Zvolen – Každý, kto má vodičák vo vrecku sa k protestom autoškôl staval nevšímavo. Sú to ich problémy. Napokon, každý človek ich má dnes neúrekom. Majitelia autoškôl to vidia inak. Zmeny sa podľa nich prejavia vo zvýšení nákladov a teda aj vo zvýšení cien. „Nové podmienky hovoria o tom, že autoškola by mala mať priestory, ktoré sú využívané iba na vyučovanie. Dokonca treba tri učebne, jednu na vyučovanie teórie, druhú na výučbu konštrukcie, údržby, prípadne na zdravotnú prípravu. V tretej učebni musí byť trenažér,“ hovorí majiteľ Autoškoly Garde Martin Stolár. Na svoju činnosť si prenajíma priestory na drevárskej priemyslovke a v železničnom učilišti. K tomu treba pripočítať stotisícovú zábezpeku na každé auto a poistky. Namiesto trenažéra môže mať autoškola autocvičisko. „Také cvičisko má okolo tritisíc metrov štvorcových, pri tisícke za meter štvorcový je to veľmi veľká investícia,“ dodáva Martin Stolár. Trenažér stojí v súčasnosti rovnako veľa ako nové auto, od štyristotisíc korún vyššie. V súčasnosti si môžu autoškoly trenažér aj priestory prenajímať, podľa pripravovaného návrhu by každá musela mať svoj vlastný. „Je to zásah do podnikania malých podnikateľov. Predstavte si, že pracujete na stavbe a zákon vám zakáže požičať si nejaký stroj. Sú to celkom nelogické veci,“ dodáva šéf autoškoly. Nepochybuje, že by sa všetko prejavilo v cene vodičských preukazov, za ktoré by sme zaplatili možno aj dvojnásobok súčasných cien. Tie tiež nie sú najnižšie, ak ich porovnávame s našimi výplatami. Vo Zvolene sa iba za vodičák na osobné auto platí sedem tisíc. Nie všetci by nové nároky zvládli, niektoré malé autoškoly by jednoducho skončili svoju činnosť.
Milan SUJA
Podľa Martina Stolára niektoré autoškoly zaniknú. Foto: autor