Pondelok, 19. november, 2018

Obchvat Zvolena bude severný. Cestu posunú

Zvolenská primátorka Lenka Balkovičová je presvedčená o tom, že by sa nemalo čakať na dohodu miest.

Rýchlostná cesta R2 od Kriváňa sa končí pred Zvolenom. (Zdroj: Ján Krošlák)

ZVOLEN. Diskusné fórum Budúcnosť dopravy v Banskobystrickom kraji sa v stredu začalo tou najdôležitejšou informáciou pre Zvolenčanov.

„V prípade obchvatu Zvolena uprednostňujeme severný variant,“ povedal v úvode diskusie Ladislav Dudáš, podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Vyhlásenie verejného obstarávanie pre obchvat Zvolena plánujú v októbri 2020.

Ak by obstarávanie prebiehalo bez obštrukcií, začiatok výstavby by mohol byť pred letom 2021.

Diskusia na aktuálne témy. (zdroj: Ján Krošlák)

Dôvodom, prečo sa ešte nezačalo verejné obstarávanie, je chýbajúce finančné krytie na projektovú dokumentáciu. Situáciu podľa slov Ladislava Dudáša komplikuje stále neukončená diskusia medzi dvoma účastníkmi konania, a to mestami Zvolen a Sliač, keďže kúpeľné mesto severný variant odmieta.

Mimo mesta

Zvolenská primátorka Lenka Balkovičová je presvedčená o tom, že by sa nemalo čakať na dohodu miest, ale vychádzať zo štúdie realizovateľnosti, podľa ktorej je severný variant naj-optimálnejší.

„Nevidím dôvod, aby sme si to my riešili medzi sebou. Musí sa to vyriešiť z centra,“ dodala Balkovičová.

Lenka Balkovičová (zdroj: Ján Krošlák)

V roku 2014, týždeň po komunálnych voľbách, vyšla na verejnosť informácia, že Inšpektorát kúpeľov žriediel nedal súhlas k severnému obchvatu mesta Zvolen z dôvodu, že by mohlo dôjsť k ohrozeniu prameňov. Keď sa v roku 2015 začala pripravovať ďalšia štúdia realizovateľnosti, mesto Zvolen veľmi úzko spolupracoval s projektantom.

„Vycestovali sme na ministerstvo zdravotníctva a pýtali sme sa na dôvody. Ukázalo sa, že za určitých technických podmienok by boli ochotní vydať súhlasné stanovisko,“ vysvetlila primátorka a zdôraznila, že rešpektuje pohľad Sliača.

„Pre nás je severný variant neprijateľný z viacerých dôvodov,“ povedal primátor Sliača Daniel Dunčko. So Zvolenom má Sliač napriek rozdielnym pohľadom na trasovanie R2 veľmi dobré vzťahy.

„Nikto nemôže čakať, že o tom budú rozhodovať neodborníci – primátor Sliača a primátorka Zvolena,“ dodal Dunčko. Podľa neho sú obidva varianty riešiteľné, aj zvolenský aj sliačsky. Otázkou je, kto rozhodne o tom, ktorý variant je lepší z hľadiska finančného, celospoločenského, aj z hľadiska lepšieho napojenia na rýchlostnú cestu R3, teda úsek Zvolen – Šahy.

Daniel Dunčko (zdroj: Ján Krošlák)

Prípadné trasovanie po súčasnej Lučeneckej ceste Balkovičová odmietla. „Nemôžem súhlasiť s tým, aby 20-tisíc vozidiel prechádzalo mestom. Naším záujmom je, aby rýchlostná cesta išla mimo mesta a nerozdelila ho. Už teraz majú ľudia problém dostať sa do centra mesta z 10-tisícového sídliska,“ vysvetlila.

Skráti cestu

„Nehovoril som, aby sa primátori dohodli. Apeloval som na to, aby pri celom procese nedochádzalo k zbytočným námietkam, ktoré by všetko spomaľovali,“ vysvetlil investičný riaditeľ NDS.

Aj starosta Mýtnej Pavel Greksa zdôraznil, ako je obchvat Zvolena dôležitý pre Gemer, Malohont a Novohrad. „Pred rokom som sa dozvedel, že cesta nie je ani v príprave, pretože sa dve mestá nevedia dohodnúť. Dve mestá by sa nemali dohodovať, kadiaľ cesta pôjde. Na to je ministerstvo dopravy,“ skonštatoval. Sám preferuje severný obchvat, pretože obyvateľom z južných okresov kraja sa skráti cesta do krajského mesta.

Bez obštrukcií

Do diskusie sa zapojil aj Juraj Valent, poradca ministra dopravy, ktorý má výstavbu R2 na starosti. „Štvrtého júla bolo rokovanie na ministerstve dopravy a rozhodlo sa o tom, že sa vyjde v ústrety Sliaču a trasa sa posunie na hranicu katastrálnych území. Ide o posun 150 – 200 metrov,“ povedal.

Termínom sa snažia odborníci vyhýbať, pretože v minulosti boli verejné obstarávania plné obštrukcií. Za predpokladu, že sa im tentoraz vyhneme, by sa výstavba mohla začať v roku 2021.

Úsek má viac ako desať kilometrov, na ktorom budú dve mimoúrovňové križovatky a jedno odpočívadlo.