ZVOLEN. Územný plán mestského parku Lanice si na zelenú musel niekoľko mesiacov počkať. Poslanci Zvolena sa ním zaoberali už vlani v novembri, vtedy ho neschválili pre spornú Hronskú ulicu, proti ktorej bojujú obyvatelia bytového komplexu Panoráma. Argumentujú, že cesta im znehodnotí bývanie a vodiči ju ani nebudú využívať. Svoj protest adresovali mestu aj písomne.
Časť poslancov preto navrhla, aby plán zóny magistrát prepracoval a cestu z návrhu buď vylúčil, prípadne zvolil pre ňu inú, vhodnejšiu trasu.
Teraz poslanci schválili to, čo predtým odmietli; pôvodný návrh.
Kašša: Je to najvhodnejší variant
Trasa Hronskej ulice má tri varianty, architekt mesta Peter Kašša konštatuje, že tento variant je najvhodnejší, pretože najmenej zasahuje do územia parku.
„Nedá sa ani vylúčiť, pretože je súčasťou plánovaného vnútorného dopravného okruhu mesta, ktorý sa schválil už v roku 2004. Bez Hronského ulice cez územie Horných Laníc by sa tento dopravný okruh prerušil a znefunkčnil a doteraz vybudované úseky okruhu (severný úsek Hronskej ulice, časť Lihoveckého, okružná križovatka na Ulici J. Kollára, pozn. red.) by stratili kontinuitu pokračovania.“
Okruh by stratil svoj primárny účel dopravne odľahčiť najzaťaženejšie komunikácie v centrálnej mestskej zóne, predovšetkým Štefánikovu a Moyzesovu ulicu a komunikáciu pozdĺž západnej strany Námestia SNP.
Za výstavbu Hronského ulice spísali petíciu obyvatelia Štefánikovej, ktorým by pomohla odľahčiť prehustenú premávku na ich ulici. Tá patrí v meste k najzaťaženejším, denne prejdú po nej tisícky áut, obyvatelia ulice tvrdia, že desaťtisíc.
Ulicu lemujú obytné domy z oboch strán, fasády sú 10 metrov od komunikácie a hluk z dopravy v bytoch už takmer prekračuje stanovené normy.
Od Panorámy bude cesta vzdialená 50 metrov a podľa výpočtov hladina hluku po vybudovaní Hronskej ulice normy nepresiahne.
Architekta mesta prekvapuje, že pod protest proti Hronského ulici sa podpísali aj obyvatelia ulíc T. Vansovej, Jilemnického a Hodžovej, pretože výstavbou cesty sa odľahčí doprava aj na týchto uliciach.
„Som presvedčený, že Hronského ulica odľahčí od dopravy centrum mesta. Nezáleží len na dĺžke trasy, ale aj na čase, za aký ju vodič prejde. Nová cesta nebude mať toľko križovatiek ako cesty v centre, nebudú na nej ani kolmé parkovacie miesta, čo tiež zdržuje dopravu, takže po nej vodič ľahšie a rýchlejšie obíde centrum mesta ako teraz po Štefánikovej a Moyzesovej,“ mieni Kašša.
Rozdelenie medzi Štefánikovu a Moyzesovu
Obyvatelia Štefánikovej sa zasadzujú za okamžitú výstavbu Hronského ulice, poslanci však nepočítajú s tým, že to bude skôr ako o desať rokov, pretože jej výstavba je finančne náročná.
„Máme elegantné a finančne menej náročné riešenie, ako zatiaľ odľahčiť Štefánikovu ulicu,“ hovorí Kašša. „Rovnomerne rozdeliť dopravu aj na paralelnú Moyzesovu, ktorá nie je taká zaťažená ako Štefánikova.“
Mesto to chce docieliť možnosťou ľavého odbočenia z Moyzesovej na Masarykovu ulicu (oproti Parku Š. Višňovského) a na Masarykovej vybudovať kruhovú križovatku.
Odborníci na dopravu počítajú s tým, že časť vozidiel sa tak zo Štefánikovej presunie na Moyzesovu, pretože jazda po nej bude pre ne jednoduchšia.
Termín zmeny zatiaľ architekt konkretizovať nevedel. „Radi by sme tento rok pripravili projekt,“ dodal.