Zvolen - So smrťou sa stretávajú často a predsa ich prekvapila. Zdravotníci zo záchranky sú smutní. „Zahynuli traja z nás. Traja z našej záchranárskej obce,“ povedal na druhý deň po tragickej nehode záchranárskeho vrtuľníka Peter Časnocha zo zvolenskej záchranky. „Veľmi sa nás to dotklo.“ Niektorým jeho kolegyniam vyhŕkli slzy. Veď s leteckou záchrankou niekoľkokrát spolupracovali. Na druhej strane si v takejto chvíli záchranári ešte viac uvedomujú riziká svojho povolania, keď nasadzujú svoj život na záchranu iného. „Taký je charakter našej práce. Môže sa to stať kedykoľvek hocikomu z nás. A je jedno, či sme na zemi alebo vo vzduchu. Po tejto tragédii sme sa všetci trochu pozastavili a zamysleli nad svojou prácou,“ dodal Peter Časnocha. Lekár zvolenskej záchranky neskrýva, že takáto strata bolí každého záchranára. Veď za kolegami z havarovaného vrtuľníka ostali rodiny, príbuzní, pacienti... Ostalo prázdne miesto.
Peter Časnocha
O kolízie nemajú núdzu ani záchranári na ceste. Za päť rokov havarovali sanitky zvolenskej záchranky trikrát. Nezaobišli sa bez zranení, i keď išlo iba o ľahké poranenia. Horšie to dopadlo pri nehode sanitky detvianskej záchranky. V nej pacientka neprežila. Práve v období, keď sú cesty zasnežené alebo mokré, sa riziko ešte viac zvyšuje. Napriek tomu, že sanitka záchranky ide s blikajúcim majákom a zapnutou sirénou, vodiči často nereagujú. „Viem, že nás z auta nemusia vždy vidieť a počuť. Môžu mať zarosené okná či pustené rádio. Mali by však počítať s tým, že na ceste nie sú sami,“ povedal lekár záchranky. Veď keď sa po ceste pohybuje sanitka s majákom, je zrejmé, že ide o zdravie a možno aj o život človeka. Napriek tomu záchranárka Dana Grausová hovorí: „Pravidlá platia aj pre nás. To, že ideme s majákom, ešte neznamená, že máme vždy prednosť.“ Podľa nej je práca záchranára plná stresu, no dá sa na ňu zvyknúť.
Leteckú záchranku nevolali zvolenskí záchranári až tak často ako v iných regiónoch. Nepracujú v členitom a hornatom teréne a zdravotnícke zariadenia sú dobre dostupné. „Ak sme vzdialení od Zvolena viac a pacient má ťažké poranenie napríklad miechy alebo mozgového tkaniva, žiadame o zásah aj leteckú záchrannú službu,“ dodáva lekár záchranky. Aby sa pacient dostal priamo na pracovisko, ktoré mu poskytne pomoc. Prevoz vrtuľníkom je navyše pre pacienta oveľa šetrnejší ako sanitkou.
Milan SUJA
Haváriu vrtuľníka neprežili
Vrtuľník banskobystrickej záchrannej služby, ktorý v pondelok 2. januára letel z letiska Sliač do Žiliny pre pacienta, ktorého čakala operácia v banskobystrickej nemocnici, sa krátko pred dvadsiatou hodinou zrútil do lesa na Handlovskom kopci pri Jánovej Lehote v okrese Žiar nad Hronom. Po páde explodoval a posádka na mieste zahynula. Záchranári už našli len obhorené telá. Obeťami nehody boli 46-ročný pilot z Piešťan, 32-ročný lekár z Košíc a 22-ročný záchranár z Popradu. Podľa svedkov pád vrtuľníka sprevádzali dva výbuchy. Lesník Viliam Vincent ho videl letieť príliš nízko a zdalo sa mu čudné, že nie je
osvetlený. Zvuk motora bol podľa neho normálny. Zakrátko však počul silný výbuch a potom ďalší, o niečo menší. Veliteľ žiarskych hasičov Miroslav Janšto uviedol, že keď prišli k miestu havárie, vrtuľník ešte horel. Po uhasení našli najskôr dve obhorené mŕtve telá a po chvíli vytiahli z trosiek aj tretieho člena posádky, ktorý bol už tiež mŕtvy. Vyšetrovatelia sa zhodujú v tom, že vrtuľník sa zachytil o vrcholky stromov. Príčiny nehody vyšetruje Letecký úrad a polícia. V utorok našli experti leteckej inšpekcie v troskách vrtuľníka čiernu skrinku so záznamom o priebehu letu. Skrinka je však veľmi poškodená. Podľa Pavla Svetoňa, hovorcu firmy Air Transport Europe, banskobystrickí záchranári nezostanú bez vrtuľníka. Dostanú nový stroj, ktorý mal byť pôvodne presunutý do Nitry.
(schv, wm)