Nedeľa, 21. január, 2018 | Meniny má Vincent
Pridajte si svoje mesto

Zvolen rýchlostnú cestu R2 cez mesto nechce, štartuje petícia (+ mapa trás)

Mesto chce presadiť severný variant popri Sliači, ministerstvo zdravotníctva ho stále odmieta.

Cesta popri mestskej časti Sekier v smere na Košice je už dnes preťažená.(Zdroj: Ján Krošlák)

ZVOLEN. Mestský poslanec Peter Košík štartuje petíciu proti navrhnutým trasovaniam rýchlostnej komunikácie R2 cez mesto Zvolen. Petícia je reakciou na varianty cestného obchvatu Zvolena, ktoré pre Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) vypracoval Dopravoprojekt.  

Výhrady k nim má aj mesto, ktoré očakávalo, že R2 povedie mimo intravilánu mesta. Vybrať si má z troch variantov.

Tri možnosti

Prvý variant počíta s tunelom, ktorý by mal začínať pri stredisku NDS na Neresníckej ceste (pod zámkom) a vychádzať na svetelnej križovatke na Lučeneckej ceste v Môťovej a ďalej pokračovať Lučeneckou.

Podľa druhého variantu by sa z existujúceho privádzača od Žiaru nad Hronom vybudovali na Haputke odbočovacie pruhy a viadukt na pilieroch. R2 by pokračovala tunelom čiastočne popod Pustý hrad, v Neresníckej doline by tunel vyšiel z masívu, pokračoval by ponad cestu, znova by vošiel pod masív a následne by viedol popod celý Sekier.

R2 má z tunela vychádzať v Môťovej na križovatke Lučeneckej a Pribinovej (pri moste pred Bučinou, resp. pri Rebel pube), kde projektanti počítajú s asanáciou niekoľkých domov. Ďalej má pokračovať medzi existujúcou Lučeneckou cestou a sídliskom Záhonok ďalej na východ.

Tretí variant, najjužnejší, situuje začiatok R2 k Budči, odkiaľ má viesť 10-kilometrový tunel. Má prechádzať po hradnom telese ešte neexistujúceho, kontroverzného vodného diela Slatinka, ďalej prechádzať dolinami a chotárom pokračovať smerom na Zvolenskú Slatinu.

„Zvolen obchvat nevyhnutne potrebuje. Jeho výstavba roky mešká, dopravná situácia na Lučeneckej ceste je čoraz zložitejšia. Pre mesto prichádza možnosť riešenia, aká sa pravdepodobne nezopakuje dlhé obdobie,“ hovorí primátorka Zvolena Lenka Balkovičová. 

Ťažké rozhodnutie

"Očakávali sme najmä návrat k najvýhodnejšiemu severnému variantu, v ktorom by rýchlostná cesta viedla medzi Sliačom a Zvolenom. Žiaľ, nestalo sa, no určite sa ešte pokúsime vyvinúť tlak, aby sa tento stav prehodnotil,“ podotýka

Podzemný prieťah Lučeneckou cestou, teda variant, v ktorom by rýchlostná cesta viedla tunelom popod terajšiu cestu, znamená podľa Balkovičovej pomerne veľký zásah do terajšieho dopravného systému mesta. 

„Musíme tiež citlivo pozerať na situáciu Sekierčanov, našou snahou je zlepšiť ich dopravnú dostupnosť do centra mesta. Určite k nemu v tomto duchu sformulujeme nemálo pripomienok.“ 

Pripomienky má magistrát aj k južným variantom, tie samotné však nie sú z hľadiska existujúceho dopravného systému až také problémové. Otázkou opäť ostáva riešenie na Sekieri, kde by museli padnúť aj niektoré domy, čo je podľa primátorky problém.

V prípade najjužnejšieho variantu ide asi skôr o teoretickú úvahu. Takmer celý by viedol pod zemou, čo by celú stavbu mnohonásobne predražilo.

„Ani podzemný prieťah popod Lučeneckú cestu a ani dva južné varianty nám neriešia bolestivú dopravnú situáciu v centre mesta. Južné cesty totiž nebudú využívať vodiči v smere Banská Bystrica – Detva, opäť si budú skracovať cestu cez mesto, čo je problém už dnes,“ pripomína Balkovičová. 

„Pôjde o ťažké rozhodnutie, v ktorom bude určite zohrávať úlohu aj fakt, že ak by sme odmietli všetky možnosti, môžeme do budúcnosti očakávať ešte väčší nárast dopravy cez Lučeneckú cestu. A to by znamenalo prehĺbenie súčasného problému,“ dodáva. 

„V tejto situácii naozaj máme o čom premýšľať. Kľúčové ostáva zlepšiť situáciu Sekierčanov a tiež dopravnú situáciu samotného mesta, tomu podriaďujeme celý ďalší postup.“ 

Pre zväčšenie mapy na ňu kliknite.Pre zväčšenie mapy na ňu kliknite. (zdroj: Dopravoprojekt)

Minerálny prameň verzus ľudské zdravie

Peter Košík, ktorý je predsedom poslaneckého výboru za Sekier a priľahlé mestské časti, je vo vyjadreniach ostrejší. Radikálne odmieta všetky tri varianty.

„Je to strategický zásah do mesta na dlhé desaťročia, to už nikto meniť nebude,“ upozorňuje.„Treba si uvedomiť, že mesto leží v kotline a všetky exhaláty z dopravy by sa tu zadržiavali, pretože sú tu zlé rozptylové podmienky. Je to nezmysel, aby sa tranzitná doprava sústreďovala cez mesto a viedla popod domy.“ 

Problém celého obchvatu spočíva podľa neho v zamietavom postoji ministerstva zdravotníctva (Inšpektorát kúpeľov a žriediel aj Štátna kúpeľná komisia) na severný variant obchvatu Zvolena. 

Diaľničná spoločnosť navrhla nedávno pôvodnú trasu severného obchvatu posunúť o 300 – 600 metrov južným smerom a namiesto 15-metrových pilierov použiť štólové do hĺbky štyroch metrov.

„Nechcú o tom ani počuť. Kvôli nálezom minerálnej vody sa vytvárajú varianty, kde sa ide hazardovať s ľudským zdravím. Nikto pritom nedokáže s určitosťou povedať, že výstavba rýchlostnej cesty pramene naozaj poruší. Minerálna voda predsa nemôže mať väčšiu hodnotu ako ľudský život,“ argumentuje Košík. 

„Trasa R2 sa pritom netýka len 11-tisícovej mestskej časti, ale celého Zvolena, pretože exhaláty z tranzitnej dopravy zamoria celé mesto.“Severný obchvat nejde cez Sliač ani cez ochranné pásmo. „Od mesta je vzdialený stovky metrov, medzi plánovanou cestou a mestom je les. Rozptylové podmienky sú v tomto priestore omnoho lepšie. Sme preto proti R2 cez Zvolen a sme za severný obchvat mimo mesta Zvolen. Inak sa môžeme rovno vysťahovať,“ mieni.

Obchvat Zvolena je chýbajúcim úsekom na rýchlostnej ceste R2, ktorý má zabezpečiť jej napojenie na rýchlostnú cestu R1 pri Zvolene. 

 

 


  1. Vodič, ktorý zrazil ženu, ušiel 363
  2. Má výdatne snežiť na viacerých miestach Slovenska 203
  3. Obnovili viac ako päťdesiat percent ciest 152
  4. Deti budú od septembra chodiť do novej škôlky 104
  5. Bojovalo sa o univerziádneho majstra Slovenska v behu na lyžiach Foto 97
  6. Vodič BMW zrážku so smetiarskym autom neprežil Foto 88
  7. Región Hontu sa dočká očnej ambulancie 74
  8. Farkaška prechádza zmenami v doprave, ulice sú jednosmerné Foto 71
  9. Mesto chce vytvoriť päť detských ihrísk 65
  10. Nitra zdolala Zvolen vďaka dvom gólom v tretej tretine Foto 63

Najčítanejšie správy

Zvolen

Vodič, ktorý zrazil ženu, ušiel

Polícia pátra po neznámom vozidle, hľadá aj svedkov nehody.

Má výdatne snežiť na viacerých miestach Slovenska

Hydrometeorologický ústav varuje pred tvorbou snehových jazykov.

Obnovili viac ako päťdesiat percent ciest

Viac ako tristotisíc eur investovala vlani Hriňová do ciest či chodníkov. Stále ju však čaká veľa práce.

Deti budú od septembra chodiť do novej škôlky

Budovu odkúpili od evanjelickej cirkvi, dovtedy jej platili za prenájom.

Bojovalo sa o univerziádneho majstra Slovenska v behu na lyžiach

Skalka hostila súťaž vysokoškolákov v behu na lyžiach. Na pódiu sa umiestnil aj študent zvolenskej fakulty.

Blízke regióny

Dychvyrážajúci pohľad do domu na juhu Slovenska (+ FOTO)

Deti vyrastajú v neľudských podmienkach v malej dedine na Gemeri.

Ľudia z jednej ulice v Lučenci sa v daždi hanbia chodiť do mesta (+ FOTO)

Gondová: Vraj si máme na konci ulice postaviť skrinky s prezúvkami.

Kedy možno auto zaparkovať pred rodinným domom

So zaparkovanými autami na obecných alebo 
krajských cestách majú problém viaceré liptovské obce. Proti sebe stoja ohľaduplnosť a zákon.

Nové zistenia prepisujú históriu: Lučenec je starší ako sa doteraz uvádzalo

Lučenec sa v historických dokumentoch spomína omnoho skôr, ako sme si doteraz mysleli.

Trojica dobrovoľných hasičov pomohla pri požiari auta na R1. Za zásah ju ocenili

Ocenenia sa dočkali aj žiarski profesionálni hasiči, a to za ich športové výkony.

Všetky správy

Prechádzal cez steny, nechal zmiznúť slona. Jeho storočný trik dodnes nerozlúštili

Bol január 1918 a jeden z najznámejších kúzelníkov všetkých čias Harry Houdini predviedol číslo, ktoré je dodnes záhadou. Rovnako ako jeho smrť.

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

Kuzminová: Presvedčila som sa, že chyba nie je v streleckej forme

Slovenská biatlonistka je bez stresu a vo väčšej pohode. V stíhacích pretekoch skončila jedenásta.

Progresívne Slovensko neprekvapilo, povedie ho Štefunko. Trúfa si na 15 percent

Nové tváre ustanovujúci snem nepriniesol. Slovo na ňom však dostalo viacero známych podporovateľov.

Muži ani len nevedia, ako málo orgazmov majú ich ženy

Význam klitorisu chápu, no medzi pohlaviami je stále veľká orgazmová priepasť.