Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Preteky parných rušňov vyhrali Maďari

V minulosti parné rušne po vyradení z aktívnej služby demontovali a skončili v šrote. Paradoxom je, že sa zachovali iba nepojazdné.

Nostalgia v oblakoch pary a predovšetkým dymu.Nostalgia v oblakoch pary a predovšetkým dymu. (Zdroj: MILAN SUJA)

ZVOLEN. Bojom o zvolenskú železničnú stanicu začala včera medzinárodná súťaž parných rušňov Grand Prix Slovensko 2009. Najprv obsadila stanicu nemecká posádka, ktorej sa podarilo zajať aj prednostu stanice, vzápätí ich z priestoru koľajiska vytlačila slovenská povstalecká armáda, ktorá sa priviezla pancierovým vlakom Štefánik. A keďže Nemcom chýbala akákoľvek ťažká technika, boj bol krátky a tentoraz, na rozdiel od Povstania, sa skončil drvivou porážkou hitlerovcov. Krátka ukážka bojov, v ktorej sa predstavili členovia klubov vojenskej histórie zo Slovenska a Čiech, bola zaujímavým spestrením podujatia, ktoré aj vďaka krásnemu počasiu prilákalo tisíce divákov z celého Slovenska.

Zvíťazili Maďari

Jedenásty ročník pretekov rušňov bol tentokrát spojený s dvadsaťštyrihodinovým hudobným maratónom. Samotnej súťaže sa zúčastnilo päť rušňov z Česka, Poľska, Maďarska a Slovenska, pre ktoré organizátori pripravili sedem súťažných disciplín. V nich išlo nielen o silu lokomotív, ale aj o rýchle nohy či šikovné ruky pomocníkov rušňovodičov. Tí museli odstraňovať prekážky na koľajniciach, hasiť požiar, ba dokonca zachraňovať nešťastnú dámu, pripútanú reťazami o koľaje. Najviac sa darilo posádke z Maďarska, ktorá si nakoniec odniesla zo Zvolena aj celkové víťazstvo.

Aj tak budem železničiarom

„Pravdaže sa ešte na paru pamätám. Biela košeľa a kým som vrátil domov vlakom, tak bola prepálená a špinavá. To bola paráda," zasmial sa šesťdesiatdvaročný Ivan Čisár z Vrútok. Keď išiel človek vlakom, musel počítať s tým, že mu nejaká sadza pristane aj na hlave. „Dnes si na to spomínam ako na niečo skutočne krásne, čo mi zasa pripomína, že som už starý," dodal s úsmevom. Sám síce na železnici nikdy nepracoval, napriek tomu je jeho rodina so železnicou spojená. „Železničiarom bol môj starý otec, dokonca aj svokor, železničiarom je zať a vnuk, ten bude určite tiež železničiarom," dodal. Na parné rušne do Zvolena sa prišli pozrieť už tretí rok, najmä kvôli vnukovi.

„Bolo to o čosi špinavšie cestovanie. Pred tunelom sme museli pozatvárať všetky okná, inak by sme sa vo vozni zadusili," pripomenul pán Jaroslav, ktorý do Zvolena prišiel až z Bratislavy. Keď para fungovala bol malým chlapcom, napriek tomu si na cestovanie spomína ako na romantiku. „Motorovým vlakom je to už iné," dodal.

Osem hodín kúrenia pred jazdou

Jednu z najkrajších lokomotív priviezli do Zvolena milovníci historickej techniky z Vrútok. Majú tri parné rušne v plnej prevádzke. „Súťaže sú iba takou čerešničkou na torte, naše mašiny sú nasadzované predovšetkým na turistické jazdy," vysvetlil Dušan Vaňko. Na súťaž rušňov sa vraj nemuseli vôbec pripravovať, ich lokomotíva s označením 475.196 je vždy pripravená vyraziť. Napriek tomu, že z fabriky vyšla niekedy v päťdesiatych rokoch minulého storočia. Nadšenci historickej techniky ju vrátili do stavu, v akom bola na začiatku, dokonca z nej odstránili aj všetky moderné prvky, ktoré sa na ňu počas prevádzky dopĺňali. „Je presne taká, ako keď vyšla z fabriky," dodal D. Vaňko. Na pretekoch spálili asi pol tony čierneho poľského uhlia. Keďže oheň musel horieť počas troch dní, v ktorých bola v prevádzke, spotrebovali asi dve tony uhlia. „Dokonca aj keď nás budú ťahať naspäť do Vrútok, musí byť mašina pod parou, pretože stroje sú mazané práve parou, do ktorej je pridávaný olej. Keby išla studená, museli by sme zhodiť tyče," vysvetlil. Na to aby sa mohol rušeň vôbec pohnúť potrebuje asi osem hodín kúrenia pod kotlom. V minulosti parné rušne po vyradení z aktívnej služby demontovali a skončili v šrote. Rušeň z Vrútok sa zachoval iba preto, lebo nebol schopný akejkoľvek prepravy. Vykoľajil sa v Šturci a nemohli ho odtiahnuť. Veď váži 170 ton.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 382
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 574
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 340
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 339
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 996
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 945
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 218
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 929
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 729
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 625
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Čísla už zverejnila aj Krupina a Hriňová.

6 h
Ilustračné foto.

Účasť je oveľa nižšia, ako mesto očakávalo.

13 h
Tomas Sholl v drese Detvy

Thomas Sholl poriadne rozvíril hladinu vody na Podpoľaní.

14 h
Ilustračné foto.

Lepší výsledok testovania mala Krupina.

17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

13 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

14 h

Účasť je oveľa nižšia, ako mesto očakávalo.

13 h

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

22. jan

Už ste čítali?