ZVOLEN. Reforma systému vzdelávania je hlavným cieľom projektu, do ktorého sa pustili od októbra minulého roka tri zvolenské školy. Prvé výstupy majú úspešne za sebou, do septembra 2011 spracujú až stovku inovatívnych vzdelávacích postupov, ktoré sa môžu stať návodom pre školy na celom Slovensku.
Na projekt s názvom Inovatívne vyučovanie vo zvolenských školách získali finančné prostriedky z Európskeho sociálneho fondu. Do spoločného projektu sa zapojili základné školy na Hrnčiarskej ulici, Jilemnického 1318/1 a Jilemnického 1035/2. Garantom a partnerom projektu je mesto Zvolen.
Žiaci sa v čase našej návštevy venovali ročným obdobiam inovatívnou formou. Foto: JÁN KROŠLÁK
„Do konca minulého roka sme sa zamerali predovšetkým na nákup didaktickej techniky a učebných pomôcok, keďže takéto vybavenie na školách chýbalo," povedala manažérka projektu Ľuboslava Bieliková. Celkový rozpočet projektu je rozdelený na tri roky vo výške 162 720 eur, veľký dôraz sa kladie na ďalšie vzdelávanie pedagógov. „Cieľovú skupinu tvoria žiaci základných škôl, ich učitelia, ale aj odborná verejnosť. Výstupy z projektu budeme prezentovať na záverečnej konferencii v júni 2011."
Jednotlivé školy sa zamerajú na moderné postupy v rôznych vyučovacích predmetoch, takže postupne by mala vzniknúť napríklad kniha o zvieratkách, ktorej autormi budú deti, pracovné listy z prírodovedy či multimediálna prezentácia vybraných tém z fyziky. Zbierku úloh z reálnych matematických životných situácií tiež vytvoria žiaci, rovnako sa budú podieľať na pracovných listoch z regionálnej výchovy. „Pracovné listy z matematiky sa už podarilo verifikovať v pracovnej skupine a sú overené viacerými triedami," dodala Bieliková.
Druháci na základnej škole na Jilemnického 1035/2 sa v čase našej návštevy venovali ročným obdobiam inovatívnou formou. Výsledkom budú tímové plagáty či powerpointová prezentácia. Alicka Bornayová je síce iba druháčka, no už sa jej podarilo vymyslieť netradičnú učebnú pomôcku. Na jednoduchom princípe stláčania sa môžu jej spolužiaci presvedčiť, či je spoluhláska tvrdá, mäkká alebo obojaká. V súčasnosti už vymýšľajú žiaci aj komiksový projekt o potravinovom reťazci. Podľa učiteľky Jany Marcinekovej sú pre žiakov inovatívne postupy prínosom a radi sa do ich realizácie zapájajú.