Slatinka – Skončilo nemecké lietadlo v šrote? Túto otázku sme si položili pred dvomi týždňami, keď sme priniesli fotografie zvyškov nemeckej stíhačky, ktorá v čase vojny havarovala v lese neďaleko horárne Geberanica. Po prechode frontu z nej niečo rozobrali miestni obyvatelia. Časť trupu aj s telesnými pozostatkami pilota zostala zarytá v zemi a nad nimi sa košateli buky. Až tohto roku na ne narazili drevorubači...
Bude nad hrobom napísané
„neznámy vojak“?
„Vedel som o tom lietadle. Asi tri roky som sa tam chystal, ale povinnosti mi to nedovoľovali,“ povedal nám Róbert Melicher, ktorý sa venuje vojenskej histórii a má zberateľský zbrojný preukaz. Získať ho nie je jednoduché a aj zberateľ sa musí riadiť zákonom o zbraniach a strelive. „O tom, že drevorubači našli lietadlo, som sa dozvedel len náhodou. Keď som tam prišiel s pracovníkmi Tekovského múzea, boli tam už len nejaké mince, kúsky odevov s hodnosťou slobodníka, ako aj kosti a chumáč vlasov, ktoré som uložil do vrecka. Príde si po ne pracovník Spoločnosti starostlivosti o nemecké vojenské hroby na Slovensku a uložíme ich na cintoríne. Ak sa nepodarí vypátrať meno pilota, bude mať nad hrobom nápis neznámy vojak.“
Ozve sa majiteľ motora?
„Nálezcovia to mali v prvom rade ohlásiť polícii a zabezpečiť, aby sa k prípadnej munícii nedostali nepovolané osoby. Motor lietadla niekto surovo vytrhol zo zeme traktorom.“ Môžeme dodať, že asi takým, aký používajú drevorubači. Stalo sa to pravdepodobne počas „povstaleckého“ víkendu. Skúmanie lietadla, ktoré havarovalo pred 60 rokmi, si však vyžaduje jemnú prácu, hodnú archeológa. „Ja najprv všetko preskúmam detektorom,“ hovorí Róbert Melicher, ktorý má s vyhľadávaním vojenských pamiatok bohaté skúsenosti, pričom spolupracuje s odborníkmi z Múzea SNP. „Ak motor neskončil v šrote, sotva sa ho podarí predať. K zisteniu mena pilota by nám pomohli štítky, či už osobný, alebo z motora.“ Ak by ich chcel niekto odovzdať anonymne, môže tak urobiť listom cez našu redakciu.
Strelivo môže byť nebezpečné
aj po 60 rokoch
Horšie je to so zbraňami a nábojmi. „Pilot musel mať pri sebe osobnú zbraň a signalizačnú pištoľ,“ hovorí Róbert Melicher a ukazuje na údaje v knihe Nemeckí vojaci v druhej svetovej vojne, ktorá podáva kompletný pohľad aj na výstroj stíhacieho pilota z roku 1944. Takýto nález spadá podľa spomínaného zákona do kategórie A ako zakázaná vojenská zbraň a vojenské strelivo, ktoré môžu byť v neodborných rukách veľmi nebezpečné.
Jozef SLIACKY