vplyvom alkoholu

Mestská polícia zintenzívňuje kontroly na požívanie alkoholu neplnoletými.

Zvolenčan Čiliak v Slovinsku úspešný, potvrdil vedenie v kategórii 5

Výborné preteky v slovinskom Gorjanci, ktoré boli zaradené do seriálu FIA Historik Hill Climb Championship a FIA International Hill Climb Cup, má za sebou Zvolenčan Miro Čiliak jazdiaci vo farbách Slovak National Hill Climb Teamu.

Naša je najkrajšia: Súťaž o naj čašníčku či barmanku

Ceny môžu získať aj hlasujúci a rovnako aj prevádzka, z ktorej vzíde víťazka.

Do Zvolena prichádza bieloruský reprezentant

HKM Zvolen získal do svojich radov hráča z klubu Šachťor Soligorsk.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nad Bojnicami vyrastá nová turistická atrakcia

Vyhliadková veža návštevníkom ponúkne prekrásny výhľad na hornú Nitru.

Kauza Holotov dom: Nové Zámky zaň musia zaplatiť státisíce

Spor sa ťahá už desiaty rok a je v ňom zamotaná aj firma spájaná s mafiánskymi zoznamami.

V rieke našli mŕtveho päťročného chlapčeka

Polícia vyšetruje obrovskú tragédiu.

V Novákoch sa zrazil autobus s autom (+FOTO)

K nehode došlo včera dopoludnia. Z poškodeného auta museli hasiči vyslobodzovať zranenú osobu.

Vybrali SME



Už ste čítali?