Zvolen -
Dopravná nehoda, ktorá minulú stredu o pol šiestej ráno na niekoľko hodín zablokovala križovatku pri Neresnici, vyzerala strašidelne. Škodovka, ktorá mala z prednej časti iba hŕbu pokrkvaného plechu, vyvrátené nákladné auto s rozbitou kabínou, ďalšie zničené nákladné auto s návesom pri ňom. Z vyvráteného auta sa na cestu vykotúľali fľašky a debničky, všade bolo plno skla, rozliateho oleja a častí zničených áut. Skutočný obraz skazy. Čo všetko tomu predchádzalo? Niekoľko sekúnd, ktoré boli takmer tragické.
Presné okolnosti nehody a miera zavinenia sú zatiaľ neupresnené. Škoda 120 prichádzajúca od Krupiny, ktorú šoféroval 30-ročný Roman zo Sásy, vošla do križovatky práve vtedy, keď sa od Žiaru nad Hronom približoval kamión. Za jeho volantom sedel 52-ročný Milan z Blatného. Kamión nespomaľoval – mal zelenú. Keď však vodič uvidel tesne pred sebou osobné auto, strhol riadenie doľava a zachytil iba prednú časť škodovky. Vtedy v protismere prichádzalo nákladné Iveco. Vodič Igor z Banskej Bystrice spozoroval zrážku a aby sa vyhol kamiónu, vyšiel až na chodník. Oba nákladniaky sa však napriek tomu zrazili. Keďže kamión mal za sebou náves s dvadsiatimi tonami nákladu, Iveco ťahalo za kratší koniec. Prevrátilo sa! V pokrivenej kabíne zaseklo vodičovi nohu. Ani vodič kamióna sa nevedel rýchlo dostať von. Na rozdiel od vodiča škodovky, ktorý vystúpil a prišiel sa spýtať, či sa im nič nestalo. Ešte dve hodiny po nehode sa vodič Iveca nedokázal spamätať a iba nechápavo pozeral na zničené auto. K tomu, čo práve prežil, sa nechcel vyjadriť. Zranená noha ho bolela, nedalo sa mu kráčať a museli ho podopierať.
„Nemám veľký náklad – iba dvadsať ton. Ten náves odvezie aj dvadsaťštyri,“ poučil nás vodič kamiónu. Na rýchlosť v čase nehody si presne nepamätá. „Tam v aute je krúžok, tam to bude,“ dodáva. Okolnosti nehody zhodnotí niekoľkými vetami: „Vletel mi do cesty, ja som musel uhnúť, aby z neho neostala fašírka. Dobre, že sa aj protiidúci vodič uhol. Inak by to bol čelný náraz.“ Milan viezol z Bratislavy náklad do Rimavskej Soboty. Je skúsený, za volantom si odslúžil už tridsaťjeden rokov. Škodu na aute nedokázal odhadnúť. Iba hodil rukou a dodal: „Kamión je celý zrušený.“ Stále nemôže zabudnúť na to, čo by sa stalo, keby sa nákladné autá zrazili čelne. Alebo keby sa trochu nevyhol škodovke. Anjeli strážni mali v stredu ráno pohotovosť. Stáli pri všetkých troch vodičoch. A škody sú iba materiálne – na Ivecu 800-tisíc, na kamióne o stotisíc viac. Desaťtisícová škoda na škodovke je proti tomu zanedbateľná. Náklad na návese, na rozdiel od Iveca, ostal po havárii nepoškodený. Sudy s odpadovými látkami boli neporušené. Pracovníci banskobystrickej firmy ich však prišli pre istotu skontrolovať. Ubezpečili nás, že aj keby niektorý tiekol, nehrozila ekologická katastrofa. Deň predtým sa im prevrátil kamión s cisternou. „Tento týždeň sa nám „darí“,“ smutne dodal pracovník firmy. Aj také dni bývajú. Zvolenskí hasiči boli v stredu ráno tiež na roztrhanie. Priamo z neresnickej križovatky musela časť družstva letieť k ďalšej nehode.
Milan SUJA