Zvolen – Začiatkom februára všetci deviataci testovali vedomosti z matematiky a z rodného jazyka v rámci programu Monitor 9. Dôležitým faktorom je skutočnosť, že na výsledky testovania majú prihliadať stredné školy pri prijímacích pohovoroch. Uplynulý týždeň ministerstvo školstva zverejnilo výsledky. Celoslovenské testy zo slovenčiny riešilo 60 034 žiakov a ich priemerná úspešnosť bola 81,2 percenta. Najnižšiu priemernú úspešnosť mali žiaci z Banskobystrického kraja (80,2%). Priemerná úspešnosť pri testoch z matematiky bola 61,4 % a žiaci z Banskobystrického kraja dosiahli 59,2 %. V globále možno podľa ministra školstva povedať, že tohtoročné testy dopadli „zhruba rovnako ako vlani,“ ale o niečo lepšie výsledky boli zo slovenčiny a horšie z matematiky.
Ako nás informovala riaditeľka V. Základnej školy vo Zvolene Eva Balážová, s výsledkami, ktoré dosiahli ich žiaci v tohtoročnom testovaní, sú mimoriadne spokojní. Umiestnili sa vysoko nad celoslovenským priemerom. V matematike dosiahli 76,6 percentnú úspešnosť a v slovenčine až 90,9 percentnú. „V jazykovej triede urobili žiaci matematiku na 90,2 % a slovenčinu dokonca na 99,1 percenta,“ pochválila sa riaditeľka školy a na margo obtiažnosti testov dodala: „Zadanie aj obtiažnosť sú každý rok iné. V tomto roku aj výsledky potvrdili, že slovenčina bola ľahšia ako vlani a matematika ťažšia. Bol tam totiž zaradený príklad z učiva, ktoré ešte žiaci nepreberali.“ Práve preto sa podľa riaditeľky aj najšikovnejším nepodarilo dosiahnuť stopercentnú úspešnosť. „Veľa našich žiakov dosiahlo zo slovenčiny sto percent, ale kvôli matematike ich po sčítaní obidvoch predmetov nedosiahli. Máme napríklad piatich žiakov, ktorí keď sme sčítali výsledky, dosiahli 98,3 percentnú úspešnosť,“ povedala Eva Balážová.
Nad celoslovenským priemerom sa v monitore umiestnili aj žiaci IX. základnej školy vo Zvolene. Z matematiky dosiahli v priemere 65 percentnú úspešnosť a z jazyka slovenského 87 percentnú. Podľa slov zástupkyne riaditeľky Ľubice Tomčíkovej stopercentnú úroveň dosiahlo v jazyku slovenskom dvadsaťšesť žiakov, ďalších „stopercentných“ mali v cudzom jazyku. Ku kritizovanej matematike sa vyjadrila: „Úloha z matematiky, ku ktorej mali pedagógovia pripomienky, bola podľa mňa zbytočne zmedializovaná. Ak žiak pri jej riešení postupoval iným spôsobom, tak sa tiež dopracoval k správnemu výsledku. Aj tu sa ukázalo, ako dokážu deti logicky myslieť.“
J. SCHVARZBACHEROVÁ