Prípady prebaľovania mäsa po záruke, ktoré si osvojili viaceré hypermarkety na Slovensku, v okresoch Zvolen, Detva a Krupina doteraz nezistili. S tovarom predávaným po odporúčanej dobe spotreby sa však zákazník na pultoch predajní stretáva naďalej. Veterinárna lekárka Tamara Almášiová, vedúca oddelenia rastlinných komodít Regionálnej veterinárnej a potravinovej správy vo Zvolene, si nemyslí, že ide o úmysel. „Pri veľkých množstvách tovaru, aký majú hypermarkety, sa stáva, že pracovníčky takýto tovar prehliadnu. Ide však o sortiment, na ktorom si spotrebiteľ môže záruku overiť, napríklad o mliečne výrobky, mäsové či keksy,“ hovorí. „Ak dostaneme sťažnosť, že zákazník niekde našiel jogurt po záruke, ihneď ideme na kontrolu. Ak nájdeme ešte jeden, aj v takom prípade musíme predajcovi uložiť pokutu.“
Hypermarkety kontrolujú minimálne raz do mesiaca, klasické malé predajne raz – dva razy do roka. „Na oddelení je nás šesť, nestíhame častejšie,“ konštatuje. „Len maloobchodných prevádzok je v regióne okolo 350, tiež máme 46 výrobní, veľkosklady a hypermarkety.“ Výrobnú prevádzku zatvoriť vlani nemuseli žiadnu, všetky spĺňajú požadované kritériá, aj keď určité nedostatky, najmä z hľadiska hygieny, objavia z času na čas aj v nich. Čo sa týka malých predajní, podľa Almášiovej zvyknú tovar po záruke predávať viac v obciach ako v meste a najmä tam, kde je len jeden obchod. Zrejme sa predajcovia spoliehajú na dôverčivosť domácich a možno aj na slabší zrak starších ľudí, ktorí na dedinách bývajú.
Regionálna veterinárna a potravinová správa môže udeliť sankciu do milióna korún, no doteraz sa nestretli s takými vážnymi nedostatkami, aby siahli na hornú hranicu. Hypermarkety v regióne dostali za minulý rok pokuty v celkovej výške 387-tisíc korún. Spravidla išlo o 5-alebo 10-tisícové pokuty, v jednom o 50-tisícovú. Najvyššia pokuta, ktorú udelili, bola 100-tisíc. Zvolenský hypermarket, v ktorom urobili trojdňovú kontrolu, ju dostal za hygienické nedostatky a za predaj tovaru po dobe spotreby, konkrétne išlo o 15 kíl tovaru za 3,5-tisíc korún. „Našli sme tiež tovar neoznačený dobou spotreby, čo je síce vina dodávateľa, ale zodpovedný je predajca. A objavili sme tovar s porušeným vákuovým balením, čo mohli spôsobiť aj zákazníci, ale aj v tomto prípade nesie zodpovednosť predajca.“
Od začiatku tohto roka riešila regionálna veterinárna a potravinová správa dvanásť sťažností. „Ľudia sa naučili, že sa môžu u nás sťažovať, podnetov nám z roka na rok pribúda,“ hovorí Almášiová. Využívajú písomnú formu, e-mail, telefón. Správa musí overiť aj anonymnú sťažnosť. Zatiaľ sa nikto nesťažoval na kvalitu výsekového, čerstvého mäsa. „Mali sme sťažnosti na kvalitu baleného mäsa, ale za to predajca nemôže, nemá možnosť ho skontrolovať. Navyše, ešte bolo v záručnej dobe.“
Tamara Almášiová hovorí, že predajcov stále nemôžu naučiť, aby pri krájaní tvrdého syra či salámy zachovali označenie o dobe spotreby. „Keď označenie odkroja, nemôžeme záruku skontrolovať a to už je nedostatok, za ktorý takisto dostávajú pokutu,“ dodáva.
Ľuba MOJŽIŠOVÁ