ZVOLEN. Medzinárodná súťaž Grand Prix Slovensko 2010, ktorá sa konala v sobotu na nákladnej stanici vo Zvolene, prilákala napriek nepriaznivému počasiu množstvo obdivovateľov železničnej techniky. Novinkou tohto, už 12. ročníka, bola súťaž dieselových lokomotív.
Najväčšiu pozornosť však pútali parné lokomotívy, ktoré v minulom storočí brázdili trate po celej Európe. Tento rok prišli do Zvolena parné stroje nielen zo Slovenska, ale aj z Česka, Maďarska, Poľska a Rakúska.
Súťaž lokomotív
Organizátori tak ako každý rok pripravili bohatý program, ktorého vyvrcholením, akousi čerešničkou na torte, boli preteky parných lokomotív. Medzi disciplínami, ktoré museli lokomotívy absolvovať, bol šprint na sto metrov, okrem toho posádky absolvovali aj disciplíny pri ktorých museli preukázať svoju zručnosť.
V anglickej pošte za jazdy uchopili špeciálnym hákom balíček s poštou a po krátkom úseku ho vhodili do pripraveného koša. V disciplíne - pivo na spojnici- museli prejsť krátky úsek s tromi plechovkami piva na spojnici oceľových kolies rušňa bez toho, aby plechovky spadli. Boli však aj súťaže, pri ktorých išlo len o pobavenie divákov. K nim patrila pomsta Indiánov, či dámy na koľajniciach.
Zvíťazil Papagáj
V konečnom hodnotení súťaže parných lokomotív najlepšie obstál český rušeň, ktorý pre svoje pestré farby dostal prezývku Papagáj. Je to jedna z najťažších tendrových lokomotív a zároveň najsilnejších v Európe. Má výkon je 2100 - 2200 koní. Nadviazal tak na sériu víťazstiev, ktoré v tejto súťaži štyrikrát získala Matilda z Ostravy. Ani jej v minulých ročníkoch v rýchlosti ostatné kolegyne nestačili.
Na druhom mieste sa umiestnila lokomotíva z Poľska a tretie si vybojovala slovenský rušeň z Klubu železničnej histórie v Prievidzi, ktorý mal na Grand Prix Slovensko 2010 premiéru.
Sprievodné podujatia
Na pretekoch však nešlo len o víťazstvo. Návštevníci podujatia si mohli pozrieť výstavu obrazov a modelov lokomotív a model železnice, o ktorý sa zaujímali rovnako veľkí, ako aj malí obdivovatelia železníc. Popoludní na nákladnej stanici zastavil rýchlik Domica, ktorý mimoriadne ťahal parným rušňom. Pre milovníkov histórie organizátori pripravili aj jazdu mimoriadnych parných vlakov zo Zvolena do Banskej Bystrice a do Banskej Štiavnice.
Vystavený tu bol aj zrekonštruovaný pancierový vlak Štefánik. „Je to statická ukážka. Plánovali sme otvoriť aj expozíciu, no pre dážď to nie je možné," povedal Stanislav Mičev, riaditeľ banskobystrického Múzea SNP.