Zvolen – Autobus MHD premávajúci na linke číslo 15 na trase Západ – Sekier zadržala ešte 5. mája dopravná hliadka Okresného dopravného inšpektorátu OR PZ vo Zvolene. Bežnou prehliadkou zistila, že číslo motora autobusu nesúhlasí s číslom uvedeným v tzv. malom technickom preukaze. Keďže na vozidle boli poškodené aj evidenčné značky, technický preukaz aj ešpézetky zadržala. Ako uviedol hovorca Krajského riaditeľstva PZ SR v Banskej Bystrici Ľuboš Podlesný, v prípade, že nepominú dôvody ich zadržania, po uplynutí mesačnej lehoty vec preberie od polície Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie vo Zvolene.
Toľko hovoria holé fakty kauzy, ktorá sa začala rodiť začiatkom januára. Vtedy na zasadnutí mestského zastupiteľstva poslanci rozoberali aj skutočnosť, že zvolenská „sadka“ kúpila z Čiech niekoľko vyradených autobusov, ktoré podľa neoverených zdrojov vraj u nás premávajú. V súvislosti so zadržanými dokladmi spomínaného vozidla vznikli ďalšie dohady, že ide práve o jeden z českých autobusov, ktoré svojim technickým stavom ohrozujú zdravie a životy cestujúcich. Informácie sme si overovali u riaditeľa SAD Zvolen Antona Mazána, ktorý pripustil, že kúpili päť vyradených autobusov z Prahy, s úmyslom použiť ich na súčiastky. Dôrazne však poprel, že by jazdili na zvolenských linkách. Spochybnil aj názor, že tieto „šrotové“ autobusy nejakým spôsobom ohrozujú cestujúcich. „Na Slovensku je priemerný vek autobusov 13 rokov. To znamená, že jazdíme aj na 17-ročných vozidlách.
Pražský dopravný podnik vyraďuje autobusy po siedmych až ôsmych rokoch, máloktorý je v prevádzke desať rokov. Sú to veľmi dobré autobusy, ktoré naše prevyšujú aj o 1,5 generácie. Zatiaľ sme z nich použili len motory, ktoré sme vmontovali do našich vozidiel,“ vysvetľoval skutočný stav A. Mazán. Na montáž štyroch motorov dostala zvolenská „sadka“ z Čiech písomné povolenie. Piaty namontovala bez povolenia a poslala ho na trasu Západ – Sekier. „Ak by ste prišli popoludní (2. júna), tak tu už bude možno aj ten papier z Karosy,“ povedal nám riaditeľ, pričom si neodpustil poznámku: „Asi má niekto veľmi dobré informácie, keď polícia vedela, kde má ísť a na ktorý autobus sa má zamerať.“ SAD Zvolen mala teda čas do soboty 5. júna, aby predložila dopravnému inšpektorátu spomínané povolenie výrobcu motora a získala naspäť technický preukaz autobusu. Či tento termín stihla, sme sa už do piatkovej uzávierky nedozvedeli. Týmto papierom končí kauza českých autobusov.
Autor: J. Schvarzbacherová