ZVOLEN. Hlavnú poštu na zvolenskom námestí delí od chodníka deväť schodov. I keď to nie je veľa, pre ľudí na vozíčku, matky s kočíkmi, ale aj pre starých ľudí sú neprekonateľné. Chýba tu bezbariérový vstup, ktorý by mal byť samozrejmosťou. Veď na poštu raz za čas potrebuje ísť každý.
Slovenská pošta sa už pokúšala tento problém riešiť pred piatimi rokmi, no jej snaha bola zastavená rozhodnutím zvolenskej radnice. Ďalšie pokusy už odvtedy zrejme neurobila.
Každý rieši problém po svojom
Schody vedúce na poštu robia problém aj dôchodkyni Márii Homolkovej, ktorá ku chôdzi potrebuje paličku. „Ťažko sa mi pohybuje aj po rovnej ceste, nie to ešte ísť do schodov," hovorí a dodáva: „Schodom sa vyhýbam, napríklad nechodím do obchodov, ktoré nie sú na prízemí. No keď musím ísť na poštu, nemám iné východisko."
Rovnako sú na tom aj mamičky s kočíkmi. Niektoré sa síce popasujú so schodmi na poštu s kočíkom v náručí, iné, ako napríklad Monika Ľuptáková, ho nechajú „zaparkovaný" na chodníku. „Ak stretnem známeho, tak mi kočík postráži, kým si všetko nevybavím na pošte, no ak nikoho nestretnem, nechám ho bez dozoru. Veď pošta je pod dozorom policajnej kamery," konštatuje mamička.
Pokus o vybudovanie prístupu nevyšiel
Slovenská pošta už v roku 2005 chcela urobiť bezbariérový vstup do svojich priestorov na zvolenskom námestí. Podľa hovorkyne Márie Hromadovej v tom istom roku podobný vybudovala na hlavnej pošte v Banskej Bystrici.
„Je v našom záujme, aby sme umožnili vstup do našich priestorov aj pre klientov, ktorí majú z akéhokoľvek dôvodu problémy s chôdzou a sú odkázaní napríklad na pomoc invalidného vozíčka. Žiaľ, nie vždy je to možné vybudovaním bezbariérového prístupu. V mnohých prípadoch nám to komplikujú vlastnícke vzťahy k nehnuteľnosti, v ktorej je Slovenská pošta v podnájme, prípadne ak je to pamiatkovo chránený objekt, potrebujeme aj súhlas krajského pamiatkového úradu a útvaru hlavného architekta mesta," odôvodňuje Hromadová.
Radnica nedala Slovenskej pošte súhlas
Budova pošty vo Zvolene je vo vlastníctve Slovenskej pošty. Vybudovanie bezbariérového prístupu do nej ale zastavila radnica.
„Slovenská pošta predložila mestu žiadosť na povolenie vybudovania bezbariérového vstupu," potvrdil hlavný architekt mesta Peter Kašša. So žiadosťou predložila aj projektovú dokumentáciu, podľa ktorej navrhovala riešiť vstup vybudovaním rampy pred hlavným schodiskom do objektu. „Rampa bola navrhnutá ako plná betónová konštrukcia s bočnými zvislými stenami obloženými kameňom a so zábradlím trubkovej konštrukcie," poznamenáva Kašša.
S takýmto riešením však mesto nesúhlasilo a svoje stanovisko odôvodnila tým, že navrhovaná rampa vzhľadom na potrebné prevýšenie a normou určený sklon predstavovala masívnu konštrukciu, ktorú architekt posúdil ako komunikačnú a vizuálnu bariéru na frekventovanom nároží pešej zóny. Mesto preto odporučilo pošte riešiť prístup inštalovaním schodiskovej plošiny, prípadne použitím schodolezu. „Nie je nám známe, prečo od roku 2005 nebol do budovy pošty vyriešený bezbariérový prístup spôsobom navrhovaným v záväznom stanovisku mesta," dodáva Kašša.
Pošta má riešenie, no nik o ňom nevie
Pri vybavovaní poštových zásielok a platieb môžu vraj klienti pošty využiť aj zadný vchod v budove. Hovorkyňa pošty Mária Hromadová hovorí: „Aby sme aspoň na minimálnu možnú mieru eliminovali ťažkosti našich zákazníkov, obslúžime ich na požiadanie, napríklad prostredníctvom iného zákazníka, aj mimo priestorov pošty. Stačí, ak zákazník na vozíčku príde do dvora a ohlási sa u pracovníka strážnej služby. Ten zavolá pracovníčku, ktorá vybaví akúkoľvek požiadavku klienta. Toto riešenie je pre ľudí výhodné aj preto, že v prípade výplaty peňazí majú zabezpečenú bezpečnosť." Na škodu veci je len to, že ľudia o tejto možnosti nevedia.