ZVOLEN / BANSKÁ ŠTIAVNICA. Pripomenúť prácu a odhodlanie tisícok mladých ľudí, ktorí stavali po druhej svetovej vojne známu Trať mládeže, má projekt, ktorý na železničnej stanici v B. Štiavnici odprezentuje v sobotu 24. októbra občianske združenie Štokovec, priestor pre kultúru.
Na stanici sa už počas prázdnin uskutočnila séria projektov pod názvom United Culture, niekoľko workshopov a tvorivých víkendov, zameraných na Trať mládeže.
Program začína jazdou mimoriadnym parným vlakom, ktorý bude vypravený zo Zvolena do B. Štiavnice. Odchod vlaku je o 9.05 h. a záujemcovia o jazdu môžu doň nastúpiť aj v Hronskej Dúbrave. Vlak zastaví aj v Kozelníku a Banskej Belej, kde mladí divadelníci pripravili divadelné performance a obce malé občerstvenie pre cestujúcich.
Jadro projektu bude priamo na železničnej stanici v B. Štiavnici. Na poludnie otvoria sériu výstav inšpirovaných Traťou mládeže. Vo vstupnej hale vystavia výsledky medzinárodného workshopu Štiavnické veduty, ktorý sa konal v septembri. Vystavujúci autori mapovali fenomén Trate mládeže od dokumentačnej polohy, ktorá zachytáva zmenu krajiny počas 60 rokov, portrétovali priamych účastníkov, dokumentovali zákutia stanice budovy, ktorá je monumentálnym pamatníkom stavby.
Okrem nových fotografií sa predstaví výber fotografií z pamätníckych albumov, s ťažiskom na témy z brigádnického života na trati. Študenti Ateliéru priestorových komunikácií z Vysokej školy výtvarných umení Bratislava vystavia výsledky týždenného workshopu s témou Trate mládeže. Filmové médium bude zastúpené celovečerným filmom Oceľová cesta (1949) a dokumentami Údolie radosti a Čarovný prút, ktoré doplní výber z dobových žurnálov. Nebude chýbať ani dychová hudba Sitňanka či Dj a Vj.
Železničnú trať z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice plánovali postaviť už za Slovenského štátu, začiatkom 40. rokov uplynulého stročia. Slávnostného výkopu sa v roku 1943 zúčastnil vtedajší predseda vlády Vojtech Tuka. Avizované dokončenie stavebných prác na koniec roku 1946 prerušilo Slovenské národné povstanie a následná nemecká okupácia. Keďže v povojnovom období napredovali stavebné práce len veľmi pomaly, navrhol v roku 1947 Ústredný Sväz slovenskej mládeže, že trať pomôže dostavať.