Utorok, 12. december, 2017 | Meniny má Otília
Pridajte si svoje mesto

Prvá vážna havária na priehrade v Hriňovej prišla už po roku

Neistota z technického stavu priehrady viedli správcu nádrže ku generálnej oprave hrádze.

Hriňovská hrádza je po oprave spoľahlivá.(Zdroj: Ján Krošlák)

HRIŇOVÁ. Priehrada v Hriňovej mala vlani okrúhlych päťdesiat rokov. Prioritne ju vybudovali ako povrchový zdroj pitnej vody, hriňovskú vodu pijú nielen v Podpoľaní, ale aj v Novohrade.

Vodárenská nádrž Hriňová, ako je jej správny názov, bola vybudovaná na vodnom toku Slatina v rokoch 1960 – 1965. Generálnym projektantom stavby bol Hydroprojekt Bratislava a dodávateľom Doprastav. Dnes je správcom a prevádzkovateľom tejto vodárenskej nádrže Slovenský vodohospodársky podnik, prostredníctvom svojej Správy stredného Hrona vo Zvolene.

Vybrali sypanú hrádzu

Ako nám povedal hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku Ľuboš Krno, pri príprave výstavby sa zvažovali najmä tri hľadiská: konštrukcia a jej statické pôsobenie na podložie, hlavný stavebný materiál a technológia výstavby.

Pri príprave projektu sa dôraz kládol najmä na geologický prieskum lokality. Ten projektantom umožnil výber z viacerých typov priehrad, ktoré prichádzali do úvahy.

„Po dôkladnej analýze bol vybratý typ sypanej kamenitej hrádze s hlinito-ílovitým zalomeným tesnením,“ vysvetlil hovorca SVP. Pri výbere hrádze tohto typu zohrávala dôležitú úlohu aj skutočnosť, že v blízkosti stavby (do 2 km) bolo možné ťažiť dostatočné množstvo kameňa.

Poruchy sa začali už po roku

Už samotnú výstavbu sprevádzali problémy. Organizačné, aj technické... Odzrkadlili sa na kvalite stavebných prác, chyby sa ukázali už po prvom naplnení nádrže.

V rokoch 1966 až 1971 sa na stavbe prejavili tri poruchy, ktoré mali spoločný základ.

„So stúpajúcou hladinou v nádrži od kóty 559 m. n. m sa zvyšoval aj priamo meraný priesak pod sklzom, aj vo vstupnej štôlni. Keďže priesaky prekročili prahové hodnoty a zároveň sa objavil aj plošný priesak na vzdušnej strane hrádze medzi schodiskom a bezpečnostným priepadom, tak vtedajší prevádzkovateľ vodného diela ihneď začal so znižovaním hladiny až na úroveň, keď priesaky dosiahli normálne hodnoty s klesajúcou tendenciou,“ vysvetlil Krno.

Generálna oprava

Neistota z technického stavu priehrady, ako aj narastajúce nároky na dodávku pitnej vody viedli správcu nádrže ku generálnej oprave hrádze, ktorú robili v rokoch 1989 až 1992.

Práce prebiehali v štyroch fázach. V jednej z nich napríklad vybudovali podzemnú tesniacu stenu, pričom hrúbka steny po celej dĺžke 250 metrov je v rozpätí od 60 do 80 centimetrov.

„Dôležité je, že injekčné práce nepotvrdili výskyt preferovaných priesakových ciest v podloží priehrady, takže možno konštatovať, že Hriňovská vodárenská nádrž je po rekonštrukcii absolútne bezpečná,“ doplnil hovorca.

Náklady na rekonštrukčné práce v tom čase predstavovali takmer 33 miliónov korún.

„Od ukončenia rekonštrukcie v roku 1992 je nádrž bezpečná, spoľahlivá a plní všetky vodohospodárske funkcie. Okrem toho je dostatočne vybavená odborným personálom, ale aj technickými prostriedkami s fungujúcim automatizovaným systémom varovania a vyrozumenia, pričom je neustále monitorovaná pracovníkmi technicko-bezpečnostného dozoru,“ vysvetlil Ľuboš Krno.

Hriňová patrí spolu s vodárenskými nádržami Klenovec a Málinec do sústavy troch vodárenských nádrží na území južnej polovice stredného Slovenska, ktoré spolu tvoria silnú stredoslovenskú vodárenskú sústavu.


  1. V meste pribudlo ďalších osem kamier 193
  2. Zrazili sa dve autá, výsledkom sú štyria zranení Foto 127
  3. Symboly Podpoľania končia aj za veľkou mlákou 109
  4. Železnice menia oddnes grafikon 88
  5. Peniaze z Rytierskej zabíjačky pomôžu hradu Foto 78
  6. Kvalifikácia Zimného turnaja LIMFU 70
  7. Polícia hľadá týchto ľudí 66
  8. Repiská štvrtý raz po sebe majsterkou Slovenska: Tu sú jej prvé slová 64
  9. Svoj luxusný smartfón už nenašiel 52
  10. V priamom súboji o druhé miesto Zvolen zdolal Košice (plus HLASY po zápase) 45

Najčítanejšie správy

Zvolen

V meste pribudlo ďalších osem kamier

Na systém dostali dotáciu z rezortu vnútra.

Zrazili sa dve autá, výsledkom sú štyria zranení

Vodič prešiel do protismeru. Po nehode nafúkal.

Symboly Podpoľania končia aj za veľkou mlákou

Prícestné kríže vyrába umelec ako miniatúry.

Železnice menia oddnes grafikon

Nový cestovný poriadok priniesol niekoľko zmien.

Peniaze z Rytierskej zabíjačky pomôžu hradu

Najťažšie prasa vážilo 256 kilogramov.

Blízke regióny

Záchranári očakávajú ďalší nápor vetra

Stredisko Jasná je bez elektriky a padajú tam stromy. Problémy mali aj v Liptovskej Lúžnej.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Turisti uviazli v krajne nepriaznivom počasí na Kráľovej holi

Počas cesty nahor vypovedal ratrak, v ohrození sa ocitli aj záchranári.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Mladá Fiľakovčanka Viktória Póczosová dobýja svet fitnesu

Ako školáčka nemala rada telesnú výchovu. Neskôr sa zoznámila s fitnesom, v ktorom sa jej darí dosahovať úspechy.

Všetky správy

Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť

Z ničoho sa urobila megakauza, sťažoval sa košický primátor.

Doteraz sme nedávali ani jeden kameň, reagujú v Smere na Ficov výrok

Ak nám niekto bude nadávať do červených kmérov, budeme ho žalovať, vysvetľuje poslanec Dušan Jarjabek, ako pochopil svojho straníckeho šéfa.

O čo naozaj ide Georgeovi Sorosovi

Mýty, fikcia a fakty. Čo sa všetko spája so známym finančníkom.

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.