Utorok, 21. január, 2020 | Meniny má Vincent

Zvolen rýchlostnú cestu R2 cez mesto nechce, štartuje petícia (+ mapa trás)

Mesto chce presadiť severný variant popri Sliači, ministerstvo zdravotníctva ho stále odmieta.

Cesta popri mestskej časti Sekier v smere na Košice je už dnes preťažená.Cesta popri mestskej časti Sekier v smere na Košice je už dnes preťažená.(Zdroj: Ján Krošlák)

ZVOLEN. Mestský poslanec Peter Košík štartuje petíciu proti navrhnutým trasovaniam rýchlostnej komunikácie R2 cez mesto Zvolen. Petícia je reakciou na varianty cestného obchvatu Zvolena, ktoré pre Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) vypracoval Dopravoprojekt.  

Výhrady k nim má aj mesto, ktoré očakávalo, že R2 povedie mimo intravilánu mesta. Vybrať si má z troch variantov.

Tri možnosti

Prvý variant počíta s tunelom, ktorý by mal začínať pri stredisku NDS na Neresníckej ceste (pod zámkom) a vychádzať na svetelnej križovatke na Lučeneckej ceste v Môťovej a ďalej pokračovať Lučeneckou.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa druhého variantu by sa z existujúceho privádzača od Žiaru nad Hronom vybudovali na Haputke odbočovacie pruhy a viadukt na pilieroch. R2 by pokračovala tunelom čiastočne popod Pustý hrad, v Neresníckej doline by tunel vyšiel z masívu, pokračoval by ponad cestu, znova by vošiel pod masív a následne by viedol popod celý Sekier.

R2 má z tunela vychádzať v Môťovej na križovatke Lučeneckej a Pribinovej (pri moste pred Bučinou, resp. pri Rebel pube), kde projektanti počítajú s asanáciou niekoľkých domov. Ďalej má pokračovať medzi existujúcou Lučeneckou cestou a sídliskom Záhonok ďalej na východ.

Tretí variant, najjužnejší, situuje začiatok R2 k Budči, odkiaľ má viesť 10-kilometrový tunel. Má prechádzať po hradnom telese ešte neexistujúceho, kontroverzného vodného diela Slatinka, ďalej prechádzať dolinami a chotárom pokračovať smerom na Zvolenskú Slatinu.

„Zvolen obchvat nevyhnutne potrebuje. Jeho výstavba roky mešká, dopravná situácia na Lučeneckej ceste je čoraz zložitejšia. Pre mesto prichádza možnosť riešenia, aká sa pravdepodobne nezopakuje dlhé obdobie,“ hovorí primátorka Zvolena Lenka Balkovičová. 

Ťažké rozhodnutie

"Očakávali sme najmä návrat k najvýhodnejšiemu severnému variantu, v ktorom by rýchlostná cesta viedla medzi Sliačom a Zvolenom. Žiaľ, nestalo sa, no určite sa ešte pokúsime vyvinúť tlak, aby sa tento stav prehodnotil,“ podotýka

Podzemný prieťah Lučeneckou cestou, teda variant, v ktorom by rýchlostná cesta viedla tunelom popod terajšiu cestu, znamená podľa Balkovičovej pomerne veľký zásah do terajšieho dopravného systému mesta. 

„Musíme tiež citlivo pozerať na situáciu Sekierčanov, našou snahou je zlepšiť ich dopravnú dostupnosť do centra mesta. Určite k nemu v tomto duchu sformulujeme nemálo pripomienok.“ 

Pripomienky má magistrát aj k južným variantom, tie samotné však nie sú z hľadiska existujúceho dopravného systému až také problémové. Otázkou opäť ostáva riešenie na Sekieri, kde by museli padnúť aj niektoré domy, čo je podľa primátorky problém.

V prípade najjužnejšieho variantu ide asi skôr o teoretickú úvahu. Takmer celý by viedol pod zemou, čo by celú stavbu mnohonásobne predražilo.

„Ani podzemný prieťah popod Lučeneckú cestu a ani dva južné varianty nám neriešia bolestivú dopravnú situáciu v centre mesta. Južné cesty totiž nebudú využívať vodiči v smere Banská Bystrica – Detva, opäť si budú skracovať cestu cez mesto, čo je problém už dnes,“ pripomína Balkovičová. 

„Pôjde o ťažké rozhodnutie, v ktorom bude určite zohrávať úlohu aj fakt, že ak by sme odmietli všetky možnosti, môžeme do budúcnosti očakávať ešte väčší nárast dopravy cez Lučeneckú cestu. A to by znamenalo prehĺbenie súčasného problému,“ dodáva. 

„V tejto situácii naozaj máme o čom premýšľať. Kľúčové ostáva zlepšiť situáciu Sekierčanov a tiež dopravnú situáciu samotného mesta, tomu podriaďujeme celý ďalší postup.“ 

Pre zväčšenie mapy na ňu kliknite. Pre zväčšenie mapy na ňu kliknite. (zdroj: Dopravoprojekt)

Minerálny prameň verzus ľudské zdravie

Peter Košík, ktorý je predsedom poslaneckého výboru za Sekier a priľahlé mestské časti, je vo vyjadreniach ostrejší. Radikálne odmieta všetky tri varianty.

„Je to strategický zásah do mesta na dlhé desaťročia, to už nikto meniť nebude,“ upozorňuje.„Treba si uvedomiť, že mesto leží v kotline a všetky exhaláty z dopravy by sa tu zadržiavali, pretože sú tu zlé rozptylové podmienky. Je to nezmysel, aby sa tranzitná doprava sústreďovala cez mesto a viedla popod domy.“ 

Problém celého obchvatu spočíva podľa neho v zamietavom postoji ministerstva zdravotníctva (Inšpektorát kúpeľov a žriediel aj Štátna kúpeľná komisia) na severný variant obchvatu Zvolena. 

Diaľničná spoločnosť navrhla nedávno pôvodnú trasu severného obchvatu posunúť o 300 – 600 metrov južným smerom a namiesto 15-metrových pilierov použiť štólové do hĺbky štyroch metrov.

„Nechcú o tom ani počuť. Kvôli nálezom minerálnej vody sa vytvárajú varianty, kde sa ide hazardovať s ľudským zdravím. Nikto pritom nedokáže s určitosťou povedať, že výstavba rýchlostnej cesty pramene naozaj poruší. Minerálna voda predsa nemôže mať väčšiu hodnotu ako ľudský život,“ argumentuje Košík. 

„Trasa R2 sa pritom netýka len 11-tisícovej mestskej časti, ale celého Zvolena, pretože exhaláty z tranzitnej dopravy zamoria celé mesto.“Severný obchvat nejde cez Sliač ani cez ochranné pásmo. „Od mesta je vzdialený stovky metrov, medzi plánovanou cestou a mestom je les. Rozptylové podmienky sú v tomto priestore omnoho lepšie. Sme preto proti R2 cez Zvolen a sme za severný obchvat mimo mesta Zvolen. Inak sa môžeme rovno vysťahovať,“ mieni.

Obchvat Zvolena je chýbajúcim úsekom na rýchlostnej ceste R2, ktorý má zabezpečiť jej napojenie na rýchlostnú cestu R1 pri Zvolene. 

 

 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  6. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  2. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  3. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  4. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  5. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  6. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  7. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  8. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  9. Nezabudnite na svoju povinnosť do konca januára 2020!
  10. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 16 849
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 848
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 897
  4. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 136
  5. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 9 023
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 563
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 189
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 562
  9. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 560
  10. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 474

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava), Doprava (Senec)

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Vo Zvolene sa ráno strieľalo, muža zadržala polícia

Útočníka zaistili mestskí policajti.

Zadržaný útočník.

Jedenástka roka SsFZ: Medzi najlepšími aj dvaja hráči MFK Zvolen a Duda z Kováčovej

Stredoslovenský futbalový zväz vyhodnotil Jedenástku roka 2019.

Igor Kotora a Erik Hric (MFK Zvolen) počas vyhásenia ankety Jedenástka roka 2019.

Zvolenskí inštrumentalisti Reconcern oslavujú 10 rokov na hudobnej scéne

Oslava, na kotrú si pozvali kapelu Abstract, sa bude konať už najbližšiu sobotu.

Reconcern.
Závod Continentalu vo Zvolene.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Porsche začalo pri Hornej Strede s prípravnými prácami

Prvú fázu technologického centra by mali dokončiť v roku 2020.

Obchodné centrum v Nitre mení parkovaciu politiku

Teraz môžete v Mlynoch parkovať zadarmo tri hodiny. Po novom už len desať minút.

Na Kysuciach sú znepokojení z ďalšieho posunu termínu pri D3

Termín začatia výstavby úseku Kysucké Nové Mesto – Oščadnica je neistý.

Vybrali SME

Už ste čítali?