Cestári mali s odpratávaním množstva snehu z ciest a chodníkov problémy.
ZVOLEN. Množstvo snehu, ktorý napadol v predchádzajúcich týždňoch, preveril sily a možnosti nového zmluvného partnera mesta, ktorý má na starosti údržbu mestských komunikácií, Banskobystrickej regionálnej správy ciest, závod Zvolen. Výkonný riaditeľ spoločnosti Jozef Lakota priznal, že pri čistení chodníkov a zabezpečovaní zjazdnosti ciest, keď situácia s množstvom napadnutého snehu hraničila s kalamitou, mali problémy.
Ľudia nadávajú, mesto je spokojné
Chodci a motoristi so zjazdnosťou ciest a priechodnosťou chodníkov spokojní neboli. Niektorí len hundrali, iní oslovili priamo primátora mesta. V jednom z listov, ktoré sa hlave mesta dostali na stôl, sa píše: „Rád by som sa dozvedel, z akého dôvodu nebola prepluhovaná komunikácia okolo bytového domu na Bystrickom rade. Každé ráno touto cestou prejde niekoľko desiatok vozidiel, v strede cesty sa nachádza asi 20-centimetrová vrstva snehu, ktorú vyšúchajú svojím podvozkom. Z parkovacích miest nie je možné autami vyjsť. Navrhujem, aby obyvateľom, ktorí bývajú na tejto ulici, boli odpustené dane z nehnuteľností."
Sťažnosti sa hromadili aj z iných častí mesta. Napriek tomu radnica je s prácou Banskobystrickej regionálnej správy ciest spokojná. „Vzhľadom na situáciu a poveternostné podmienky sme spokojní," hovorí vedúca odboru dopravy zvolenskej samosprávy Anna Bešinová a dodáva: „Treba si uvedomiť, že posledné dva roky bolo menej snehu a jeho odstraňovanie bolo jednoduchšie. Napríklad v roku 2006, kedy bola situácia rovnako kalamitná, trvalo očistenie ciest dlhšie ako teraz. Súčasný zmluvný partner mesta bol schopný aj v takejto situácii zabezpečiť zjazdnosť komunikácií a schodnosť chodníkov v požadovanom čase. Bohužiaľ, odhrnúť cesty na asfalt v priebehu pár hodín v celom meste počas stáleho sneženia nie je technicky možné."
Cestári robili, čo bolo v ich silách
„S technikou a ľuďmi, ktorých máme k dispozícii, sme robili všetko, čo sme mohli," konštatuje Jozef Lakota. Údržbu spoločnosť zabezpečuje nielen vlastnými silami, ale aj so subdodávateľmi. „Mali sme problémy hlavne ráno s nástupom techniky. No hneď ako servis odstránil na vozidlách poruchy, išli do ulíc. Vo výjazde sme meškali možno hodinu," hovorí výkonný riaditeľ. Zároveň konštatuje, že tohtoročná zima je pre ich firmu obdobie, kedy sa musia podrobne zoznámiť s mestom, ulicami a potrebami ľudí.
„Ľudia nám volajú, že ich ulica nie je odhrnutá a aj keď nie je v operačnom pláne zahrnutá, situáciu okamžite riešime. Subdodávatelia nepoznajú mesto a preto som na aute chodil pred posýpačom a ukazoval trasu, aby na niečo nezabudli," dodáva.
V meste je okolo 100 kilometrov ciest
Operačný plán zimnej údržby mesta presne stanovuje postup, ktorého sa musí Banskobystrická regionálna správa ciest pridržiavať. Do dvoch hodín musia byť zjazdné mestské komunikácie, po ktorých premáva MHD, cesta k nemocnici a geriatrii a priľahlé chodníky. Do šiestich hodín všetky ostatné. Banskobystrická regionálna správa ciest tak zabezpečuje zjazdnosť približne 100 kilometrov ciest, priechodnosť 35 kilometrov chodníkov, 180 križovatiek a viac ako 670 priechodov pre chodcov. Okrem toho odstraňuje sneh zo 7 mostov, aby nedošlo k ich preťaženiu. Ostatné cesty a chodníky, ktoré vlastní Banskobystrický samosprávny kraj, štát, alebo sú v súkromnom vlastníctve, je povinný čistiť ich vlastník alebo správca.
Do verejnej súťaže na poskytovateľa údržby miestnych komunikácií sa prihlásili dvaja záujemcovia, z ktorých ani jeden nesplnil stanovené podmienky. Podľa súťažných podmienok uchádzač, ktorý sa do súťaže prihlásil, bol povinný okrem iného predložiť doklad, ktorým by preukázal, že je držiteľom certifikátov kvality ISO 9001 a ISO 14001. Jeden z uchádzačov tento doklad nepredložil, preto musel byť zo súťaže vylúčený. Mesto si v súťažných podkladoch s cieľom dosiahnuť čo najnižšiu cenu za služby vyhradilo právo zrušiť súťaž v prípade, ak ponúkaná cena presiahne priemer finančných prostriedkov za letnú a zimnú údržbu za posledné tri roky. Keďže ponuka predložená druhým uchádzačom ho prevýšila, mesto súťaž zrušilo.
Z dôvodu časovej tiesne radnica pokračovala vo výbere dodávateľa formou rokovaní bez zverejnenia. Nový zmluvný partner, Banskobystrická regionálna správa ciest, ponúkol výhodné finančné podmienky (jednotkové ceny výkonov o 5 percent nižšie ako v roku 2009) a preto s ním mesto uzavrelo zmluvu do 15.11.tohto roku.