Nedeľa, 9. december, 2018 | Meniny má Izabela

Prvá vážna havária na priehrade v Hriňovej prišla už po roku

Neistota z technického stavu priehrady viedli správcu nádrže ku generálnej oprave hrádze.

Hriňovská hrádza je po oprave spoľahlivá.(Zdroj: Ján Krošlák)

HRIŇOVÁ. Priehrada v Hriňovej mala vlani okrúhlych päťdesiat rokov. Prioritne ju vybudovali ako povrchový zdroj pitnej vody, hriňovskú vodu pijú nielen v Podpoľaní, ale aj v Novohrade.

Vodárenská nádrž Hriňová, ako je jej správny názov, bola vybudovaná na vodnom toku Slatina v rokoch 1960 – 1965. Generálnym projektantom stavby bol Hydroprojekt Bratislava a dodávateľom Doprastav. Dnes je správcom a prevádzkovateľom tejto vodárenskej nádrže Slovenský vodohospodársky podnik, prostredníctvom svojej Správy stredného Hrona vo Zvolene.

Vybrali sypanú hrádzu

Ako nám povedal hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku Ľuboš Krno, pri príprave výstavby sa zvažovali najmä tri hľadiská: konštrukcia a jej statické pôsobenie na podložie, hlavný stavebný materiál a technológia výstavby.

Pri príprave projektu sa dôraz kládol najmä na geologický prieskum lokality. Ten projektantom umožnil výber z viacerých typov priehrad, ktoré prichádzali do úvahy.

„Po dôkladnej analýze bol vybratý typ sypanej kamenitej hrádze s hlinito-ílovitým zalomeným tesnením,“ vysvetlil hovorca SVP. Pri výbere hrádze tohto typu zohrávala dôležitú úlohu aj skutočnosť, že v blízkosti stavby (do 2 km) bolo možné ťažiť dostatočné množstvo kameňa.

Poruchy sa začali už po roku

Už samotnú výstavbu sprevádzali problémy. Organizačné, aj technické... Odzrkadlili sa na kvalite stavebných prác, chyby sa ukázali už po prvom naplnení nádrže.

V rokoch 1966 až 1971 sa na stavbe prejavili tri poruchy, ktoré mali spoločný základ.

„So stúpajúcou hladinou v nádrži od kóty 559 m. n. m sa zvyšoval aj priamo meraný priesak pod sklzom, aj vo vstupnej štôlni. Keďže priesaky prekročili prahové hodnoty a zároveň sa objavil aj plošný priesak na vzdušnej strane hrádze medzi schodiskom a bezpečnostným priepadom, tak vtedajší prevádzkovateľ vodného diela ihneď začal so znižovaním hladiny až na úroveň, keď priesaky dosiahli normálne hodnoty s klesajúcou tendenciou,“ vysvetlil Krno.

Generálna oprava

Neistota z technického stavu priehrady, ako aj narastajúce nároky na dodávku pitnej vody viedli správcu nádrže ku generálnej oprave hrádze, ktorú robili v rokoch 1989 až 1992.

Práce prebiehali v štyroch fázach. V jednej z nich napríklad vybudovali podzemnú tesniacu stenu, pričom hrúbka steny po celej dĺžke 250 metrov je v rozpätí od 60 do 80 centimetrov.

„Dôležité je, že injekčné práce nepotvrdili výskyt preferovaných priesakových ciest v podloží priehrady, takže možno konštatovať, že Hriňovská vodárenská nádrž je po rekonštrukcii absolútne bezpečná,“ doplnil hovorca.

Náklady na rekonštrukčné práce v tom čase predstavovali takmer 33 miliónov korún.

„Od ukončenia rekonštrukcie v roku 1992 je nádrž bezpečná, spoľahlivá a plní všetky vodohospodárske funkcie. Okrem toho je dostatočne vybavená odborným personálom, ale aj technickými prostriedkami s fungujúcim automatizovaným systémom varovania a vyrozumenia, pričom je neustále monitorovaná pracovníkmi technicko-bezpečnostného dozoru,“ vysvetlil Ľuboš Krno.

Hriňová patrí spolu s vodárenskými nádržami Klenovec a Málinec do sústavy troch vodárenských nádrží na území južnej polovice stredného Slovenska, ktoré spolu tvoria silnú stredoslovenskú vodárenskú sústavu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  2. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  3. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  4. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  5. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  8. Máme pre vás skvelý tip na vianočný darček
  9. Ružička Csekes sa mení na Ružička and Partners
  10. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť
  1. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  2. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  4. ZSSK: Bratislavu a Zürich spojí priamy rýchlovlak
  5. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  6. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  7. OMV v zime poskytuje perfektnú starostlivosť o vaše auto
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 26 344
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 19 589
  3. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 15 067
  4. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 12 651
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 690
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 585
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 5 962
  8. Nový Supermarket Fresh Plus v centre je nabitý novinkami 4 463
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 170
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 3 937

Hlavné správy z MY Zvolen

Ôsma prehra Detvy v rade. Trenčínu podľahla po nájazdoch

Detva získala z domáceho zápasu proti Dukle Trenčín jeden bod.

Zvolenu sa vydaril prvý set, Myjava ale vyhrala zaslúžene

V 14. kole základnej časti extraligy mužov vycestovali Zvolenčania do Myjavy.

FOTO: Vartášik oslavoval

Súbor prekvapivo neoslavoval v Krupine, ktorá je jeho domácim prostredím.

Detva po dvoch tretinách siahala po ďalšej výhre nad Bystricou, napokon prehrala

Detva prehrala siedmy raz v rade. Rozhodla o tom najmä tretia tretina a hrubé chyby skúsených hráčov hostí.

Zvolen tesne podľahol Trenčínu

Záverečná veľká snaha o vyrovnanie vytúžené body HKM nepriniesla.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Auto vošlo priamo pod prichádzajúci vlak

Rušňovodič nestihol pre krátku vzdialenosť zrážke zabrániť. Vlak tlačil auto desiatky metrov. Vo vnútri sedeli dve ženy.

Most v Ilave celkom uzavreli, ľudia sa nemajú ako dostať do práce

Most v Ilave uzavreli. Pre autá aj chodcov. Vodiči sa dostanú na druhú stranu brehu k prevádzkam po obchádzke, horšie to majú chodci.

Sedemsto nálezov. Archeologická lokalita pri Lučatíne prekvapuje

Počas zimy nálezový materiál spracujú, vyčistia a zakonzervujú.

Viete, že chodec nemá prednosť na priechode pre chodcov?

Ak do človeka narazí auto idúce rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu, je to ako keby spadol zo štvrtého poschodia.

Vybrali SME

Už ste čítali?