Zvolen – Mrazy nás potrápili aj v autobusoch. Zaujímavé je, že niektoré boli vykúrené, v iných bolo ako v chladničke. „Vôbec sme nevedeli, na ktorej sme zastávke,“ povedala nám s úsmevom predavačka v jednom zvolenskom obchode. „Okná boli zamrznuté a aj šofér ledva videl na cestu. Pritom parkuje s autobusom doma, mohol ho pred jazdou prekúriť.“ Na problém sme sa opýtali dopravného riaditeľa zvolenskej SAD-ky Milana Chabadu. „Pri extrémnych teplotách nie je možné prvé ranné spoje dostatočne vykúriť. Kým sa zohreje okolo sto litrov kvapaliny, to nejaký čas potrvá. Pritom každú chvíľu musí otvoriť troje dverí, ktorými uniká teplo a zvonku ide chlad. Až sa zmenia poveternostné podmienky, bude to lepšie.“ Medzi ľuďmi sa šušká, že problém tkvie v tom, že niektorí šoféri chcú ušetriť čo najviac pohonných hmôt a radšej sedia za volantom v sibírskom oblečení. M. Chabada v tom problém nevykúrených autobusov nevidí. Vyzerá to tak, že cestujúci sa môže ísť sťažovať iba ak na „lampáreň“. V prepravnom poriadku z roku 2001, keď bola SAD-ka ešte štátnym podnikom, sa hovorilo, že cestujúci má právo na „bezpečnú, pokojnú a pohodlnú prepravu“. Píše sa tam aj to, že „ak cestujúcemu vznikne počas prepravy škoda na zdraví, zodpovedá za ňu dopravca.“ Mysleli sa tým zrejme len na prípady, keď dôjde k dopravnej nehode. O chrípke, nádche a podobných škodách, na ktorých sa podieľal, sa asi neuvažovalo. Ale napokon je to už všetko bezpredmetné. Nový prepravný poriadok z roku 2003, ktorý má SAD Zvolen na svojej internetovej stránke, o právach cestujúcich nehovorí. Obmedzil sa na tarifu.
(cky)