ZVOLEN. Železnice Slovenskej republiky zaznamenali za prvých šesť mesiacov tohto roka 18 prípadov nehôd na železničnom priecestí. Je to o 7 menej ako v rovnakom období minulého roka, potešujúce je, že sa podarilo prvýkrát za posledné roky znížiť počet nehôd takmer o tretinu.
„Pri nehodách zahynuli štyri osoby, išlo o dvoch vodičov áut a o dvoch chodcov,“ informovala Martina Pavliková, hovorkyňa ŽSR. Štyria vodiči a dvaja spolujazdci mali ťažké zranenia.
Z celkového počtu nehôd sa iba tri stali na nezabezpečenom železničnom priecestí, ostatné nehody sa stali na priecestiach, kde bola vybudovaná výstražná svetelná a zvuková signalizácia bez závor alebo dokonca aj so závorami.
Škody na autách boli 51 700 eur, dopravcom vznikla škoda vo výške 249 217 eur a pre ŽSR 2 659 eur.
Nezodpovedné správanie
„Napriek potešujúcim číslam v počte nehôd a následkoch, ŽSR stále evidujú nezodpovedné správanie až hazard vodičov pri prejazde cez priecestie. Vodičom stále chýba dostatočná pozornosť a svojou nedbanlivosťou spôsobujú správcovi železničnej infraštruktúry nemalé materiálne škody,“ doplnila Paulíková.
Od začiatku roka 2016 evidujú ŽSR až päťdesiatpäť poškodení ramien závor a výstražníkov, ktoré sú súčasťou zabezpečovacieho zariadenia na priecestiach. Vlani zaznamenali až deväťdesiat prípadov takýchto poškodení. Ani v jednom prípade nešlo o záchranu života, kedy by prerazenie závor bolo akceptovateľné.
Šesťsto priecestí
Najviac prípadov poškodení priecestných zabezpečovacích zariadení evidujú ŽSR v Čiernom pri Čadci. Minimálne raz v mesiaci tam prevažne ka-mióny buď vyrazia, alebo zlomia rahno závor. Vodič, ktorý takto prejde priecestím, sa okrem škody, ktorú spôsobí ŽSR, dopúšťa aj priestupku proti bezpečnosti a plynulosti v cestnej premávke. Na mieste mu môže byť uložená bloková pokuta až do výšky 650 eur.
ŽSR prevádzkujú vyše 600 železničných priecestí so závorami, a len v tomto roku už dali na opravy 103 889 eur. V minulom roku boli na rovnaké účely použité finančné prostriedky vo výške 202 642 eur.
Prednosť
„V tejto súvislosti apelujeme na vodičov, aby pri prejazde cez železničné priecestia boli pozornejší a ohľaduplnejší a dodržiavali zákon o premávke na pozemných komunikáciách,“ doplnila Paulíková.
Pre vodičov, cyklistov, chodcov aj motocyklistov platí, že pri križovaní železnice a cesty má železnica vždy prednosť. Pred železničným priecestím je vodič povinný počínať si mimoriadne opatrne a najmä presvedčiť sa, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie maximálnou povolenou rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu, a to päťdesiat metrov pred priecestím.