Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky
KOMERČNÝ ČLÁNOK

Pozor, tieto triky Vám môžu spôsobiť problém a obrať Vás o peniaze!

Chcete kúpiť, predať či prenajať nehnuteľnosť? Viete, ako si vybrať dobrého realitného makléra? Nie každý je totiž naozaj šikovný a seriózny. Ako sa pred takými vystríhať?

Som presvedčená, že musí prísť zmena na realitnom trhu. Myslím si, že práve teraz je ten správny čas, pretože už včera bolo neskoro. Realitný trh dokázal za pár rokov získať zlé meno vďaka nespokojným klientom. Veľa z nich bolo podvedených, oklamaných, urazených a dokonca aj okradnutých. Čo, samozrejme, nie je dobrá vizitka pre realitný trh. Nebudem si dávať servítku pred ústa a jednoducho poviem, že je mi odporné správanie niektorých mojich „kolegov“. “

Riaditeľka zvolenskej pobočky ARCHEUS Renáta Foťková sa nám chce pokúsiť aspoň trošku vysvetliť, ako si vyberať a nenechať sa dobehnúť.

Skryť Vypnúť reklamu

Hovorí: Najväčšie nedostatky či chyby realitných maklérov vidím v piatich okruhoch:

  1. Maklér, čo sľubuje vysokú predajnú cenu,

  2. Maklér s extrémne veľkou ponukou nehnuteľností,

  3. Maklér, čo nedáva podpisovať žiadnu zmluvu o sprostredkovaní,

  4. Maklér či realitná kancelária, ktorá tvrdí, že EXKLUZIVITA je zlá, pre vás nevýhodná a šikovný maklér ju nepotrebuje,  

  5. A, samozrejme, maklér s veľmi nízkou províziou.

 

Pokúsim sa teraz o každom okruhu povedať svoje skúsenosti a poznatky. Už minule som spomínala, že ľudia by si mali vyberať. Väčšinou sa nás pýtajú, ako a podľa čoho. Tak napríklad toto sú nosné piliere, ktoré každému povedia, ako kto vykonáva svoju prácu. Stačí už len sledovať a počúvať, čo Váš maklér robí a hovorí,“ dodáva riaditeľka pobočky Renáta Foťková.

Skryť Vypnúť reklamu

 

„NIE JE PROBLÉM, JA VÁM TO PREDÁM EŠTE AJ ZA VIAC, AKO CHCETE, NEMUSÍTE SA BÁŤ!“

Ak počujete toto, tak by ste mali spozornieť. Prvý bod je skutočne veľmi dôležitý, ak človek nechce predávať ale predať. Úloha realitného makléra je sprostredkovanie obchodu, čiže nájsť ponuku a k nej vhodný dopyt alebo naopak. V žiadnom prípade nie je jeho úlohou posudzovanie stavu nehnuteľnosti. Maklér nie je stavbár, elektrikár ani statik, ale obchodník.Keď príde maklér na novú nehnuteľnosť, mal by vedieť určiť predajnú cenu a k nej by Vám mal odhadnúť dĺžku predajného procesu. Nemôže to, samozrejme, povedať len tak. Musí mať argumenty, ktoré Vám vie podložiť. Musí navrhnúť stratégiu predaja.

Ak príde maklér a súhlasí so všetkým, čo ste mu povedali, ako napríklad „teraz sa nepredáva, lebo je leto, teraz sa nepredáva lebo je zima, je jedno, či byt má balkón alebo nie, je jedno aký mám výhľad,“ atď., máte problém. Je síce príjemné, keď oproti Vám sedí niekto a s súhlasí s Vami. Avšak ak ten pocit za tým skrýva iba nepravdu, nič nie je príjemné na tom, že vám niekto klame do očí.

Skryť Vypnúť reklamu

Ponuková cena je to najdôležitejšie pri novej ponuke. Zo skúseností vieme, že nová ponuka v prvých týždňoch dokáže vygenerovať najväčší záujem a najviac obhliadok. Ak sa cena nastaví vysoko, obhliadok je málo. V konečnom dôsledku to znamená ešte nižšiu predajnú cenu ako bola stanovená na začiatku. A presne to je práca makléra. Má podať realistický odhad ceny. Musí vychádzať z porovnávania predošlých predajov, stavu trhu v danom čase. Koľko je reálnych dopytov a na aké nehnuteľnosti. Má klientov vyvarovať chybám, ktoré môžu urobiť, ak cenu nadhodnotia.

Ak maklér súhlasí aj s hocijakou predajnou cenou a v ešte horšom prípade, ak maklér sľubuje, že to predá ešte za viac, ako vám sľúbili v iných realitných kanceláriách, môžete si byť istý, že si len napĺňa svoju ponuku nehnuteľností. A vy ste sa v takom prípade rozhodli pre dlhý a komplikovaný predaj.

„Skúsený maklér sa nebude báť s Vami nesúhlasiť. Povie Vám odhad, za akú cenu a dobu to vie predať. Nikdy nebude s Vami slepo súhlasiť. Má Vás upozorniť na Vaše nesprávne predstavy a vysvetlí Vám, čo môžete urobiť. A dokonca len ten najväčší profesionál sa nebude báť Vás odmietnuť, pretože nemá potrebu si plniť databázu ponukami. Ak vie, že to nevie predať, nezoberie si nehnuteľnosť „na krk“.


„MY PREDÁVAME SKORO VŠETKO, ČO JE V MESTE NA PREDAJ!“

Zaujímavá veta a potom je zaujímavé aj sledovať maklérov, ktorí majú v ponuke 80, 100 či dokonca až 300 nehnuteľností. Ono to celé môže na prvý pohľad vyzerať, že maklér či realitná kancelária sú veľmi šikovní, usilovní a preto majú veľkú ponuku. No na druhý pohľad, veľká ponuka znamená, že maklér sa nemá čas venovať všetkým ponukám, a to už nemusím hovoriť, či dostatočne. Majitelia môžu byť potom radi, ak svoj už dávno predaný byt nenájdu ešte o pol roka inzerovať u takého makléra. Ak niekto nemá čas, aby sa venoval Vám a Vašej nehnuteľnosti je vyslovene povrchný a stavia svoj predaj iba na šťastie. Čím viac v ponuke má, existuje aspoň nejaká šanca, že niečo predá.

Najlepší makléri pracujú s maximálne 25 ponukami s tým, že 70 % a viac z toho uzatvoria a predajú. Dnes sú klienti veľmi nároční a preto uprednostnia pohodlie pri kúpe či predaji a aj výborný marketing. Mimochodom, aj to veľa urobí, ak realitná kancelária má niekoho konkrétneho, kto sa venuje iba marketingu. My máme veľmi šikovnú marketingovú manažérku Helku, ktorá vie, ako urobiť reklamu na špičkovej úrovni.



„NEPOTREBUJEME ROBIŤ ZA VYŠŠIU PROVÍZIU, LEBO NÁS JE MÁLO A NÁM STAČÍ MENEJ PEŇAZÍ.“

Dovoľte mi zasmiať sa nad touto vetou. Prečo? „Ak Vám povedia, že oni nepotrebujú zarobiť, lebo majú nízke náklady, či dokonca robí vo firme iba rodina, tak ak nezarobia, ako môžu investovať do reklamy Vašej nehnuteľnosti?“ pýta sa riaditeľka pobočky ARCHEUS.

„Je to jednoduché. Na predaji v niečom šetria! Nechodia si osobne nafotiť a pozrieť novú ponuku, nechodia osobne na obhliadky a všetko nechajú na vás. Nepôjdu namiesto vás do banky, na kataster či k správcovi, lebo oni šetria peniaze. Ale nakoniec - za čo im zaplatíte? Možno malú, ale nejakú províziu?“

Ďalej hovorí, že ak realitná kancelária nezarobí, nemôže mať na základné služby pre klienta. S tým je spojená aj marketingová propagácia, ktorá stojí tisíce, web stránka, ktorá stojí ďalšie tisíce, inzercia na rôznych portáloch a zviditeľnenie Vašej nehnuteľnosti pre záujemcov. Ak kancelária nedá peniaze do reklamy Vašej nehnuteľnosti, ako ju môže predať? Jednoducho stavia na náhodu, že bude niekde čakať a možno niekto príde. Nefunguje u nich žiadna aktivita a bez nej to už dnes nejde. Svet a spotrebitelia sú nároční a dynamickí. A v neposlednom rade, ak maklér nezarobí dobre, je nútený robiť túto činnosť popri zamestnaní či mať brigádu a iné fušky.

Môžem na 100% čestne povedať, že nemá šancu sa popri inej práci venovať predaju nehnuteľností a komunikácii s klientmi. Tým prichádzate o záujemcov. Ako napríklad môže v rámci pracovnej doby vybaviť e-maily či telefonáty alebo príslušné úrady, ak mu to nedovolia? Jednoducho to neurobí. A teda Vy síce zaplatíte málo, ale nakoniec si robíte všetko aj tak sami a ste zaťažený rovnako, akoby ste si to predávali sami.

 

„NEMUSÍTE SA BÁŤ, JA NETRVÁM NA PODPISOVANÍ ZMLUVY, NEMUSÍTE JU PODPÍSAŤ, KEĎ NECHCETE. U NÁS NIČ NEPODPISUJTE.“

Tak presne vtedy by som sa začala báť. Ak nebudem vravieť o tom, že je to už povinnosť zo zákona, aby sme podpisovali zmluvy. Tak mňa osobne skôr zaujíma, prečo realitná kancelária a maklér cítia potrebu schovávať sa a nezanechať za sebou stopu? Pretože vás chcú oklamať?

My sa nebojíme nechať podpísanú zmluvu na stole u klienta, kde sú jasne dané pravidlá, koľko a za čo dostaneme províziu, za akých podmienok budeme pracovať, kde sa nachádzame atď. Nebojíme sa, lebo nechceme klamať a ak klient hocikedy chce, nájde nás a určite sa mu nestane, že si budeme vymáhať províziu, ak mu aj byt nepredáme.

Nestane sa mu, že si až po predaji vyfakturujeme viac ako sme sa slovne dohodli, lebo zastávame pravidlo, že „co je psáno, to je dáno“. A teda, ak sa raz na niečom dohodneme, dáme to na papier, aby to bolo jasné a aby ani jedna strana nemohla tvrdiť opak, že pred tromi mesiacmi sme sa bavili o iných podmienkach.

 

„EXKLUZIVITU NEPODPISUJTE, JE PRE VÁS NEVÝHODNÁ, NEBUDETE SI TO MÔCŤ PREDAŤ A TÁTO ZMLUVA JE VÝHODNÁ IBA PRE REALITNÚ KANCELÁRIU. ŠIKOVNÝ MAKLÉR EXKLUZIVITU NEPOTREBUJE.“

Toto sú slová, ktorými bude na Vás robiť dojem maklér, ktorý si absolútne neverí a nedokáže Vašu nehnuteľnosť predať. Exkluzivita je v prvom rade záväzok pre makléra a nie pre predávajúceho. Predávajúci môže v prípade nespokojnosti, ak maklér pre neho nerobí nič, jednoducho od zmluvy odstúpiť. Štandardne je výpovedná lehota 30 dní, dlhšiu ani neodporúčam podpísať s tým, že korektný maklér nemá problém uviesť do zmluvy, že v prípade nespokojnosti s jeho „nečinnosťou“ zmluvu ukončí s okamžitou platnosťou ešte v ten deň.

Maklér ale od zmluvy odstúpiť nemôže, nemá ako. Raz sa dal na boj, tak ho musí dobojovať. A ak to nedokáže a klient je nespokojný, referencia o jeho neschopnosti sa začne mestom šíriť rýchlosťou svetla. Čiže maklér do predaja musí dať skutočne všetko a musí ho aj predať čo najrýchlejšie a najlepšie, aby si nepokazil svoje meno. To znamená, že v prvom rade osloví klientov, ktorých má v databáze a ktorí majú záujem kúpiť podobnú nehnuteľnosť a povie im výhody nehnuteľnosti. A v druhom rade osloví ostatné realitné kancelárie, že má daný byt v ponuke. Ak majú vhodného klienta, bude s danou kanceláriou spolupracovať a na provízii sa, samozrejme, férovo podelia.

Ak maklér nespolupracuje s inou realitnou kanceláriou, je „fušer“ a presne ten Vám nehnuteľnosť predať nemôže.  Pretože on je ten, ktorý bude predaj blokovať. Ak aj iná kancelária bude mať klienta, ktorý by nehnuteľnosť kúpil a on nechce spolupracovať, tak je logické, že z druhej realitky svojmu klientovi – kamarátovi nájdu niečo iné a Vy tak prídete o vhodného kupcu. Áno, presne ten maklér, ktorý Vám nedovolí si nehnuteľnosť predať, Vás obmedzuje v predaji. A ten Vás v podstate neklame, lebo on Vám tú nehnuteľnosť jednoducho nedokáže predať.

Iba cieľavedomý a skutočne úspešný maklér si dokáže zobrať „na krk bremeno“ exkluzivity. A v neposlednom rade slovo exkluzivita hovorí o tom, že Vaša nehnuteľnosť bude na trhu exkluzívna, čiže jedinečná.

Všetkým Vám budem držať palce a budem veľmi rada, ak si dáte na podobné triky či praktiky neschopných maklérov pozor. Želám Vám veľa úspechov pri predaji.

 

 

 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  6. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  7. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. Úprava osobného motorového vozidla
  10. Important information for Brazilians living in Slovakia
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 515
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 840
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 341
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 996
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 896
  6. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 10 824
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 182
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje 9 732
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 558
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 464
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

HKM Zvolen ide do karantény, zrušil sa aj tréningový proces mládeže

Pozitívne prípady na ochorenie COVID-19 hlási už aj HKM Zvolen.

Gólová radosť Zvolenčanov v zápase s Trenčínom.

O stravenkovej petícii rokovali na ministerstve

Iniciátora petície Za zachovanie súčasnej platnej legislatívy v oblasti stravovania zamestnancov Ľubomíra Sečkára s jeho tímom prijala generálna riaditeľka sekcie práce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Danica Lehocká.

Kováčová je najlepším tímom v regióne, Zvolen na okraji priepasti (+ NAJ HRÁČI JESENE)

Hodnotíme, bilancujeme a známkujeme oboch našich účastníkov Tipos III. ligy Stred za účinkovanie v lige počas jesene 2020.

Momentka z derby III. ligy medzi Zvolen a Kováčovou.

Aktuálne: Na R2 pri Zvolene havaroval kamión

Úsek je prejazdný len v jednom pruhu.

Na R2 havaroval opitý kamionista.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Minúta po minúte: Z viacerých miest Oravy hlásia dlhé rady

Testujú zdravotníci, vojaci a dobrovoľníci.

Zamestnanec reťazca: Mali sme pozitívnu kolegyňu, musel som ísť aj tak do práce

Aké pocity zažívajú ľudia z prvej línie, sme zisťovali od zamestnanca nemenovaného obchodného reťazca.

Od soboty bude platiť na Slovensku zákaz vychádzania, sú aj výnimky

Pre žiakov druhého stupňa základných škôl sa v pondelok začína dištančné vyučovanie.

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Na Slovensku prebieha celoplošné testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest na Orave.

Už ste čítali?