Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Zvolen rýchlostnú cestu R2 cez mesto nechce, štartuje petícia (+ mapa trás)

Mesto chce presadiť severný variant popri Sliači, ministerstvo zdravotníctva ho stále odmieta.

Cesta popri mestskej časti Sekier v smere na Košice je už dnes preťažená.Cesta popri mestskej časti Sekier v smere na Košice je už dnes preťažená. (Zdroj: Ján Krošlák)

ZVOLEN. Mestský poslanec Peter Košík štartuje petíciu proti navrhnutým trasovaniam rýchlostnej komunikácie R2 cez mesto Zvolen. Petícia je reakciou na varianty cestného obchvatu Zvolena, ktoré pre Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) vypracoval Dopravoprojekt.  

Výhrady k nim má aj mesto, ktoré očakávalo, že R2 povedie mimo intravilánu mesta. Vybrať si má z troch variantov.

Tri možnosti

Prvý variant počíta s tunelom, ktorý by mal začínať pri stredisku NDS na Neresníckej ceste (pod zámkom) a vychádzať na svetelnej križovatke na Lučeneckej ceste v Môťovej a ďalej pokračovať Lučeneckou.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa druhého variantu by sa z existujúceho privádzača od Žiaru nad Hronom vybudovali na Haputke odbočovacie pruhy a viadukt na pilieroch. R2 by pokračovala tunelom čiastočne popod Pustý hrad, v Neresníckej doline by tunel vyšiel z masívu, pokračoval by ponad cestu, znova by vošiel pod masív a následne by viedol popod celý Sekier.

R2 má z tunela vychádzať v Môťovej na križovatke Lučeneckej a Pribinovej (pri moste pred Bučinou, resp. pri Rebel pube), kde projektanti počítajú s asanáciou niekoľkých domov. Ďalej má pokračovať medzi existujúcou Lučeneckou cestou a sídliskom Záhonok ďalej na východ.

Tretí variant, najjužnejší, situuje začiatok R2 k Budči, odkiaľ má viesť 10-kilometrový tunel. Má prechádzať po hradnom telese ešte neexistujúceho, kontroverzného vodného diela Slatinka, ďalej prechádzať dolinami a chotárom pokračovať smerom na Zvolenskú Slatinu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Zvolen obchvat nevyhnutne potrebuje. Jeho výstavba roky mešká, dopravná situácia na Lučeneckej ceste je čoraz zložitejšia. Pre mesto prichádza možnosť riešenia, aká sa pravdepodobne nezopakuje dlhé obdobie,“ hovorí primátorka Zvolena Lenka Balkovičová. 

Ťažké rozhodnutie

"Očakávali sme najmä návrat k najvýhodnejšiemu severnému variantu, v ktorom by rýchlostná cesta viedla medzi Sliačom a Zvolenom. Žiaľ, nestalo sa, no určite sa ešte pokúsime vyvinúť tlak, aby sa tento stav prehodnotil,“ podotýka

Podzemný prieťah Lučeneckou cestou, teda variant, v ktorom by rýchlostná cesta viedla tunelom popod terajšiu cestu, znamená podľa Balkovičovej pomerne veľký zásah do terajšieho dopravného systému mesta. 

„Musíme tiež citlivo pozerať na situáciu Sekierčanov, našou snahou je zlepšiť ich dopravnú dostupnosť do centra mesta. Určite k nemu v tomto duchu sformulujeme nemálo pripomienok.“ 

Skryť Vypnúť reklamu

Pripomienky má magistrát aj k južným variantom, tie samotné však nie sú z hľadiska existujúceho dopravného systému až také problémové. Otázkou opäť ostáva riešenie na Sekieri, kde by museli padnúť aj niektoré domy, čo je podľa primátorky problém.

V prípade najjužnejšieho variantu ide asi skôr o teoretickú úvahu. Takmer celý by viedol pod zemou, čo by celú stavbu mnohonásobne predražilo.

„Ani podzemný prieťah popod Lučeneckú cestu a ani dva južné varianty nám neriešia bolestivú dopravnú situáciu v centre mesta. Južné cesty totiž nebudú využívať vodiči v smere Banská Bystrica – Detva, opäť si budú skracovať cestu cez mesto, čo je problém už dnes,“ pripomína Balkovičová. 

„Pôjde o ťažké rozhodnutie, v ktorom bude určite zohrávať úlohu aj fakt, že ak by sme odmietli všetky možnosti, môžeme do budúcnosti očakávať ešte väčší nárast dopravy cez Lučeneckú cestu. A to by znamenalo prehĺbenie súčasného problému,“ dodáva. 

„V tejto situácii naozaj máme o čom premýšľať. Kľúčové ostáva zlepšiť situáciu Sekierčanov a tiež dopravnú situáciu samotného mesta, tomu podriaďujeme celý ďalší postup.“ 

Pre zväčšenie mapy na ňu kliknite. Pre zväčšenie mapy na ňu kliknite. (zdroj: Dopravoprojekt)

Minerálny prameň verzus ľudské zdravie

Peter Košík, ktorý je predsedom poslaneckého výboru za Sekier a priľahlé mestské časti, je vo vyjadreniach ostrejší. Radikálne odmieta všetky tri varianty.

„Je to strategický zásah do mesta na dlhé desaťročia, to už nikto meniť nebude,“ upozorňuje.„Treba si uvedomiť, že mesto leží v kotline a všetky exhaláty z dopravy by sa tu zadržiavali, pretože sú tu zlé rozptylové podmienky. Je to nezmysel, aby sa tranzitná doprava sústreďovala cez mesto a viedla popod domy.“ 

Problém celého obchvatu spočíva podľa neho v zamietavom postoji ministerstva zdravotníctva (Inšpektorát kúpeľov a žriediel aj Štátna kúpeľná komisia) na severný variant obchvatu Zvolena. 

Diaľničná spoločnosť navrhla nedávno pôvodnú trasu severného obchvatu posunúť o 300 – 600 metrov južným smerom a namiesto 15-metrových pilierov použiť štólové do hĺbky štyroch metrov.

„Nechcú o tom ani počuť. Kvôli nálezom minerálnej vody sa vytvárajú varianty, kde sa ide hazardovať s ľudským zdravím. Nikto pritom nedokáže s určitosťou povedať, že výstavba rýchlostnej cesty pramene naozaj poruší. Minerálna voda predsa nemôže mať väčšiu hodnotu ako ľudský život,“ argumentuje Košík. 

„Trasa R2 sa pritom netýka len 11-tisícovej mestskej časti, ale celého Zvolena, pretože exhaláty z tranzitnej dopravy zamoria celé mesto.“Severný obchvat nejde cez Sliač ani cez ochranné pásmo. „Od mesta je vzdialený stovky metrov, medzi plánovanou cestou a mestom je les. Rozptylové podmienky sú v tomto priestore omnoho lepšie. Sme preto proti R2 cez Zvolen a sme za severný obchvat mimo mesta Zvolen. Inak sa môžeme rovno vysťahovať,“ mieni.

Obchvat Zvolena je chýbajúcim úsekom na rýchlostnej ceste R2, ktorý má zabezpečiť jej napojenie na rýchlostnú cestu R1 pri Zvolene. 

 

 

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  4. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  10. Stiahnite si stovky e-kníh
  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. Koniec čakania na kuriéra
  4. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  5. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  8. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  9. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  10. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 521
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 642
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 918
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 861
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 192
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 698
  7. Crème de la crème po slovensky 3 229
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 965
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 865
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 624
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Obnova priestoru pri železničnej stanici.

Posledné príde na rad parkovisko.


TASR 9 h
Prehradenie rieky Hučava pod Poľanou.

Na práce sa vyzbierali ľudia z Európy.


12 h
Nový urgentný príjem s expektačnými lôžkami.

Z provizórnych priestorov presťahovali urgent do novostavby.


13 h
Tragédia na R1 pri Novej Bani.

Polícia radí, čo robiť, keď sa vás sklame auto na diaľnici.


ROS 15 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická dopravná nehoda uzatvorila rýchlostnú cestu. Policajti pripomínajú, čo robiť, ak vás na diaľnici sklame auto.


a 1 ďalší 22. jún

Američania skupujú drevo v celej Európe, výsledkom je cena, ktorá likviduje slovenský drevospracujúci priemysel.


21. jún

Situácia v obci je napätá. Vzťahy sa vyhrotili, niektorí ľudia sa búria.


10 h

Zástupcovia ministerstva aj poľovníkov tvrdia, že pomôcť môže radikálne zníženie stavov diviačej zveri.


8 h

Už ste čítali?