Zvolen – „Prázdniny sú obdobím, keď dieťa nemá povinnosti a venuje sa svojim záľubám. Keď príde september, tak sa niektoré deti na školu tešia, lebo tam majú svojich kamarátov, iné sa síce netešia, ale dokážu sa prispôsobiť, a napokon je skupina detí, ktorým sa do školy vyslovene nechce,“ povedala nám MUDr. Magdaléna Zelinková zo Zvolena, psychiatrička, ktorá sa zameriava na deti a dorast. Podľa jej slov sa do školy netešia nielen deti, ktoré sú zo sociálne slabších rodín a ktoré by sa vzhľadom na svoju situáciu mohli cítiť v kolektíve ako menejcenné, ale neraz majú problémy práve deti zo solventných rodín. „Rodičia im všetko doprajú, ale na druhej strane od nich veľa očakávajú, pričom si neuvedomia, že niekedy je pre dieťa ťažké splniť ich očakávania. Prísť s dieťaťom k psychiatrovi pokladajú za hanbu, pritom je dôležité, že aby prišli čím skôr, lebo neskôr sa psychické poruchy odstraňujú ťažšie,“ hovorí skúsená odborníčka. Spýtali sme sa jej aj na prváčikov. „S nimi sa v našej ambulancii častejšie stretávame v októbri alebo novembri, keď už prejdú určitým adaptačným obdobím. Problémy vyplývajú najmä z toho, že dieťa nie je dostatočne prispôsobené na život v kolektíve. Stáva sa, že ho starší súrodenci so školou strašia. Dôležité je, či dieťa chodilo do škôlky. Ak je doma s rodičmi alebo starými rodičmi, žije v chránenom prostredí, v škôlke musí zaujať určité miesto, aj si ho vydobyť.“
Psychické problémy sa nevyhýbajú ani stredoškolákom. A samozrejme, že majú na ne vplyv aj prvé lásky. „Nemusí sa im to pritrafiť iba počas prázdnin,“ hovorí MUDr. Zelinková. „Výsledkom je, že zanedbávajú učenie. Citlivejšie sú dievčatá, ale sú aj ochotnejšie prísť k nám a zdôveriť sa. Ale stane sa, že aj chlapci veľmi ťažko znášajú rozchod. Vieme im pomôcť. Najmä slovom, len niekedy pristúpime aj k medikamentóznej liečbe.“ Možno by pomohli preventívne prednášky na školách. MUDr. Zelinkovú však v tomto smere žiadna škola neoslovila. (cky)