Štvrtok, 23. november, 2017 | Meniny má Klement
Pridajte si svoje mesto

Opevnenie Zvolena malo tri brány. Pozrite sa, ako vyzeralo

Každá brána mala svoj príznačný názov.

Bašta v západnej línii mestského opevnenia pri Domanovom parku.(Zdroj: Ján Beljak)

ZVOLEN. Z mestského opevnenia, ktoré kedysi chránilo Zvolen pred útokmi, sa čiastočne zachovalo len torzo hradieb a bášt. Hradby mesto zbúralo v 19. storočí, keď došlo k priemyselnému rozmachu a ľudia mali vtedy pocit, že starého sa musia zbaviť.

Napriek svojmu výsadnému postaveniu v stredoveku si Zvolen murované hradby nevybudoval, hoci ich výstavbu predpokladá dekrét Žigmunda Luxemburského z roku 1405.

„Prvé zmienky, ktoré môžu súvisieť s opevnením mesta, pochádzajú z roku 1465. V tom období sa opakovane spomína údržba mestskej priekopy, ktorá pravdepodobne obklopovala zástavbu zoskupenú okolo námestia,“ ozrejmuje historik umenia Michal Šimkovic.

Priekopu na vnútornej strane zrejme od počiatkov lemovala palisáda, ktorá sa v mestských análoch objavuje na začiatku 16. storočia.

„Okolo polovice 16. storočia v období ťaženia tureckých vojsk do vnútrozemia Uhorska vznikla potreba dôkladnejšieho opevnenia mesta. V prvom rade sa pozornosť sústredila na ochranu vstupov do mesta, kde vznikli nové brány. Až v roku 1590 zvolenskí mešťania začali s výstavbou murovaného opevnenia. Jeho výstavba bola postupným procesom,“ dodáva.

Na sklonku storočia boli dokončené hradby a bašty na východnej a čiastočne aj severnej strane. Zostávajúca severná a západná strana mesta boli aj naďalej ohradené vypletaným palisádovým plotom so zrubovými bránami.

„Tieto úseky zrejme dokončili v nasledujúcich rokoch na začiatku 17. storočia,“ hovorí Šimkovic.

„Opevnenie obklopovalo centrálnu časť mesta tak, že múry lemovali zadnú stranu parciel domov na námestí. Mestské hradby chránili západnú, severnú a východnú stranu mesta a na južnej strane sa pripájali k nárožiam opevnenia zámku.“

Päťuholníkový pôdorys

Opevnený areál vnútorného mesta mal približne päťuholníkový pôdorys s tromi prístupovými cestami, ktoré uzatvárali bránové veže.
Štiavnická (nazývaná aj Krupinská) brána chránila strategicky významný prístup do mesta z južnej strany.

Cestu z juhovýchodnej strany strážila Vígľašská (alebo Môťovská) brána. Hlavnú komunikačnú os mesta na severnej strane námestia uzatvárala Bystrická (nazývaná aj Hronská) brána, od ktorej smerovala cesta do Banskej Bystrice.

Mestské hradby sa vyznačujú pomerne malou hrúbkou muriva, ktorá dosahovala zhruba jeden meter. Všetky zachované strieľne sú koncipované len pre ľahšie palné zbrane.

„Na rozdiel od zámockého opevnenia nebola mestská fortifikácia stavaná na aktívnu a dlhodobú delostreleckú obranu. Hradby mali slúžiť skôr na obranu mesta proti náhlym prepadom,“ dodáva Šimkovic.

Pomerne jednoduché opevnenie podľa neho odráža ekonomickú silu mesta, ktoré nemalo dostatok prostriedkov na výstavbu moderného delostreleckého opevnenia.

Podobný charakter majú podľa Šimkovica aj ďalšie neskororenesančné opevnenia menších miest, napríklad Modra či Fiľakovo, ale aj blízke bohaté banské mestá Banská Bystrica a Banská Štiavnica.

„Jednoduchšie opevnenie môže vyplývať aj z polohy mesta vo vnútrozemí krajiny, keďže prístupové cesty zaisťovala sieť signalizačných veží a vartoviek,“ mieni Šimkovic.

Náznaky v dlažbe

Viacerí archeológovia podrobili skúmaniu východný úsek mestského opevnenia. „Objavený priebeh opevnenia je tu prezentovaný v dlažbe na chodníkoch,“ hovorí archeológ Ján Beljak, ktorý tento úsek pri Dome služieb skúmal posledný v roku 2008.

„Podobne je to na Študentskej ulici, kde je odprezentovaný úsek západnej línie mestského opevnenia,“ dodáva.
Kompletne sa zachoval úsek s baštou pri Domanovom parku. Severne od neho je v deštruovanej podobe, potrebná je jeho sanácia.

„Najzachovalejšia je severná časť mestského opevnenia so severovýchodným bastiónom. Na mieste vjazdu do podzemného parkoviska Zvolenskej Europy sa nachádzal severozápadný bastión. Pri výskume v roku 2012, ktorý tu robila Katedra archeológie Univerzity Komenského, odkryli pri križovatke Kubániho ulice a Námestia SNP základy Bystrickej brány. Žiaľ, napriek prísľubu investora sa jej pôdorys do dlažby nevyznačil,“ podotýka Beljak.

Bystrická brána je jediná, ktorú sa podarilo archeológom aspoň čiastočne preskúmať. Bránová veža mala mohutné múry s hrúbkou 1,7 až 2,3 metra, ktoré boli výrazne silnejšie ako priľahké úseky hradieb. Hlavný portál chránený padacím mostom dopĺňala ešte bočná bránka pre peších.

Obraz o Štiavnickej a Vígľašskej bráne poskytujú len archívne veduty.

 

Ďalšie články z témy Pamiatky


  1. Dopravu na štátnej ceste zablokujú naraz v deviatich mestách a obciach 7 356
  2. Vo Zvolene je podľa Kotlebu zvýšený pohyb imigrantov 3 276
  3. Trojnásobná juniorská majsterka sveta Trajteľová: Nič, čo stojí naozaj za to, nie je jednoduché Foto 1 739
  4. Dlhoročný spor o baštu sa skončil 541
  5. Vodič chcel uniknúť policajnej hliadke. Havaroval 343
  6. Írska kliatba mieri na Sliač 249
  7. Nákladné autá dostávajú stopku na všetkých zvolenských sídliskách 144
  8. Hasiči zasahujú pri nehode v Devičí 105
  9. Po monumentálnom moste chodia len dva vlaky denne Foto 100
  10. Nemocnica Zvolen sa dočkala, po troch rokoch jej župa upravila nájomné Foto 87

Najčítanejšie správy

Zvolen

Dopravu na štátnej ceste zablokujú naraz v deviatich mestách a obciach

Blokády priechodov pre chodcov budú trvať polhodinu.

Vo Zvolene je podľa Kotlebu zvýšený pohyb imigrantov

Na Facebooku sa šíri manipulatívne video, ľudia mu veria. Má viac ako tisíc lajkov.

Trojnásobná juniorská majsterka sveta Trajteľová: Nič, čo stojí naozaj za to, nie je jednoduché

Zvolenčanka Timea Trajteľová sa prednedávnom stala tretíkrát po sebe juniorskou majsterkou sveta v bikini fitness. Po toľkých úspechoch ide na každú súťaž s čoraz väčšou pokorou.

Dlhoročný spor o baštu sa skončil

Štátny podnik sa po rokoch s Jánom Domanom dohodol, pre stredovekú pamiatku hľadajú využitie.

Vodič chcel uniknúť policajnej hliadke. Havaroval

Z cesty vyletel na železničnú trať.

Blízke regióny

V Jasnej otvoria nové centrum

Lyžiarske stredisko Jasná bude mať konečne plnohodnotné centrum. Okrem širokej ponuky služieb dostane stredisko výrazný orientačný bod a lyžiari sa vďaka tomu lepšie zorientujú.

Ranná nehoda na frekventovanej križovatke skončila zranením spolujazdkyne

V ranných hodinách sa v Banskej Bystrici zrazili dve autá, príčinou bolo nesprávne odbočovanie.

Na priechode zrazil chodkyňu, pomoc jej neposkytol

K zrazeniu chodkyne prišlo včera na Sládkovičovej ulici, polícia hľadá svedkov.

Kremnická slávnosť vína prilákala stovky návštevníkov. Aj na krásu zabudnutých pivníc (+ FOTO)

Stovky ľudí navštívili šesť otvorených pivníc pod domami, v ktorých v minulosti žili význační mešťania. Z Kremnickej slávnosti vína chceme urobiť tradíciu, hovorí organizátor.

Gymnázium Tajovského spáchalo kontrabetonáž

Nevzhľadné nádvorie školy urobili zelenším a príjemnejším miestom. Nový priestor chcú využiť na relax aj exteriérové vyučovanie.

Všetky správy

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.

Bratov Paškovcov odsúdili za brutálnu bitku v centre Košíc

Dvaja dostali podmienku, jeden peňažný trest.

Jeremy Renner pre SME: Ako Johnny Depp neskončím, víno za päťtisíc mi musíte kúpiť vy

Hviezdny herec prišiel na rozhovor, aj keď mal obe ruky zlomené.

Danko v dume dvoril Rusom, teraz, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

Kam vyraziť