Kvalita elektroniky sa zvyšuje každým rokom a preto dvojročná záručná doba predajcov veľmi nezaskočila. Nejde o tovar, ktorý by zákazníci húfne reklamovali. „Dva roky je záruka na všetky výrobky,“ hovorí jednoznačne Milan Ukrop zo zvolenskej predajne elektroniky Sat electronic. Sú však výrobky, kde sa to nedá uplatniť, jednoducho majú kratšiu životnosť, ako napríklad batérie do mobiných telefónov alebo videokamier. „Tam to nie je technicky možné, po určitých cykloch nabíjania dochádza k znižovaniu kapacity a je jasné, že po roku tá batéria vydrží menej ako nová,“ hovorí Milan Ukrop. V záručných podmienkach je táto skutočnosť aj uvedená. Jeden z dodatkov k záručnému listu hovorí jasnou rečou: „Záruka sa nevzťahuje na bežné opotrebovanie výrobku vzniknuté v dôsledku jeho používania, vrátane straty kapacity batérie spôsobené jej bežným opotrebovaním.“
Pre televíznu techniku, videorekordéry, rádiá, prehrávače a ďalšiu elektroniku však platia už spomínané dva roky. „Sú to väčšinou veci, ktoré sa nekazia,“ dodáva predajca elektroniky, hoci tiež očakáva, že so zárukami bude o niečo viac práce ako doteraz. Väčšinu výrobkov dávajú zákazníkovi vyskúšať domov s tým, že si záručný list príde potvrdiť neskôr. „Je to na moje riziko,“ hovorí Milan Ukrop. Televízor s chybou jednoducho vymenia, aj keď zákon umožňuje vrátiť televízor až potom, keď sa na ňom vyskytne rovnaká chyba tretíkrát za sebou. Ťažko si predstaviť výraz zákazníkovej tváre, ktorý sa po kúpe televízora za 50 tisíc vráti s reklamáciou už na druhý deň a dozvie sa, že musí čakať predpísaných tridsať dní. Nielenže bude sklamaný, on do tej predajne už nikdy nevstúpi s úmyslom niečo nakúpiť.
Autor: ms