ZVOLEN. Úzke a zároveň dopravne vyťažené cesty, železničné priecestie, neexistujúci priechod pre chodcov. Na nebezpečnú dopravnú situáciu pred zvolenskou nemocnicou upozornil mestský poslanec Matej Snopko.
Na mestskom úrade podal v tejto súvislosti žiadosť o urýchlené sprehľadnenie situácie a najmä o viditeľné vyznačenie priechodu pre chodcov.
Križovatka piatich ciest
„Pred hlavným vchodom do nemocnice sa križuje päť ciest s veľmi hustou premávkou. Prejsť cez cestu je v dopravnej špičke životu nebezpečné. Správcom komunikácie je mesto. Verím, že mesto zrealizuje čo najrýchlejšiu nápravu,“ podotkol.
Problematické sú podľa neho tiež železničné rampy. „Keď stojí vlak v blízkej stanici, ponáhľajúca sa a život zachraňujúca sanitka musí na priecestí čakať.
Tento problém budeme musieť rozobrať s odborníkmi a spoločne sa pokúsime nájsť riešenie,“ dodal Snopko.
Neexistujúci priechod pre chodcov pred zvolenskou nemocnicou je roky nevyriešenou záležitosťou. Celý problém, ako pripomenul hovorca mesta Martin Svatuška, nadväzuje na infraštruktúru a zástavbu v týchto miestach, ktorá je tu vybudovaná snáď 80 rokov.
Zmeniť dnes celý stav k úplnej spokojnosti obyvateľov, dodal, preto pravdepodobne ani nie je úplne možné.
„Systémovým riešením by bolo odľahčenie dopravy vybudovaním viaduktu ponad železničnú trať, ktorý by spájal ulice Lihoveckého a Ferjenčíkovu.
Takýto spôsob je zadefinovaný aj v územnom pláne, ako ho schválili poslanci mestského zastupiteľstva ešte v roku 2010. Ide však o obrovskú finančnú investíciu, čo je dôvod, prečo sa k realizácii dodnes nepristúpilo,“ povedal.
Mesto si však podľa neho uvedomuje problematickosť celej dopravnej situácie pri nemocnici najmä pre chodcov, preto skúma všetky možné riešenia, aby im vyšlo v ústrety.
Čo hovoria dopravné predpisy
„Pán poslanec Snopko sa pravdepodobne na mesto obracia z dôvodu, že väčšina komunikácií v danom mieste je mestských. Treba však zároveň povedať, že mesto nemôže svojvoľne ‚namaľovať‘ priechod tam, kde sa mu páči,“ vysvetlil Svatuška.
Najideálnejšie by asi bolo, keby priechod vznikol v priestore krátko pred železničným priecestím (z pohľadu od nemocnice). Táto otázka je predmetom častých diskusií, napríklad už v roku 2013 sa ňou podľa slov hovorcu mesta zaoberala aj dopravná komisia mestského zastupiteľstva, v ktorej je aj odborník z radov dopravnej polície.
Komisia síce konštatovala, že priechod v danom mieste má opodstatnenie, jeho vyznačenie však musí rešpektovať platnú legislatívu v dopravnej oblasti.
„Tu narážame na prakticky neriešiteľný problém. Z hľadiska bezpečnosti a plynulosti premávky totiž nie je možné, aby priechod pre chodcov bol vytvorený menej ako 15 metrov od železničného priecestia. Krátky úsek Ulice A. Bernoláka (od priecestia po odbočku k nemocnici), žiaľ, tieto parametre nespĺňa, preto dopravný inšpektorát vyznačenie priechodu v tomto mieste jednoducho nepovolí,“ objasnil Svatuška.
Možnosť sa črtá za zákrutou
V podobnom duchu sa nieslo aj rokovanie dopravnej komisie minulý týždeň. „Členovia komisie odporúčajú používať priechod na Ulici V. P. Tótha blízko železničného priecestia. Ten bol vytvorený len nedávno práve kvôli zlepšeniu dostupnosti nemocnice zo strany chodcov,“ pripomenul hovorca mesta.
Zlepšiť stav by podľa komisie teoreticky mohol ešte jeden priechod, umiestnený na Bernolákovej ulici, avšak až za zákrutou vedúcou k nemocnici, čo je priestor pod tamojším klubom dôchodcov, a následne cez cestu vedúcu k nemocnici.
Komisia sa zhodla, že túto alternatívu nechá preskúmať.
„V prípade, že to bude reálne, mesto ihneď pristúpi k vybudovaniu priechodu. Vzhľadom na legislatívne podmienky je to v danej situácii jediná možnosť, ako by bolo možné pomôcť chodcom,“ povedal Svatuška.
Či by tento priechod pomohol, je otázne, keďže niektorí chodci si spravidla cestu skracujú a v tomto prípade by sa z jedného priechodu na druhý museli pár krokov vracať, ak by šli do nemocnice v smere od centra.
Cestu si krátia aj vodiči
„Celý problém je veľmi komplikovaný, keďže ide o zhluk viacerých ciest umiestnených na veľmi malom priestore, situáciu ešte viac komplikuje železničné priecestie.
Pred desaťročiami naprojektované dopravné riešenie evidentne nepočítalo s takým masívnym rozvojom osobnej motorovej dopravy,“ mieni Svatuška.
„Mesto tak opäť zdedilo problém z minulosti, ktorý je dnes nútené riešiť. Situáciu pritom ešte viac komplikuje množstvo vodičov, ktorí pri ceste v smere Banská Bystrica – Detva často používajú na prejazd práve tento priestor, aby si skrátili cestu,“ dodal.