Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Michal Hvorecký: Nešlo mi o výsmech Američanov

Dve sezóny pracoval na výletnej lodi, sprevádzal na nej amerických turistov. Zážitky z plavby využil v novom románe. Nazval ho Dunaj v Amerike.

Dve sezóny pracoval na výletnej lodi, sprevádzal na nej amerických turistov. V prvom rade si chcel zarobiť na jednoizbový byt v Bratislave, kde žije, no na lodi postupne prichádzal na to, že zážitky z plavby využije v novom románe. Nazval ho Dunaj v Amerike.

Michal Hvorecký (1976) je jedným z najvýraznejších predstaviteľov novej generácie slovenských spisovateľov. Loď, ktorá sa plavila po Dunaji z nemeckého Regensburgu do Čierneho mora, sa pre spisovateľa so svojím mikrokozmom vzťahov a osudov stala vďačným literárnym námetom. Mladý Východoeurópan, ktorý si potrebuje zarobiť, verzus bohatí Američania, pre ktorých je východná Európa nanajvýš ďalšou exotickou destináciou.

Podľa kritikov je Dunaj v Amerike zatiaľ váš najlepší román. Tiež to tak pociťujete?
- Asi každý autor, keď dokončí knihu, na ktorej robil dva roky, tvrdí, že práve tá je jeho najlepšia. Neviem to posúdiť. Pre mňa bola dôležitá aj prvá kniha, ale pravdou je, že na tejto som si dal viac záležať. Aplikoval som v nej to, čo som sa za tých dvanásť rokov, čo publikujem, naučil. Urobil som krok dopredu aj v súvislosti s editovaním a redigovaním knihy, a to jej asi pomohlo. Pôvodná verzia mala o dvesto strán viac, navyše som ju začal písať v prvej osobe. Rok som strávil škrtaním a úpravami, doslova som ju prekopal.

hvorecky.jpg

Svoj nový román predstavil Michal Hvorecký aj vo vo Zvolene.

„Skrátiť" knihu vám pomohla aj editorka Jana Cviková. Ťažko ste sa lúčili s už napísaným?
- To si myslia mnohí, dokonca aj Jana na začiatku predpokladala, že s ňou budem bojovať o každú vetu. Bola však pre mňa vzácnou pomocou, pretože mimoriadne rozumie štruktúre románového rozprávania. Téma ju oslovila, ale povedala mi, že text ešte potrebuje úpravu. Spoločne sme sa pokúsili o čo najlepší výsledok. Pre to, aby definitívna podoba románu bola dobrá, som sa rád vzdal tých 200 strán. Zábavné je, že na turné sa ma ľudia pýtali, či ich niekde nedostať alebo či ich niekde nezverejním. To sa nechystám urobiť (smiech).

Čím ste sa živili na lodi?
- Robil som takzvaného tour manažéra. Dohliadal som, aby program cestujúcich perfektne fungoval na lodi aj na súši. Je to totiž taký menší hotel na vode. Na lodiach som strávil dve sezóny, pričom jedna sezóna trvá od marca zhruba do októbra. Nebola to ľahká práca, Američania sú extrémne nároční klienti. Keď som si povedal, že by z toho mohol byť literárny príbeh, počúval som ich a na počítači som si zapisoval rozhovory s nimi. Rád citujem moju najobľúbenejšiu otázku istého amerického pasažiera: O koľkej sa začína polnočná plavba? V knihe som ju nepoužil, asi málokto by uveril, že som si to nevymyslel. Na druhej strane, určite som sa nechcel pokúsiť o výsmech amerického národa ako celku; každá spoločnosť má svojich jednotlivcov.

Aký bol personál na lodi?
- Ako manažéri a sprievodcovia tam pracovali mladí vzdelaní ľudia. Sociológovia s doktorátmi, jedna rumunská kolegyňa bola spoluautorkou rumunsko-nemeckého slovníka. Jednoducho ľudia, ktorí nenašli uplatnenie doma. Mnohí na lodiach pôsobili už deviaty či desiaty rok a dosť výrazne ich to poznačilo. Klaustrofobický svet lode z nich urobil akýchsi poloľudí - polorobotov, perfektne nacvičených na to, čo majú robiť. Fungujú tam národné mafie, ja som bol na lodi jediný Slovák. Čo sa týka firmy, vládol na nej kapitalizmus 19. storočia. Žiadne sociálne benefity a medzi kolegami tvrdá konkurencia až krvilačný boj. Niekedy to bolo drsné, ale neľutujem, bola to dobrá škola života.

Máte už námet na nový román?
- Chcel by som napísať takú slovenskú utópiu, ako by sa možno mohla vyvíjať naša republika za iných okolností, na inom mieste a v inom čase, ale ešte je na to priskoro. Mám za sebou dva roky písania a turné po celom Slovensku. Teraz si chcem oddýchnuť a až potom sa pustiť znova do niečoho veľkého.

Dunaj v Amerike

Martin a Mona sa spoznali v Bratislave ako deti a ich životy spojila rieka. Ako dospelí sa po rokoch znova stretnú na luxusnej lodi plnej Američanov, ktorá sa plaví z Regensburgu do delty Dunaja v Rumunsku.
Dvadsať dní a takmer tritisíc kilometrov, od Čierneho lesa po Čierne more, mladý muž a jeho osudová žena verzus stodvadsať starých ľudí. Dobrodružný cestopis, paródia masovej turistiky a hlavne príbeh o láske, ktorá stála na vode.

Hlavný hrdina Martin skončil na lodi z núdze, pretože si nemôže zarábať vo svojej profesii vo svojej rodnej krajine. Autor tak reflektuje na zložitú situáciu nielen v Bratislave, ale aj v celom stredoeurópskom regióne.

hvorecky2.jpg

Autogramiáda po skončení besedy.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 024
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 265
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 257
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 151
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 745
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 662
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 444
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 645
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 542
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 582
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Z priehrady je prírodné klzisko (foto + video)

Kým mobilná ľadová plocha na zvolenskom námestí zostáva pre pandémiu zatvorená, o klzisko sa Zvolenčanom postarala príroda.

Príprava ľadovej plochy na zvolenskej priehrade.
Ilustračné foto.
Ilustračné foto.

Prehľad: Kde sa môžete dať otestovať

Ľudia môžu využiť aj testovacie miesta v blízkom okolí.

Ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Zoznam mobilných odberových miest v Turci

Tieto mobilné odberové miesta fungujú už dlhšie, ďalšie odberové miesta budú mestá a obce vytvárať.

Už ste čítali?