Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Zákazníci nepoznajú svoje práva

Zvolen – Viete o tom, že aj na tej najlacnejšej topánke je prasknutá podrážka vždy dôvodom na reklamáciu? Obchodníci ju nie vždy chcú uznať. Podľa úradu na testovanie obuvi, ak je podrážka vyrobená z kvalitného materiálu, musí vydržať minimálne dva roky.

Na rozdiel od ostatných krajín EÚ slovenskí spotrebitelia nemajú veľké šance uspieť v sporoch s obchodníkmi a výrobcami. Riešenia reklamácií cez Slovenskú obchodnú inšpekciu a súdy sú zdĺhavé a veľakrát aj finančne náročné a len v málo prípadoch sa kupujúci dočká náhrady. Pomocnú ruku mu však môže podať ešte aj Združenie slovenských spotrebiteľov (ZSS). Ako nám povedala Mária Kvaková z Klubu ZSS vo Zvolene, stretávajú sa tu s rôznymi prípadmi. Zúfalým zákazníkom, ktorí chodia za nimi a žiadajú pomoc, poskytnú nielen bezplatnú radu, ale aj osobne vstúpia do riešenia problému, pretože tak ako zákazníci, ani obchodníci nepoznajú zákony a z nich vyplývajúce práva a povinnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

„Zákazníčka kúpila v jednom obchodnom reťazci pred Vianocami v akcii údené mäso. Na výrobku boli ale tri štítky s rôznymi cenami. Pri pokladni jej naúčtovali tú najvyššiu. Keďže z mäsa doma odrezala, prišla za mnou len s pokladničným blokom s prosbou, že chce vrátiť rozdiel medzi uvedenými cenami. V predajni nebol v ten deň nikto, kto by mohol vybaviť reklamáciu. Stretla som sa len s neochotou a odporúčaním, že mám prísť na druhý deň. Pracovníci si ma posúvali medzi sebou ako horúci zemiak. Nakoniec zatelefonovali nadriadeným, ktorí uznali, že zákazníčka má pravdu a v prípade, že by im bola prišla do predajne kontrola, zaplatili by vysokú pokutu. Preto jej dali nový kus údeného mäsa zadarmo,“ osvetľuje na konkrétnom príklade postup pri riešení reklamácie Mária Kvaková.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa jej slov sa púšťajú aj do sporných reklamácií, pri vymáhaní ktorých samotný zákazník nemá veľké šance na úspech. „Zákazníčka za montáž nových eurookien zaplatila súkromnej firme zálohu 77-tisíc korún,“ spomína pani Kvaková na ďalšiu úspešne vyriešenú reklamáciu. „Keď jej ich namontovali, zistila, že okná aj stavebné práce boli nekvalitné. Reklamácia sa ťahala dlhé týždne, lebo firma sa vyhovárala na dodávateľa okien a ten zase na montážnu firmu. Nakoniec sa obrátila na nás. Hovorila som s obidvomi podnikateľmi a boli to rozhovory na nože, ale nakoniec sme sa dohodli. Chyby odstránili a tie, ktoré sa nedali, zohľadnili zákazníčke zľavou.“

Keďže najčastejšie reklamovaným tovarom býva obuv, zákazníci by si mali napríklad pri kúpe topánok s vymeniteľným pätníkom skontrolovať, či im v obchode pribalili aj náhradný pár. Často o tom totiž nevedia ani samotní obchodníci. Klub ZSS na Štúrovej ulici vo Zvolene v minulom roku podal pomocnú ruku vyše stovke nespokojných zákazníkov a viac ako polovicu ich sťažností aj vyriešil. Ale ako dodáva Mária Kvaková, „aj medzi zákazníkmi sa nájdu špekulanti, ktorí chcú dobehnúť obchodníka.“

Skryť Vypnúť reklamu

J. SCHVARZBACHEROVÁ

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 388
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 292
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 105
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 431
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 027
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 166
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 692
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 381
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 301
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 4 439
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Dôvodom je znížiť tlak na zdravotníkov.

4 h

Auto skončilo prevrátené na streche.

7 h

Systém sa neosvedčil.

20 h
Veronika sa narodila maminke Jarke 21. 1. 2021.

Aj zdravotníci čakali, či sa dnes niekto vypýta na svet.

21. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

7 h

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

12 h

Správa Národného parku Nízke Tatry sa obrátila na návštevníkov prírody s výzvou.

20. jan

Už ste čítali?