Piatok, 22. september, 2017 | Meniny má Móric
Pridajte si svoje mesto

Pád legendy

Kde a kedy ?

Réžia: Stephen Frears

Scenár: John Hodge

Hrajú: Jesse Plemons, Lee Pace, Ben Foster

 

Popis

Dnes už ľahko uveriteľných sedem víťazstiev na Tour de France má na konte zdiskreditovaný americký cyklista Lance Armstrong. Neetický doping nastavuje neúnosné výkonnostné hranice zahalené do elementárnej túžby vyhrať za každú cenu. Najnovší film Stephena Frearsa Program: Pád legendy umožňuje širokej verejnosti zoznámiť sa so zákulisím veľkých víťazstiev, zväčša zaslúženého obdivu a nadľudského nastavenia organizmu pri športovom výkone.

Britskému režisérovi sa naskytla vskutku lákavá knižná predloha reportéra Davida Walsha o odhalení stimulačného programu pre efektívnu spotrebu kyslíka pomocou látky EPO. Podľa scenára ostrieľaného Johna Hodgea preniesol na plátna kín strohú výpoveď o otázkach etiky a vytrvalosti ľudského úsilia v elegantne chladnom civilnom prevedení s dobrým rozvrstvením postáv, samotného príbehu už menej.

S cyklo-legendou sa stretávame ešte pred spomínanou reťazou víťazstiev žltého trička. Ako proporčne nezodpovedajúcim s ním robí krátky proces športový lekár a biochemický experimentátor Michele Ferrari (Guillaume Canet). Po návrate z nemocnice, kde sa podrobil chemoterapii a operácii metastázovanej rakoviny semenníkov, sa Lance (Ben Foster) s vylepšenou postavou vracia po Ferrariho dopovací program. Spolu so svojím tímom zahajuje šnúru neuveriteľných víťazstiev, pod ktoré sa im podpisuje kokteil zakázaných látok.

Vo filme sa autori striedavo zameriavajú na bleskovo vystrelenú kariéru Lancea Armstronga a pozvoľný rast neistoty v pohľade Davida Walsha (Chris O'Dowd) na fakt, ako krásne sa dá charitou a primárnou čistotou športovej aktivity zatieniť špinavý výnos vďaka dopingu. Zhromažďovanie cien vyvoláva v Armstrongovi pocit neprekonateľnosti umocnený pretrelým generálnym manažérom U.S. Postal Service Pro Cycling Team Billom Stapletonom (Lee Pace). „Armstrongovci“ jazdia pre U.S. Postal, po Lanceových výhrach je mu firma zazmluvnená platiť nemalé čiastky. Po toľkých víťazstvách sa, i keď ešte nie príliš nebojácne, stavajú do pozoru lídri U.S. Postal a hlavne, David Walsh v The Daily Telegraph, aby napokon odhalil nekalé manipulácie s chemikáliami upravujúcimi športové výkony na maximum.

Situáciu Lanceovi zrazu komplikujú všetci – Ferrari je vo vyšetrovaní, jeho pravá ruka Floyd Landis (Jesse Plemons) už v sebe nedokáže udržať všetok ten podvod, manželka spolujazdca, masérka tímu – všetkým sa postupne začne rozväzovať jazyk...

Frears snímke vtlačil punc autenticity nielen vďaka hlavnému predstaviteľovi Armstronga Benovi Fosterovi, ale aj celkovej chladnej atmosfére postupného odhaľovania trestnej činnosti. Fosterov pichľavý pohľad neveští nič dobrého, výzorovo vyznieva ešte tvrdšie než reálny Lance. Vstupy zvyšných členov týmu sú sporadické, väčšiu pozornosť režisér venuje len tým, ktorí sa odvažujú Lanceovi protirečiť.

Postava Walsha pozvoľna okrajovo prechádza dejom, pridáva na aktivite iba k záveru, keď si overuje nemilé fakty. Ferrari so silným talianskym prízvukom pôsobí trošku komicky, divákovi to uberá na pocite, že ide o nebezpečnú persónu, ťahajúcu za chemické nitky športu. Ako čerešničku na torte si Frears prizval svojho „hrdinu proti svojej vôli“ Dustina Hoffmana v role poistného poradcu Boba Hammana, neskôr zakladateľa SCA Promotions – športovej poistnej spoločnosti a profesionálneho hráča bridžu.

Diváka film udržuje sviežo v pozornosti počas celej stopáže, prostredie športu a právnickych úskalí tvoria pútavý námet, dialógy prebiehajú v dobrej zrozumiteľnosti i pre športového laika. V oblasti tempa spolu s pelotónom zdolávame prevýšenia, šľapeme ostošesť s pocitmi podobnými ako pri sledovaní Rivalov , náhle uliehame k bleskovým transfúziám a pomedzi to spoznávame dravé športové zákulisie. S konzumáciou Programu: Pád legendy divák nemá najmenší problém, občasná polopatistickosť je trochu detinská, celkovo však máme pred sebou seriózne spracovanú tému časti Armstrongovho života, ktorá sa pohodlne pozerá.

V momente Lanceovho návratu na Tour de France dej mierne stratí na nastolenom tempe, film zrazu akoby prepne z doterajšieho zväčša športovo-novinárskeho prostredia do čisto právnických záležitostí. V komplexnosti danej témy Frears ale zachytil okom profesionálneho režiséra jej hutnosť bez zbytočnej psychologizácie s cieľom čisto zdokumentovať pozerateľným spôsobom túto veľkú športovú blamáž.

 

Organizujete zaujímavú akciu?

Dajte nám o nej vedieť mailom na redakcia@naszvolen.sk